Matematik tarihi, modern matematiğin gelişiminin ve geçirmiş olduğu safhaların görülmesi açısından önemli bir yere sahiptir. Son yıllarda matematik tarihi, ulusal ve uluslararası birçok çalışmaya konu olmakta ve matematik tarihinin matematik öğretimi ile ilişkilendirilmesi yönünde çalışmalar yapılmaktadır. Medeniyet tarihimizde önemli bir yere sahip olan Osmanlı Devleti ise zamanın önemli ilim ve kültür medeniyetlerinden birisidir. Osmanlı Devleti’ndeki ilim faaliyetlerine verilen önem göz önüne alınarak dönemin ilim merkezlerinde öğretimi yapılan Nizâmuddin Nîsaburi’nin Şemsiyye Fi’l- Hisab adlı eseri incelenmiştir. Bu esere konu olan geometri hesapları ve öğretimi incelenerek günümüz ortaöğretim matematik öğretim programı ile karşılaştırılması yapılmıştır. Araştırma da doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Şemsiyye Fi’l-Hisab adlı eserin transkripsiyonu yapılarak Arapçadan Türkçe ’ye tercümesi yapılmıştır. Araştırmada eserin anlaşılmasını kolaylaştırmak adına modern matematik sembol ve işaretleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda eserde kullanılan geometri konularının içeriği, hesap yöntemleri ve öğretim yöntem ve teknikleri ile 2017 Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programı arasında benzerlik ve farklılıklar ortaya konulmuştur.
Şemsiyye Fi’l Hisab, Matematik Tarihi, Geometri, Matematik Öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 1 |