Türkiye’de 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen depremlerde, pek çok öğrenci ailesini, yakınlarını, okul arkadaşlarını kaybetmiş ya da hem kendisi hem de yakın çevresinden birçok insan yaralanmıştır. Bu durum öğrencilerin ruh sağlığında önemli etkiler bırakmıştır. Bu etkilerden biri de öğrencilerin iyi oluşlarıdır. Bu çalışmada, Kahramanmaraş merkezli depremlerden etkilenen lise öğrencilerinin iyi oluş düzeylerinde akademik yılmazlık kaynaklarının rolü incelenmiştir. Araştırmada, öğrenci iyi oluşlarını etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla ilişkisel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’nin güneyindeki bir ildeki farklı eğitim kurumlarında öğrenim gören öğrenciler arasından uygun örnekleme tekniğiyle belirlenmiş olan 390 kişiden veri toplanmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla öğrenci iyi oluş ve akademik yılmazlık ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, SPSS 26.00 programından yararlanılmıştır. Çalışmada değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon analizi aracılığı ile incelenmiştir. Daha sonra öğrencilerin iyi oluşlarını yordayan değişkenlerin belirlenmesi için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları, öğrenci iyi oluşu ile akademik yılmazlık kaynakları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte akademik yılmazlık kaynakları, öğrenci iyi oluşunun %52’sini açıklamaktadır. Göreli büyüklük sırasına göre bireysel kaynaklar, okul, çevre ve aile kaynaklarının iyi oluşu açıklamada anlamlı katkı sağladığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar deprem, yangın, Covid 19 gibi toplumsal travmaların etkilediği öğrenci iyi oluşunun yeniden toparlanması ya da iyi oluşun desteklenmesinde akademik yılmazlık kaynaklarının önemli işlevi olabileceğini göstermektedir.
In the earthquakes that occurred in Turkey on 6 February 2023, many students lost their families, relatives, and schoolmates, and many people from both themselves and their close environment were injured. This situation has had significant effects on students' mental health. One of these effects is students' well-being. In this study, the role of academic resilience resources in the well-being levels of high school students affected by the Kahramanmaraş earthquakes was examined. In the study, the relational research method was used to determine the factors affecting student well-being. Data were collected from 390 students who were determined by convenient sampling technique among the students studying in different educational institutions in a province in southern Turkey. Student well-being and academic resilience scales were used to collect data. The relationships between the variables in the study were analyzed through Pearson correlation analysis. Then, multiple linear regression analysis was performed to determine the variables predicting students' well-being. The findings of the study show that there are significant positive relationships between student well-being and academic resilience resources. However, sources of academic resilience explained 52% of student well-being. In order of relative order of magnitude, it was determined that individual resources, school, environment and family resources made a significant contribution in explaining well-being. These results show that academic resilience resources may have an important function in the recovery or protection of student well-being affected by social traumas such as earthquakes, fire, Covid 19.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Okul Psikolojik Danışmanlığı |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 3 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2 |