Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÖK Ulusal Tez Merkezinde 2020-2023 Yıllarında Yayımlanan Marka Konulu Doktora Tezlerinin Araştırma Modellerinin Sistematik Bir İncelemesi

Yıl 2024, , 72 - 88, 28.03.2024
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1433338

Öz

Bu çalışmanın amacı marka konusunda 2020-2023 yıllarında yayımlanan doktora tezlerinin araştırma modellerini incelemektir. Bu amaçla YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından alınan doktora tezlerinin içerik analizi PRISMA 2009 Akış Diyagramı kullanılarak yapılmıştır. Değerlendirilen 85 doktora tezinden elde edilen ikincil veri kaynakları VOSviewer ve UCINET programları kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda marka kavramları üzerine yayımlanan doktora tezlerinin araştırma modellerinde toplam 40 marka kavramı değerlendirilmiştir. İlgili tezlerin araştırma modellerinde tüm yıllarda benzer bazı marka kavramlarının değerlendirildiği görülmektedir. Marka sadakati, marka denkliği, marka imajı, marka kalitesi, marka güveni, marka memnuniyeti, marka deneyimi, marka farkındalığı, marka tutumu ve marka aşkı, tezlerin çoğunda değerlendirilen yüksek bağlantı gücüne sahip ortak motor yapılardır. Ancak doğrudan bağ sayısı ve özvektör değerleri daha fazla olan marka sadakati, marka güveni, marka kalitesi, marka denkliği ve marka imajı kavramları önde gelen aktörlerdir. Araştırmanın sonuçları tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.

Etik Beyan

As secondary data obtained through content analysis of previous studies were used in this study, the approval of the ethics committee is not required for this study.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity. New York: Free Press
  • Akıncı, Z., & Yıldız, M. (2021). Marka savunuculuğu: Bir bibliyometrik analiz çalışması. 7th International Conference on Multidisciplinary Sciences, Antalya, Türkiye, 9-11 Kasım 2021, 58-73.
  • Aliyev, F., Urkmez, T., & Wagner, R. (2019). A comprehensive look at luxury brand marketing research from 2000 to 2016: A bibliometric study and content analysis. Management Review Quarterly, 69, 233-264.
  • Bakır, N. O. (2013). Pazarlama alanında yapılan doktora tezlerinin kategorik olarak değerlendirilmesi (1994-2012). Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 10(40), 1-13.
  • Barahona, I., Hernández, D. M., Pérez-Villarreal, H. H., & del Pilar Martínez-Ruíz, M. (2018). Identifying research topics in marketing science along the past decade: A content analysis. Scientometrics, 117, 293-312.
  • Baş, M., & Aksoy, G. (2021). Marka yönetimi ile ilgili yazılan ulusal lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Usaysad Dergisi, 7(1), 193-207.
  • Bişkin, F., Yılmaz, N., & Pektaş, Ç. (2023). Marka deneyimi konusunda hazırlanan lisansüstü tezlerin bibliyometrik profili. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 5(1), 103-118.
  • Borgatti, S. P., Everett, M.G., & Freeman, L. C. (2002). UCINET 6 for windows: Software for social network analysis. Harvard, MA: Analytic Technologies.
  • Bozyiğit, S., & Yaşa, E. (2012). Araştırmacıların pazarlama alanına bilimsel katkıları: Pazarlama konusunda yapılan lisansüstü tezlere ilişkin bir araştırma. 17. Ulusal Pazarlama Kongresi Kitapçığı, 18- 21 Ekim, 55-74.
  • Cici Karaboğa, E. N. (2021). Pazarlamada ‘marka aşkı’ kavramının bibliyometrik analizi: Çalışmalar ve eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 19, 49-61.
  • Crippa, J., Silva, M. G., Ribeiro, N. D., & Ruschel, R. (2023). Urban branding and circular economy: A bibliometric analysis. Environment, Development and Sustainability, 25(3), 2173-2200.
  • Çatı, Ö., & Öcel, Y., (2018). Türkiye’de pazarlama ile ilgili yayınlanan makalelerin bibliyometrik incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(3), 508-519.
  • Chabowski, B. R., Samiee, S., & Hult, G. T. M. (2013). A bibliometric analysis of the global branding literature and a research agenda. Journal of International Business Studies, 44, 622-634.
  • Cunningham, R. M. (1956). Brand loyalty-what, where, how much. Harvard Business Review, 34(1), 116-128.
  • Erdoğan, H. (2022). Retro ve nostalji pazarlama hakkında bibliyometrik bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 19-32.
  • Farquhar, P. H. (1989). Managing brand equity. Marketing Research, 1(3), 24–33.
  • Görgülü, Y., & Aydın. K. (2023). Kent markalaşması üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: Bir bibliyometrik değerlendirme (2009-2022). Turizm Çalışmaları Dergisi, 4(2), 27-44.
  • Gürbüz, C., & Bozkurt, Ö. Ç. (2018). Pazarlama ve pazarlama araştırmaları dergisi’nin bibliyometrik analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 1-23.
  • Güzeller, C. O, Eser, M. T., & Aksu, G. (2016). UCINET ile sosyal ağ analizi (1. Baskı). Maya Akademi, Kızılay-Ankara.
  • Hırlak, B., & Çolakoğlu, E. (2023). Marka vatandaşlık davranışı literatürünün bibliyometrik analizi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1532-1551.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  • Khurana, A., & Kumar, V.R. (2019). Two decades of brand personality: A bibliometric review of the dimensions. SCMS Journal of Indian Management, 16(2), 103-117.
  • Majerova, J., Gajanova, L., & Nadanyiova, M. (2021). A bibliometric analysis of branding trends: Does irrationality really matter?. In SHS Web of Conferences (Vol. 91, p. 01012). EDP Sciences.
  • Martineau, P. (1958). The personality of the retail store. Harvard Business School Press, January/February, 47-55.
  • Neme-Chaves, S. R., & Rodríguez-González, L. Y. (2019). Un análisis bibliométrico del brand equity 1991-2018. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 28, 364-380.
  • Öcel, Y. (2019). Türkiye’de marka ile ilgili yazılan doktora tezlerinin bibliyometrik incelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 38-49.
  • Paul, J., & Bhukya, R. (2021). Forty‐five years of International Journal of Consumer Studies: A bibliometric review and directions for future research. International Journal of Consumer Studies, 45(5), 937-963.
  • Paul, J., & Criado, A. R. (2020). The art of writing literature review: What do we know and what do we need to know?. International Business Review, 29(4), 101717.
  • Reyes-Menendez, A., Saura, J. R., & Filipe, F. (2019). The importance of behavioral data to identify online fake reviews for tourism businesses: A systematic review. PeerJ Computer Science, 5, e219.
  • Salam, M. D. (2020). Brand experience: A review of 39 years of research development. International Journal of Applied Business, 4(2), 157-167.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Siemieniako, D. (2018). Bibliometric analysis of scientific research on customer loyalty in the business-to- business context. Handel Wewnętrzny, 5(376), 257-267.
  • Şentürk, E. E., & Kartal, C. (2020). Türkiye’de kent markalaması alanında yapılan akademik çalışmalar üzerine bir inceleme. Uluslararası İşletme, Ekonomi ve Yönetim Perspektifleri Dergisi, 4(1), 27-41.
  • Temizkan, S. P., & Avcı, D. (2021). Türkiye’de marka sadakati konulu lisansüstü tezlerin ve makalelerin bibliyometrik profili. Journal of Tourism and Management, 2(1), 86-109.
  • Toksarı, M. (2022). Marka aşkının bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10(2), 700-720.
  • Yılmaz, G. (2017). Restoranlarda bahşiş ile ilgili yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 65-79.

A Systematic Review of the Research Models of Brands Subject Doctoral Theses Published in 2020-2023 at the YÖK National Thesis Center

Yıl 2024, , 72 - 88, 28.03.2024
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1433338

Öz

The aim of this study is to examine the research models of doctoral theses published on brands subject in 2020-2023. For this aim, the content analysis of the doctoral theses retrieved from the database of the YÖK National Thesis Centre was carried out using PRISMA 2009 Flow Diagram. Secondary data sources obtained from 85 doctoral theses evaluated were analyzed using VOSviewer and UCINET programs. As a result of the analyses, a total of 40 brand concepts were evaluated in the research models of doctoral theses published on brand concepts. It can be seen that some similar brand concepts have been evaluated in the research models of relevant theses in all years. Brand loyalty, brand equity, brand image, brand quality, brand trust, brand satisfaction, brand experience, brand awareness, brand attitude and brand love are the common motor structures with high link strength that are evaluated in most of the dissertations. However, the concepts of brand loyalty, brand trust, brand quality, brand equity and brand image, which have a higher number of direct ties and eigenvector values, are the leading actors. The results of the study are discussed and implications are provided.

Kaynakça

  • Aaker, D. A. (1991). Managing brand equity. New York: Free Press
  • Akıncı, Z., & Yıldız, M. (2021). Marka savunuculuğu: Bir bibliyometrik analiz çalışması. 7th International Conference on Multidisciplinary Sciences, Antalya, Türkiye, 9-11 Kasım 2021, 58-73.
  • Aliyev, F., Urkmez, T., & Wagner, R. (2019). A comprehensive look at luxury brand marketing research from 2000 to 2016: A bibliometric study and content analysis. Management Review Quarterly, 69, 233-264.
  • Bakır, N. O. (2013). Pazarlama alanında yapılan doktora tezlerinin kategorik olarak değerlendirilmesi (1994-2012). Journal of Marmara University Social Sciences Institute/Öneri, 10(40), 1-13.
  • Barahona, I., Hernández, D. M., Pérez-Villarreal, H. H., & del Pilar Martínez-Ruíz, M. (2018). Identifying research topics in marketing science along the past decade: A content analysis. Scientometrics, 117, 293-312.
  • Baş, M., & Aksoy, G. (2021). Marka yönetimi ile ilgili yazılan ulusal lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi. Usaysad Dergisi, 7(1), 193-207.
  • Bişkin, F., Yılmaz, N., & Pektaş, Ç. (2023). Marka deneyimi konusunda hazırlanan lisansüstü tezlerin bibliyometrik profili. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 5(1), 103-118.
  • Borgatti, S. P., Everett, M.G., & Freeman, L. C. (2002). UCINET 6 for windows: Software for social network analysis. Harvard, MA: Analytic Technologies.
  • Bozyiğit, S., & Yaşa, E. (2012). Araştırmacıların pazarlama alanına bilimsel katkıları: Pazarlama konusunda yapılan lisansüstü tezlere ilişkin bir araştırma. 17. Ulusal Pazarlama Kongresi Kitapçığı, 18- 21 Ekim, 55-74.
  • Cici Karaboğa, E. N. (2021). Pazarlamada ‘marka aşkı’ kavramının bibliyometrik analizi: Çalışmalar ve eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 19, 49-61.
  • Crippa, J., Silva, M. G., Ribeiro, N. D., & Ruschel, R. (2023). Urban branding and circular economy: A bibliometric analysis. Environment, Development and Sustainability, 25(3), 2173-2200.
  • Çatı, Ö., & Öcel, Y., (2018). Türkiye’de pazarlama ile ilgili yayınlanan makalelerin bibliyometrik incelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 10(3), 508-519.
  • Chabowski, B. R., Samiee, S., & Hult, G. T. M. (2013). A bibliometric analysis of the global branding literature and a research agenda. Journal of International Business Studies, 44, 622-634.
  • Cunningham, R. M. (1956). Brand loyalty-what, where, how much. Harvard Business Review, 34(1), 116-128.
  • Erdoğan, H. (2022). Retro ve nostalji pazarlama hakkında bibliyometrik bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 19-32.
  • Farquhar, P. H. (1989). Managing brand equity. Marketing Research, 1(3), 24–33.
  • Görgülü, Y., & Aydın. K. (2023). Kent markalaşması üzerine yapılan yüksek lisans tezleri: Bir bibliyometrik değerlendirme (2009-2022). Turizm Çalışmaları Dergisi, 4(2), 27-44.
  • Gürbüz, C., & Bozkurt, Ö. Ç. (2018). Pazarlama ve pazarlama araştırmaları dergisi’nin bibliyometrik analizi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 1-23.
  • Güzeller, C. O, Eser, M. T., & Aksu, G. (2016). UCINET ile sosyal ağ analizi (1. Baskı). Maya Akademi, Kızılay-Ankara.
  • Hırlak, B., & Çolakoğlu, E. (2023). Marka vatandaşlık davranışı literatürünün bibliyometrik analizi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 1532-1551.
  • Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. Journal of Marketing, 57(1), 1-22.
  • Khurana, A., & Kumar, V.R. (2019). Two decades of brand personality: A bibliometric review of the dimensions. SCMS Journal of Indian Management, 16(2), 103-117.
  • Majerova, J., Gajanova, L., & Nadanyiova, M. (2021). A bibliometric analysis of branding trends: Does irrationality really matter?. In SHS Web of Conferences (Vol. 91, p. 01012). EDP Sciences.
  • Martineau, P. (1958). The personality of the retail store. Harvard Business School Press, January/February, 47-55.
  • Neme-Chaves, S. R., & Rodríguez-González, L. Y. (2019). Un análisis bibliométrico del brand equity 1991-2018. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 28, 364-380.
  • Öcel, Y. (2019). Türkiye’de marka ile ilgili yazılan doktora tezlerinin bibliyometrik incelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3(1), 38-49.
  • Paul, J., & Bhukya, R. (2021). Forty‐five years of International Journal of Consumer Studies: A bibliometric review and directions for future research. International Journal of Consumer Studies, 45(5), 937-963.
  • Paul, J., & Criado, A. R. (2020). The art of writing literature review: What do we know and what do we need to know?. International Business Review, 29(4), 101717.
  • Reyes-Menendez, A., Saura, J. R., & Filipe, F. (2019). The importance of behavioral data to identify online fake reviews for tourism businesses: A systematic review. PeerJ Computer Science, 5, e219.
  • Salam, M. D. (2020). Brand experience: A review of 39 years of research development. International Journal of Applied Business, 4(2), 157-167.
  • Schmitt, B. (1999). Experiential marketing. Journal of Marketing Management, 15(1-3), 53-67.
  • Siemieniako, D. (2018). Bibliometric analysis of scientific research on customer loyalty in the business-to- business context. Handel Wewnętrzny, 5(376), 257-267.
  • Şentürk, E. E., & Kartal, C. (2020). Türkiye’de kent markalaması alanında yapılan akademik çalışmalar üzerine bir inceleme. Uluslararası İşletme, Ekonomi ve Yönetim Perspektifleri Dergisi, 4(1), 27-41.
  • Temizkan, S. P., & Avcı, D. (2021). Türkiye’de marka sadakati konulu lisansüstü tezlerin ve makalelerin bibliyometrik profili. Journal of Tourism and Management, 2(1), 86-109.
  • Toksarı, M. (2022). Marka aşkının bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10(2), 700-720.
  • Yılmaz, G. (2017). Restoranlarda bahşiş ile ilgili yayınlanan makalelerin bibliyometrik analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2), 65-79.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Gıda Pazarlaması
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Zübeyir Çelik 0000-0003-1692-9378

Reha Saydan 0000-0002-8091-9396

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2024
Kabul Tarihi 13 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çelik, Z., & Saydan, R. (2024). A Systematic Review of the Research Models of Brands Subject Doctoral Theses Published in 2020-2023 at the YÖK National Thesis Center. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(63), 72-88. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1433338

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.