Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Undeniable Truth of Inclusive Education: Immigrant Children

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 3, 987 - 1015, 10.12.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1083492

Öz

The purpose of this research is to reveal the problems in the educational activities of immigrant children in our country and to offer solutions to these problems. This research was carried out according to the qualitative research design. The data were obtained from the participants with semi-structured forms developed by the researchers and analyzed with the descriptive content analysis method. A total of 49 participants, 5 administrators and 44 teachers, working at the Housing Center Primary School (Camp/Temporary Accommodation Center) supported the research in the 2021-2022 academic year. In this study, the experiences of the administrators and teachers working at the school in the camp, where there are only refugee children in their schools and classrooms, the problems they encounter in the inclusive education process and their solutions were investigated. In the research findings, it was found that the administrators and teachers working in the education of immigrant children in temporary accommodation centers mostly experienced language-related problems, stated that the language difference was the basis of the problems experienced with immigrant students, that many of the teachers had not received any training for immigrant students within the scope of inclusive education, and that teachers and administrators It has been determined that they want to receive education, that the education should be directed not only to the teachers, but also to all the working personnel in the school, and that most of the teachers have the opinions of the teachers that immigrant students have equality of opportunity. The most important reason for this was determined as the fact that all of the students were Syrian and all of them lived in the camps. As a result of the research, it is suggested that serious and concrete steps should be taken towards the language/communication problems of immigrant children.

Kaynakça

  • Aydeniz, S. & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen Çocukların Eğitiminde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye’de ve Dünyada Göçmen Eğitimi, 385-404. https://doi.org/10.37669/milliegitim.959700
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarındaki Suriyeli Öğrencilerin Eğitim Durumlarına İlişkin Görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 44-56.
  • Biçer, N. (2017). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında yayınlanan makaleler üzerine bir analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(1), 236-247.
  • Biçer, N., & Kılıç, B. S. (2017). Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretmek için kullanılan ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 649-663.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (30. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cırıt Karaağaç, F. & Güvenç, H. (2019). Resmi İlkokullara Devam Eden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 530-568. https://doi.org/10.26466/opus.530733
  • Çelik, R. (2017). Adalet, Kapsayıcılık ve Eğitimde hakkaniyetli Fırsat Eşitliği. Fe Dergi, 9(2), 17-29.
  • Demir, K. M. & Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında Mülteci Öğrenci Bulunan Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Öğretimsel Sorunlar ve Çözüme Dair Önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Eren, Z. (2019). Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Göçmen Çocukların Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-234.
  • Gottlieb, J. & Leyser, Y. (1996). Attitudes of public school parents toward mainstreaming: changes over a decade. Journal of Instructional Psycholody, 23(4), 12-28.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2021). Göç İstatistikleri, Erişim Tarihi: 24.01.2022, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2022). 03.02.2022 Göç İstatistikleri. Erişim Tarihi: 08.02.2022, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Güngör, T. A. G., & Pehlivan, O. (2021). Kapsayıcı Eğitimin Türk Eğitim Sistemindeki Yeri ve Önemi. Studies in Educational Research and Development, 5(1), 48-71.
  • Gürgür, H. (2021). Kapsayıcı Eğitim Özel Eğitimde Bütünleştirme. Gürgür, H., Rakap, S. (Ed.), Kapsayıcı Eğitim ve Felsefi Temelleri içinde (2. Baskı, s. 2-19). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • He, Y., Bettez, S. C. & Levin, B. B. (2015). Imagined community of education: Voices from refugees and immigrants. Urban Education, 7(1) 1-29.
  • İçer, M. M. (1997). Türkiye’de Eğitim Sisteminin Genel Amaçları ve Temel Eğitim İlkelerinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • İmamoğlu, H. V., & Çalışkan, E. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Devlet Okullarında İlkokul Eğitimine Dair Öğretmen Görüşleri: Sinop İli Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İra, N. & Gör, D. (2018) Eğitim fakültesi öğretim üyelerinin kapsayıcı eğitime yönelik görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 7(2), 29-38.
  • Kadıoğlu, A. H., Kanger, F., & Şimşek, Z. (2018). Oyun Temelli Dil Beceri Programının Suriyeli Öğrencilerin Gelişimine Etkisi. Turkish Studies, 13(3), 357-372.
  • Karaman, H. B., & Bulut, S. (2018). Göçmen Çocuk ve Ergenlerin Eğitim Engelleri, Psikolojik Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Göç Özel Sayısı, 2, 393-412.
  • Kardeş, S. & Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri, Elementary Education Online, 17(3), 1224-1237.
  • Kırılmaz, M. C. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Sığınmacılara Yönelik Kapsayıcı Eğitimi Gerçekleştirme Durumunun İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Kiremit, R. F., Akpınar, Ü., & Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyumları Hakkında Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149. DOI: 10.24106/kefdergi.428598
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426-1449.
  • Özaydınlık, T. (2019). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. O. P. Taneri (Ed.), 1. Bölüm, Kapsayıcı Eğitime Giriş içinde. Pegem Akademi.
  • Özkan, Ş., Kırkgöz, S. & Beşdere, B. (2021). Kapsayıcı Eğitim Özel Eğitimde Bütünleştirme. Gürgür, H., Rakap, S. (Ed.), Normalleştirmeden Kapsayıcı Eğitime: Tarihsel Gelişim içinde. Pegem Akademi.
  • Özokçu, O. (2002). Kaynaştırma Uygulamasının Başarısında Rol Oynayan Etmenler. Çoluk Çocuk Dergisi, 33, 25-26.
  • Öztürk, M., Tepetaş Cengiz, G. Ş., Köksal, H., & İrez, S. (2017). Sınıfında yabancı uyruklu öğrenci bulunan öğretmenler için el kitabı (S. Aktekin, Ed.). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Peterson, S.D. (2011). Conflict, Education and Displacement. Conflict and Education: An Intedisciplinary Journal,1(1), 1-5.
  • Polat, M. (2020). Türkiye’deki Araştırmalar Bağlamında Kapsayıcı Eğitim ve Okul Yönetimi. In Research in Education and Social Sciences, 323-335.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç Dergisi (GD), 3(1), 65-81.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA Sonuçları Işığında Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de Mülteci Öğrencilerin Eğitimi Üzerine Bir Meta-Sentez Çalışması: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111.
  • Şeker, B. D. & Aslan, Z. (2015). Refugee Children in the Educational Process: An Social Psychological Assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Okullarda Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Elementary Education Online, 17(2). 1116-1134. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647
  • Taştan, C., & Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli çocukların Eğitimi: Güçlükler ve Öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Tekinarslan, İ. Ç., Sivrikaya, T., Keskin, N. K., Rasmussen, M. U., & Özlü, Ö. (2018). Kaynaştırma Eğitimi Alan Öğrencilerin Ebeveynlerinin Gereksinimlerinin Belirlenmesi. İlkogretim Online, 17(1), 82-101. https://doi.org/10.17051-ilkonline.2018.413746-455001
  • Uğur, N. (2019). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. O. P. Taneri (Ed.), 8. Bölüm, Kapsayıcı Eğitim ve Mülteci Çocukların Eğitimi içinde. Pegem Akademi.
  • Uğurlu, Z. (2018). Suriyeli Sığınmacı Öğrencilerin Okula Uyum Sorunlarının Çözülmesi ve Desteklenmesinde Öğretmen Etkisi. Şiddet ve Sosyal Travmalar içinde (ss. 178-242). HEGEM Yayınları
  • UNHCR [Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği]. (2022). UNHCR’nin tarihçesi, Erişim tarihi: 24.01.2022, https://www.unhcr.org/tr/
  • UNICEF [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2015). Curriculum, accreditation and certification for Syrian children in Syria, Turkey, Lebanon, Jordan, Iraq and Egypt, regional study.
  • UNICEF [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2019). 2019 Yıllık Raporu, Erişim Tarihi:24.01.2022, https://www.unicef.org/turkey/media/10451/file/UNICEF%202019%20Y%C4%B1ll%C4%B1k%20Faaliyet%20Raporu.pdf
  • UNICEF [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2021). Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Çocukların Eğitime İlişkin İstatistik Raporu, Erişim Tarihi: 24.01.2022, https://www.unicef.org/turkey/raporlar/t%C3%BCrkiyede-ge%C3%A7ici-koruma-alt%C4%B1ndaki-%C3%A7ocuklar%C4%B1n-e%C4%9Fitimine-ili%C5%9Fkin-istatistik-raporu-2020-2021
  • Ünal, R. & Yel, S. (2019). Development of a social acceptance scale for inclusive education. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2187 – 2198. doi: 10.13189/ujer.2019.071017
  • Ünal, R., & Aladağ, S. (2020). Kapsayıcı eğitim uygulamaları bağlamında sorunlar ve çözüm önerilerinin incelenmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 2(1), 23-42.
  • Yenen, E. T., & Ulucan, P. (2020). Uzman Görüşleri Doğrultusunda Türkiye’de Yaşayan Mülteci Çocukların Sorunlarına Yönelik Çözüm Önerileri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 292-305.
  • Yenilmez, K., & Çöplü, F. (2019). Göçmen Öğrencilerin Eğitiminde Öğretmenlerin Karşılaştığı Zorluklar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 26-36.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık
  • Zayimoğlu Öztürk, F. (2018). Mülteci Öğrencilere Sunulan Eğitim-Öğretim Hizmetinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 52-79.

Kapsayıcı Eğitimin Yadsınamaz Gerçeği: Göçmen Çocukların Eğitim Sorunlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 3, 987 - 1015, 10.12.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1083492

Öz

Bu çalışmanın amacı, ülkemizdeki göçmen çocukların eğitim faaliyetlerindeki sorunları ortaya çıkarmak ve bu sorunlara çözüm önerileri sunmaktır. Bu araştırma nitel araştırma desenine göre yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış formlar ile katılımcılardan alınmış ve betimsel içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. 2021-2022 öğretim yılında Barınma Merkezi İlkokulunda (Kamp/Geçici Barınma Merkezi) görevli 5 yönetici, 44 öğretmen olmak üzere toplam 49 katılımcı çalışmaya destek vermiştir. Bu çalışmada okul ve sınıflarında sadece mülteci çocuk bulunan, kamptaki okulda çalışan yöneticilerin ve öğretmenlerin okuldaki ve sınıftaki deneyimleri, kapsayıcı eğitim sürecinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri araştırılmıştır. Araştırma bulgularında, geçici barınma merkezlerinde özellikle göçmen çocukların eğitiminde görevli yönetici ve öğretmenlerin en çok dille alakalı sorunlar yaşadıkları, göçmen öğrencilerle ilgili yaşanan sorunların temelinde dil farklılığının olduğunu belirttikleri, öğretmenlerden birçoğunun kapsayıcı eğitim kapsamındaki göçmen öğrencilere yönelik daha önce herhangi bir eğitim almadıkları, öğretmenlerin ve idarecilerin eğitim almak istedikleri, eğitimin hatta öğretmenlerle de kalmayıp okuldaki bütün çalışan personele yönelik olması yönünde görüş belirttikleri, öğretmenlerin çoğunun göçmen öğrencilerin fırsat eşitliğinin olduğu yönünde öğretmen görüşlerinin ağırlıklı olduğu saptanmıştır. Bunun en önemli nedeninin ise, öğrencilerin hepsinin Suriyeli olması ve hepsinin kampta yaşaması olarak tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda ise, göçmen çocukların dil/iletişim sorunlarına yönelik ciddi ve somut adımlar atılması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Aydeniz, S. & Sarıkaya, B. (2021). Göçmen Çocukların Eğitiminde Yaşanan Sorunlar ve Çözüm Önerilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye’de ve Dünyada Göçmen Eğitimi, 385-404. https://doi.org/10.37669/milliegitim.959700
  • Aykırı, K. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıflarındaki Suriyeli Öğrencilerin Eğitim Durumlarına İlişkin Görüşleri. Turkish Journal of Primary Education, 2(1), 44-56.
  • Biçer, N. (2017). Yabancılara Türkçe öğretimi alanında yayınlanan makaleler üzerine bir analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27(1), 236-247.
  • Biçer, N., & Kılıç, B. S. (2017). Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretmek için kullanılan ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 649-663.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (30. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cırıt Karaağaç, F. & Güvenç, H. (2019). Resmi İlkokullara Devam Eden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Eğitim Sorunları. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 530-568. https://doi.org/10.26466/opus.530733
  • Çelik, R. (2017). Adalet, Kapsayıcılık ve Eğitimde hakkaniyetli Fırsat Eşitliği. Fe Dergi, 9(2), 17-29.
  • Demir, K. M. & Açar, S. (2011). Kaynaştırma eğitimi konusunda tecrübeli sınıf öğretmenlerinin görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 719-732.
  • Erdem, C. (2017). Sınıfında Mülteci Öğrenci Bulunan Sınıf Öğretmenlerinin Yaşadıkları Öğretimsel Sorunlar ve Çözüme Dair Önerileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 26-42.
  • Eren, Z. (2019). Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Göçmen Çocukların Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 213-234.
  • Gottlieb, J. & Leyser, Y. (1996). Attitudes of public school parents toward mainstreaming: changes over a decade. Journal of Instructional Psycholody, 23(4), 12-28.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2021). Göç İstatistikleri, Erişim Tarihi: 24.01.2022, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü (2022). 03.02.2022 Göç İstatistikleri. Erişim Tarihi: 08.02.2022, https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
  • Güngör, T. A. G., & Pehlivan, O. (2021). Kapsayıcı Eğitimin Türk Eğitim Sistemindeki Yeri ve Önemi. Studies in Educational Research and Development, 5(1), 48-71.
  • Gürgür, H. (2021). Kapsayıcı Eğitim Özel Eğitimde Bütünleştirme. Gürgür, H., Rakap, S. (Ed.), Kapsayıcı Eğitim ve Felsefi Temelleri içinde (2. Baskı, s. 2-19). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • He, Y., Bettez, S. C. & Levin, B. B. (2015). Imagined community of education: Voices from refugees and immigrants. Urban Education, 7(1) 1-29.
  • İçer, M. M. (1997). Türkiye’de Eğitim Sisteminin Genel Amaçları ve Temel Eğitim İlkelerinin Değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • İmamoğlu, H. V., & Çalışkan, E. (2017). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Devlet Okullarında İlkokul Eğitimine Dair Öğretmen Görüşleri: Sinop İli Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 529-546.
  • İra, N. & Gör, D. (2018) Eğitim fakültesi öğretim üyelerinin kapsayıcı eğitime yönelik görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counseling, 7(2), 29-38.
  • Kadıoğlu, A. H., Kanger, F., & Şimşek, Z. (2018). Oyun Temelli Dil Beceri Programının Suriyeli Öğrencilerin Gelişimine Etkisi. Turkish Studies, 13(3), 357-372.
  • Karaman, H. B., & Bulut, S. (2018). Göçmen Çocuk ve Ergenlerin Eğitim Engelleri, Psikolojik Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine Bir Araştırma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, Göç Özel Sayısı, 2, 393-412.
  • Kardeş, S. & Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri, Elementary Education Online, 17(3), 1224-1237.
  • Kırılmaz, M. C. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Sığınmacılara Yönelik Kapsayıcı Eğitimi Gerçekleştirme Durumunun İncelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Kiremit, R. F., Akpınar, Ü., & Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli Öğrencilerin Okula Uyumları Hakkında Öğretmen Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149. DOI: 10.24106/kefdergi.428598
  • Moralı, G. (2018). Suriyeli mülteci çocuklara Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde karşılaşılan sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1426-1449.
  • Özaydınlık, T. (2019). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. O. P. Taneri (Ed.), 1. Bölüm, Kapsayıcı Eğitime Giriş içinde. Pegem Akademi.
  • Özkan, Ş., Kırkgöz, S. & Beşdere, B. (2021). Kapsayıcı Eğitim Özel Eğitimde Bütünleştirme. Gürgür, H., Rakap, S. (Ed.), Normalleştirmeden Kapsayıcı Eğitime: Tarihsel Gelişim içinde. Pegem Akademi.
  • Özokçu, O. (2002). Kaynaştırma Uygulamasının Başarısında Rol Oynayan Etmenler. Çoluk Çocuk Dergisi, 33, 25-26.
  • Öztürk, M., Tepetaş Cengiz, G. Ş., Köksal, H., & İrez, S. (2017). Sınıfında yabancı uyruklu öğrenci bulunan öğretmenler için el kitabı (S. Aktekin, Ed.). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. M. Bütün ve S. B. Demir). Pegem Akademi.
  • Peterson, S.D. (2011). Conflict, Education and Displacement. Conflict and Education: An Intedisciplinary Journal,1(1), 1-5.
  • Polat, M. (2020). Türkiye’deki Araştırmalar Bağlamında Kapsayıcı Eğitim ve Okul Yönetimi. In Research in Education and Social Sciences, 323-335.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi. Göç Dergisi (GD), 3(1), 65-81.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime Giriş Sınavları (OKS-SBS) ve PISA Sonuçları Işığında Eğitimde Fırsat Eşitliğinin Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 107-129.
  • Sarıer, Y. (2020). Türkiye’de Mülteci Öğrencilerin Eğitimi Üzerine Bir Meta-Sentez Çalışması: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(1), 80-111.
  • Şeker, B. D. & Aslan, Z. (2015). Refugee Children in the Educational Process: An Social Psychological Assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Okullarda Öğretmenlerin Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Elementary Education Online, 17(2). 1116-1134. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.419647
  • Taştan, C., & Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli çocukların Eğitimi: Güçlükler ve Öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Tekinarslan, İ. Ç., Sivrikaya, T., Keskin, N. K., Rasmussen, M. U., & Özlü, Ö. (2018). Kaynaştırma Eğitimi Alan Öğrencilerin Ebeveynlerinin Gereksinimlerinin Belirlenmesi. İlkogretim Online, 17(1), 82-101. https://doi.org/10.17051-ilkonline.2018.413746-455001
  • Uğur, N. (2019). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. O. P. Taneri (Ed.), 8. Bölüm, Kapsayıcı Eğitim ve Mülteci Çocukların Eğitimi içinde. Pegem Akademi.
  • Uğurlu, Z. (2018). Suriyeli Sığınmacı Öğrencilerin Okula Uyum Sorunlarının Çözülmesi ve Desteklenmesinde Öğretmen Etkisi. Şiddet ve Sosyal Travmalar içinde (ss. 178-242). HEGEM Yayınları
  • UNHCR [Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği]. (2022). UNHCR’nin tarihçesi, Erişim tarihi: 24.01.2022, https://www.unhcr.org/tr/
  • UNICEF [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2015). Curriculum, accreditation and certification for Syrian children in Syria, Turkey, Lebanon, Jordan, Iraq and Egypt, regional study.
  • UNICEF [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2019). 2019 Yıllık Raporu, Erişim Tarihi:24.01.2022, https://www.unicef.org/turkey/media/10451/file/UNICEF%202019%20Y%C4%B1ll%C4%B1k%20Faaliyet%20Raporu.pdf
  • UNICEF [Birleşmiş Milletler Uluslararası Çocuklara Acil Yardım Fonu]. (2021). Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Çocukların Eğitime İlişkin İstatistik Raporu, Erişim Tarihi: 24.01.2022, https://www.unicef.org/turkey/raporlar/t%C3%BCrkiyede-ge%C3%A7ici-koruma-alt%C4%B1ndaki-%C3%A7ocuklar%C4%B1n-e%C4%9Fitimine-ili%C5%9Fkin-istatistik-raporu-2020-2021
  • Ünal, R. & Yel, S. (2019). Development of a social acceptance scale for inclusive education. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2187 – 2198. doi: 10.13189/ujer.2019.071017
  • Ünal, R., & Aladağ, S. (2020). Kapsayıcı eğitim uygulamaları bağlamında sorunlar ve çözüm önerilerinin incelenmesi. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 2(1), 23-42.
  • Yenen, E. T., & Ulucan, P. (2020). Uzman Görüşleri Doğrultusunda Türkiye’de Yaşayan Mülteci Çocukların Sorunlarına Yönelik Çözüm Önerileri. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 292-305.
  • Yenilmez, K., & Çöplü, F. (2019). Göçmen Öğrencilerin Eğitiminde Öğretmenlerin Karşılaştığı Zorluklar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 26-36.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık
  • Zayimoğlu Öztürk, F. (2018). Mülteci Öğrencilere Sunulan Eğitim-Öğretim Hizmetinin Sosyal Bilgiler Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(1), 52-79.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Doğan 0000-0001-6952-7415

Aylin Avcıoğlu 0000-0002-5375-5306

Erken Görünüm Tarihi 6 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğan, A., & Avcıoğlu, A. (2022). Kapsayıcı Eğitimin Yadsınamaz Gerçeği: Göçmen Çocukların Eğitim Sorunlarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 987-1015. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1083492