Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİGALI ROMANLAR ÖRNEĞİNDE “ÇİNGENELİK”İ ANLAMAK: MİMESİS ÜZERİNE NOTLAR

Yıl 2018, Sayı: 39, 35 - 50, 27.03.2018

Öz

Bu çalışma Çingene/Roman temsillerinin Bigalı Romanlar üzerindeki

etkilerine ve Bigalı Romanların kendilerine ilişkin bu temsilleri nasıl

anlamlandırdıklarını, bunları nasıl kullandıklarını tartışmaya odaklıdır. Bu

bağlamda çalışmada sorun edilen temel kavram “çingenelik”tir. Bigalı

Romanlar, kendilerince yaşam biçimlerini tanımlamak için çingeneliği

kullanırlar. Çalışma boyunca çingenelik, Bigalı Romanların kendilerine ilişkin

temsilleri taklit etmeleri olarak ele alınacaktır. Öykü veya kopya etmeden farkı

ortaya konarak taklit etme, yaratıcı bir uygulamaya işaret eden mimesis

kavramı ile tartışılacaktır. Bigalı Romanlar, daha birçok pratik ve söylemi

çingenelik başlığı altında ifade etseler de bu çalışma kapsamında çingenelik

iki öğe aracılığıyla ele alınacaktır. Bunlardan biri “her şeye rağmen neşeli

olma” ile birlikte mizah iken diğeri Bigalı Romanların kendi aralarındaki gizli

iletişim biçimidir. Bu iki öğeden hareketle çalışmanın açığa çıkarmayı

hedeflediği temel mesele, Bigalı Romanların benimsedikleri mimesis

aracılığıyla kendilerine ilişkin temsilleri nasıl kullandıkları ve bu yolla ne tür

kazançlar sağladıklarıdır. 2012-2016 yılları arasında Bigalı Romanlar ile

yürütülen alan araştırması deneyimine dayanan bu çalışmada etnografik

yöntem benimsenmiştir.

Kaynakça

  • Adams, V. (1996). Tigers of the Snow and Other Virtual Sherpas: An Ethnography of Himalayan Encounters. Princeton ve N.J. : Princeton University. Aktunç, H. (1998). Türkçenin Büyük Argo Sözlüğü (Tanıklarıyla), İstanbul: Yapı Kredi. Aschcroft, B., Griffiths, G. & Tiffin, H. (1998). Key Concepts in Post- Colonial Studies. London & New York: Routledge. Bhabha, H. (2016). Kültürel Konumlanış. Tahir Uluç (Çev.). İstanbul: İnsan. Caferoğlu, A. (1953). Anadolu Abdallarının Gizli Dillerinden İki Örnek. Fuad Köprülü Armağanı. İstanbul: Türk Tarih Kurumu, 77-80. de Certeau, M. (2008). Gündelik Hayatın Keşfi I. Lale Arslan Özcan (Çev.) Ankara: Dost. Devecioğlu, A. (2012). Ağlayan Dağ Susan Nehir. İstanbul: Metis. Erdoğan, N. (1999/2000) Devleti İdare Etmek: Mâduniyet ve Düzenbazlık. Toplum ve Bilim, 8, 8-32. Hall, S. (2003). Representation. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. Kudret, C. (2013). Karagöz. Ankara: Yapı Kredi. Krings, M. (2015). African Appropriations: Cultural Difference, Mimesis and Media. Bloomington ve Indianapolis: Indiana University. Morreal, J. (2009). Comic Relief: A Comprehensive Philosophy of Humor. UK ve USA: Wiley- Blackwell. Okely, J. (1983). The Travellers-Gypsies. USA ve Canada: Routledge. Özateşler, G. (2016).Türkiye’de Yaftalama ve Dışlayıcı Şiddetin Toplumsal Dinamiği. (Çev. Didem Dinçsoy) İstanbul: Koç Üniversitesi. Ricoeur, P. (1982). Hermenuetics and the Human Sciences. Cambridge: Cambridge. Song, A. M. G. (2015). A Postcolonial Woman’s Encounter with Moses and Miriam. USA: Plagrave Macmillan. Filmografi Kartal Tibet (1981). Gırgıriye. İstanbul: Yenigün Plakçılık. Kartal Tibet (1981). Gırgıriyede Şenlik Var. İstanbul: Yenigün Plakçılık. Temel Gürsu (1983). Gırgıriyede Cümbüş Var. İstanbul: Yenigün Plakçılık. Temel Gürsu (1984). Gırgıriyede Büyük Seçim. İstanbul: Yenigün Plakçılık.
Yıl 2018, Sayı: 39, 35 - 50, 27.03.2018

Öz

Kaynakça

  • Adams, V. (1996). Tigers of the Snow and Other Virtual Sherpas: An Ethnography of Himalayan Encounters. Princeton ve N.J. : Princeton University. Aktunç, H. (1998). Türkçenin Büyük Argo Sözlüğü (Tanıklarıyla), İstanbul: Yapı Kredi. Aschcroft, B., Griffiths, G. & Tiffin, H. (1998). Key Concepts in Post- Colonial Studies. London & New York: Routledge. Bhabha, H. (2016). Kültürel Konumlanış. Tahir Uluç (Çev.). İstanbul: İnsan. Caferoğlu, A. (1953). Anadolu Abdallarının Gizli Dillerinden İki Örnek. Fuad Köprülü Armağanı. İstanbul: Türk Tarih Kurumu, 77-80. de Certeau, M. (2008). Gündelik Hayatın Keşfi I. Lale Arslan Özcan (Çev.) Ankara: Dost. Devecioğlu, A. (2012). Ağlayan Dağ Susan Nehir. İstanbul: Metis. Erdoğan, N. (1999/2000) Devleti İdare Etmek: Mâduniyet ve Düzenbazlık. Toplum ve Bilim, 8, 8-32. Hall, S. (2003). Representation. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage. Kudret, C. (2013). Karagöz. Ankara: Yapı Kredi. Krings, M. (2015). African Appropriations: Cultural Difference, Mimesis and Media. Bloomington ve Indianapolis: Indiana University. Morreal, J. (2009). Comic Relief: A Comprehensive Philosophy of Humor. UK ve USA: Wiley- Blackwell. Okely, J. (1983). The Travellers-Gypsies. USA ve Canada: Routledge. Özateşler, G. (2016).Türkiye’de Yaftalama ve Dışlayıcı Şiddetin Toplumsal Dinamiği. (Çev. Didem Dinçsoy) İstanbul: Koç Üniversitesi. Ricoeur, P. (1982). Hermenuetics and the Human Sciences. Cambridge: Cambridge. Song, A. M. G. (2015). A Postcolonial Woman’s Encounter with Moses and Miriam. USA: Plagrave Macmillan. Filmografi Kartal Tibet (1981). Gırgıriye. İstanbul: Yenigün Plakçılık. Kartal Tibet (1981). Gırgıriyede Şenlik Var. İstanbul: Yenigün Plakçılık. Temel Gürsu (1983). Gırgıriyede Cümbüş Var. İstanbul: Yenigün Plakçılık. Temel Gürsu (1984). Gırgıriyede Büyük Seçim. İstanbul: Yenigün Plakçılık.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Semra Özlem Dişli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Dişli, S. Ö. (2018). BİGALI ROMANLAR ÖRNEĞİNDE “ÇİNGENELİK”İ ANLAMAK: MİMESİS ÜZERİNE NOTLAR. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(39), 35-50.

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.