Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6. Sınıf Öğrencilerinin Alan Hesaplamada İlişkilendirme ve Genelleme Süreçlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 1042 - 1066, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.800922

Öz

Bu çalışmada ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin zihnin geometrik alışkanlık bileşenlerinden ilişkilendirme ve genelleme süreçlerini üçgen ve paralelkenar alan geometrik problemlerinde nasıl kullandıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Çalışma grubunu İzmir ilinin devlet ortaokullarında öğrenim görmekte olan dört erkek ve altı kız toplamda on öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından ortaya konan iki durum dikkate alınarak öğrenci seçimi yapılmıştır. Bu yönüyle araştırma, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemidir. Bu ölçütler; (i) öğrencilerin 6. sınıf seviyesinde olması (ii) öğrencilerin bir önceki yıla göre başarı ortalamalarının orta ve yüksek düzeyde olmasıdır. Elde edilen veriler görüşmelerle toplanmıştır. Öğrencilere ilişkilendirme ve genelleme bileşenlerini içeren açık uçlu problemler yöneltilmiştir. Veriler betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulguların sonucunda öğrencilerin ilişkilendirme alışkanlığı bağlamında geometrik şekil tamamlayabildikleri ya da parçalara ayırabildikleri ancak bir kısmının genelleme alışkanlığı bağlamında istenilen genellemeye ulaşamadıkları görülmüştür.

Kaynakça

  • Akuysal, N. (2007). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin 7. sınıf ünitelerindeki geometrik kavramlardaki yanılgıları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Baturo, N. ve Nason, R. (1996). Student teachers’ subject matter knowledge within the domain of area measurement. Educational Studies in Mathematics, 31, 235–268.
  • Baykul, Y. (2002). İlköğretimde Matematik Öğretimi., Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bogdan, R. ve C., Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Carpenter, T., P. ve Lewis, R. (1976). The development of the concept of a standard unit of measure in young students. Journal for Research in Mathematics Education, 7, 53–58.
  • Clements, D., H. ve Stephan, M. (2004). Measurement in pre-K to grade 2 mathematics. In D. H. Clements & J. Sarama (Eds.), Engaging young children in mathematics (pp. 299–317). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Clements, D., H. ve Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp.420-464) New York: Macmillan.
  • Clements, D., H., Battista, M.T., Sarama, J. ve Swaminathan, S. (1997). Development of Students’ Spatial Thinking in A Unit on Geometric Motions and Area. The Elementary School Journal: 98(2), 171-186.
  • Costa, A. L. ve Kallick, B. (2000). Discovering and exploring habits of mind. Alexandria, VA: Association for Supervision & Currculum Development.
  • Cuoco, A., Goldenberg, P. ve Mark, J. (1996). Habits of mind: an organizing principle for mathematics curricula. Journal of Mathematical Behavior, 15(4), 375-402.
  • Driscoll, M., Wing DiMatteo, R., Nikula, J. ve Egan, M. (2007). Fostering Geometric Thinking: A Guide for Teachers, Grades 5-10. Portsmouth, NH: Heinemann
  • Driscoll, M., Wing DiMatteo, R., Nikula, J., Egan, M., Mark, J. ve Kelemanik, G. (2008). The Fostering Geometric Thinking Toolkit. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Erşen, Z. B. (2018). Onuncu sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme alışkanlıklarını geliştirmeye yönelik öğretim ortamının tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • French, D. (2004). Geometri Öğretimi ve Öğrenimi. (Çev. Ö., Gökkurt Burçin, Uygun T.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gordon, M. (2011). Mathematical habits of mind: promoting students' thoughtful considerations. Journal of Curriculum Studies, 43(4), 457-469.
  • Gürbüz, K. ve Durmuş, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenlerinin dönüşüm geometrisi, geometrik cisimler, örüntü ve süslemeler alt öğrenme alanındaki yeterlikleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Gürefe, N. ve Gültekin, S., H. (2016). Yükseklik kavramına dair öğrenci bilgilerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(2), 429-450.
  • Hu, H.W. (2005). Developing siblings and peer tutors to assist Native Taiwanese children in learning habits of mind for math success. Doctoral Dissertation. Available from Proquest. AAI3179886. https://scholarworks.umass.edu/dissertations/AAI3179886
  • Huang, H. M. (2008). Children's understanding of the concepts of area measurement (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Illinois.
  • Kamii, C., Kysh, J. (2006). The difficulty of “length×width”: Is a square the unit of measurement?. The Journal of Mathematical Behavior, 25(2), 105-115.
  • Kazak, N. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
  • Köse, Y. N. ve Tanışlı, D. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının geometrideki zihinsel alışkanlıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 14(3), 1203-1230.
  • MEB-Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Ortaokul Matematik Dersi 5,6,7 ve 8. Sınıflar Öğretim Programı. Ankara.
  • MEB-Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara.
  • Olkun, S. ve Aydoğdu. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? neyi sorgular? örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim Online, 2(1), 28-35.
  • Olkun, S., Çelebi, Ö., Fidan, E., Engin, Ö. ve Gökgün, C. (2014). Birim kare ve alan formülünün Türk öğrenciler için anlamı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 180-195.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Seago, N., Jacobs, K. J., Dricsoll, M., Nikula, J., Matassa, M. ve Callahan, P. (2013). Developing teachers’ knowledge of a transformations-based approach to geometric similarity. Mathematics Teacher Educator, 2(1), 74-85.
  • Tan Şişman, G., Aksu, M. (2009). Yedinci sınıf öğrencilerinin alan ve çevre konusundaki başarıları. İlköğretim Online, 8(1), 243-253.
  • Tolga, A. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin zihnin geometrik alışkanlıklarının belirlenmesi ve derslerine yansıması. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tolga, A. ve Cantürk-Günhan, B., (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin zihnin geomterik alışkanlıklarının belirlenmesi. Sözel Bildiri, Vth International Eurasian Educational Research Congress, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Antalya.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim. 23, 7-12.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, D. ve Yavuzsoy Köse, N. (2018). Ortaokul öğrencilerinin çokgen problemlerindeki matematiksel düşünme süreçleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 605-633.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arife Tolga Bu kişi benim

Berna Cantürk Günhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tolga, A., & Cantürk Günhan, B. (2020). 6. Sınıf Öğrencilerinin Alan Hesaplamada İlişkilendirme ve Genelleme Süreçlerinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1042-1066. https://doi.org/10.33711/yyuefd.800922