Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmenlerinin Covid-19 Sürecinde Gerçekleştirdikleri Uzaktan Eğitimlerin Teknolojiye Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 1, 48 - 78, 17.04.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1120418

Öz

Bu araştırmanın amacı matematik öğretmenlerinin teknolojiye yönelik tutumlarının (TYT) Covid-19 pandemisinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim faaliyetlerinden nasıl etkilendiğini boylamsal olarak belirlemektir. Pandemi öncesinde ve pandemi sürecinde gerçekleştirilmiş araştırma bulgularının birlikte değerlendirildiği çalışmada kohort tarama deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 97 ortaöğretim matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Teknolojiye Yönelik Tutum Ölçeği’nin kullanıldığı araştırmada elde edilen veriler çoklu Kruskal-Wallis testi ile incelenmiştir. Yapılan incelemelerde öğretmenlerin pandemi öncesinde ve pandemi sürecinde TYT’lerinin “olumlu” düzeyde olduğu görülmüştür. Her iki süreçteki araştırmada da öğretmenlerin TYT’lerinin sınıflarında teknoloji kullanımına yönelik eğitim almış olmaları yönünden değişmediği anlaşılmıştır. Pandemi öncesinden farklı olarak öğretmenlerin TYT’lerinin yaşlarına, derslerinde teknolojiden yararlanma sıklıklarına, öğrencilerin teknolojik araçlardan yararlanması hakkındaki görüşlerine göre, bu süreçte kullandıkları donanım ve yazılım çeşitliğine göre farklılık göstermediği anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin pandemi öncesi ve pandemi süreci TYT’leri arasında öğrencilerin derslerde teknolojik araçlardan yararlanması hakkındaki görüşlerine göre anlamlı farklılığa rastlanmıştır. Çalışmada matematik öğretmenlerinin pandemi sürecinde gerçekleştirdikleri uzaktan eğitim faaliyetleri neticesinde TYT’lerinin “olumlu” düzey aralığındaki ortalamalara yaklaşarak dengeli bir durum oluşturduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Altın, H. M., & Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. BaşkentUniversity Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Balım, A. G., Altay, E., & Öztaş, B. (2022). COVID-19 sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmenler üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 503-526.
  • Birkollu, S. S., Yucesoy, Y., Baglama, B., & Kanbul, S. (2017). Investigating the attitudes of pre-service teachers towards technology based on various variables. TEM Journal, 6(3), 578.
  • Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. The Anthropologist, 18(3), 761-764.
  • Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education and Development using ICT, 8(1), 136-155.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakır, R., & Oktay, S. (2013). Bilgi toplumu olma yolunda öğretmenlerin teknoloji Kullanımları. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 35-54.
  • Daşdemir, İ., & Cengiz, E. (2021). Türkiye’de salgın döneminde Covid-19 ile ilgili eğitim alanında yapılan çalışmaların analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 387-404.
  • Demirer, V., & Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. Ilkogretim Online, 17(1), 26-46.
  • Grieve, R., Kemp, N., Norris, K., & Padgett, C. R. (2017). Push or pull? Unpacking the social compensation hypothesis of Internet use in an educational context. Computers & education, 109, 1-10.
  • He, F., Mazumdar, S., Tang, G., Bhatia, T., Anderson, S. J., Dew, M. A., ... & Reynolds III, C. F. (2017). Non-parametric MANOVA approaches for non-normal multivariate outcomes with missing values. Communications in Statistics-Theory and Methods, 46(14), 7188-7200.
  • Ituma, A. (2011). An evaluation of students’ perceptions and engagement with e-learning components in a campus based university. Active Learning in Higher Education, 12(1), 57-68.
  • Kayalar, M. T. (2018).Examining pre-service teachers ‘attitudes and interests in technology in terms of various variables. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2753-2760.
  • Keleş, E., & Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D., & Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Kıyıcı, O. D., & Dikkartın Övez, F. (2021). Examination of technology acceptance and TPACK competencies of mathematics teachers who are involved in distance education practices during the pandemic process. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 805-821.
  • Kim, C., Kim, M. K., Lee, C., Spector, J. M., & DeMeester, K. (2013). Teacher beliefs and technology integration. Teaching and teacher education, 29, 76-85.
  • Paşa, S., Bolat, Y., & Karataş, F. (2015). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilişim teknolojilerine yönelik tutum ve görüşlerindeki değişimler: Chembıodraw uygulaması. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 71-98.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44.
  • UNESCO. (2022). COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, Erişim tarihi: 18.02.2022
  • Üstün, A., & Akman, E . (2015). Özel okul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşleri (Samsun ili örneği). Journal of Educational Science, 3(4) , 94-103.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(1), 17-25.
  • Yıldız, M., & Erdem, M. (2018). An investigation on instructors' knowledge, belief and practices towards distance education. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 1-20.
  • Yulisman, H., Widodo, A., Riandi, R., & Nurina, C. I. E. (2019). Moderated effect of teachers’ attitudes to the contribution of technology competencies on TPACK. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 5(2), 185-196.

The Effects of Distance Education Carried by Mathematics Teachers during the Covid-19 on the Attitudes towards Technology

Yıl 2023, Cilt: 20 Sayı: 1, 48 - 78, 17.04.2023
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1120418

Öz

The aim of this research is to determine longitudinally how mathematics teachers' attitudes towards technology (ATT) are affected by the distance education activities they carry out in the Covid-19 pandemic. The cohort screening design was used in the study in which the research findings carried out before and during the pandemic were evaluated together. The sample group of the study consists of 97 secondary school mathematics teachers. The data obtained in the study, in which the Attitude towards Technology Scale was used as a data collection tool, was analyzed with the multiple Kruskal-Wallis test. In the analysis, it was seen that the teachers' ATTs were at a "positive" level before and during the pandemic. In the researches in both processes, it was understood that the ATTs of the teachers did not change depending on whether they were trained in the use of technology in their lessons. Unlike before the pandemic, it was understood that the ATTs of teachers did not differ according to their age, the frequency of using technology in their lessons, their views on students' use of technological tools, and the variety of hardware and software they used in this process. In addition, a significant difference was found.

Kaynakça

  • Altın, H. M., & Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. BaşkentUniversity Journal of Education, 2(1), 89-105.
  • Balım, A. G., Altay, E., & Öztaş, B. (2022). COVID-19 sürecinde uzaktan eğitime yönelik öğretmenler üzerine yapılan çalışmaların incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 503-526.
  • Birkollu, S. S., Yucesoy, Y., Baglama, B., & Kanbul, S. (2017). Investigating the attitudes of pre-service teachers towards technology based on various variables. TEM Journal, 6(3), 578.
  • Bisgin, H. (2014). Analyzing the attitudes of physical education and sport teachers towards technology. The Anthropologist, 18(3), 761-764.
  • Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education and Development using ICT, 8(1), 136-155.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakır, R., & Oktay, S. (2013). Bilgi toplumu olma yolunda öğretmenlerin teknoloji Kullanımları. Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 35-54.
  • Daşdemir, İ., & Cengiz, E. (2021). Türkiye’de salgın döneminde Covid-19 ile ilgili eğitim alanında yapılan çalışmaların analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 387-404.
  • Demirer, V., & Dikmen, C. H. (2018). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi bağlamında incelenmesi. Ilkogretim Online, 17(1), 26-46.
  • Grieve, R., Kemp, N., Norris, K., & Padgett, C. R. (2017). Push or pull? Unpacking the social compensation hypothesis of Internet use in an educational context. Computers & education, 109, 1-10.
  • He, F., Mazumdar, S., Tang, G., Bhatia, T., Anderson, S. J., Dew, M. A., ... & Reynolds III, C. F. (2017). Non-parametric MANOVA approaches for non-normal multivariate outcomes with missing values. Communications in Statistics-Theory and Methods, 46(14), 7188-7200.
  • Ituma, A. (2011). An evaluation of students’ perceptions and engagement with e-learning components in a campus based university. Active Learning in Higher Education, 12(1), 57-68.
  • Kayalar, M. T. (2018).Examining pre-service teachers ‘attitudes and interests in technology in terms of various variables. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(27), 2753-2760.
  • Keleş, E., & Turan, E. (2015). Öğretmenlerin fırsatları arttırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi (FATİH) hakkındaki görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(2), 17-28.
  • Keleş, E., Öksüz, B. D., & Bahçekapılı, T. (2013). Teknolojinin eğitimde kullanılmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Fatih projesi örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • Kıyıcı, O. D., & Dikkartın Övez, F. (2021). Examination of technology acceptance and TPACK competencies of mathematics teachers who are involved in distance education practices during the pandemic process. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4(4), 805-821.
  • Kim, C., Kim, M. K., Lee, C., Spector, J. M., & DeMeester, K. (2013). Teacher beliefs and technology integration. Teaching and teacher education, 29, 76-85.
  • Paşa, S., Bolat, Y., & Karataş, F. (2015). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilişim teknolojilerine yönelik tutum ve görüşlerindeki değişimler: Chembıodraw uygulaması. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 71-98.
  • Tezci, E. (2010). Attitudes and knowledge level of teachers in ICT use: The case of Turkish teachers. Journal of Human Sciences, 7(2), 19-44.
  • UNESCO. (2022). COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, Erişim tarihi: 18.02.2022
  • Üstün, A., & Akman, E . (2015). Özel okul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve görüşleri (Samsun ili örneği). Journal of Educational Science, 3(4) , 94-103.
  • Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 4(1), 17-25.
  • Yıldız, M., & Erdem, M. (2018). An investigation on instructors' knowledge, belief and practices towards distance education. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 1-20.
  • Yulisman, H., Widodo, A., Riandi, R., & Nurina, C. I. E. (2019). Moderated effect of teachers’ attitudes to the contribution of technology competencies on TPACK. Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia, 5(2), 185-196.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Alper Ardıç 0000-0001-9816-4422

Erken Görünüm Tarihi 20 Nisan 2023
Yayımlanma Tarihi 17 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ardıç, M. A. (2023). Matematik Öğretmenlerinin Covid-19 Sürecinde Gerçekleştirdikleri Uzaktan Eğitimlerin Teknolojiye Yönelik Tutumlarına Etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 48-78. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1120418