El sanatları, geleneklerin yaşatılması, kültürel varlıkların korunması ve
gelecek kuşaklara aktarılmasında en önemli faktörlerden biridir. Bu anlamda
bütün milletler için büyük önem arzetmekte ve bir kültür hazinesi olarak
görülmektedir. Geçmişten günümüze kadar el sanatlarıyla iç içe yaşayan
uygarlık; barınma, giyinme ve süslenme gibi ihtiyaçlarını karşılamak için her
zaman el sanatları ürünlerinden yararlanmıştır.
Kaynağını Orta Asya Türk sanatından alan ve Anadolu
uygarlıklarından beslenen Anadolu Türk El sanatları zengin bir çeşitliliğe
sahiptir. Bu zengin çeşitlilik içersinde kilim üretimi önemli bir yer tutmaktadır.
Bu anlamda ülkemizde kilim üretiminin yapıldığı en önemli merkezlerden biri
de Hakkari ilidir. Özellikle yörede hakim olan karasal iklim ve hayvancılığa
bağlı yarı-göçer yaşam tarzı dokumanın gelişmesine olanak sağlamıştır.
Kilimcilik, Hakkari’de önemini kaybetmeden sürdürülen el sanatları
ürünlerinden biri durumundadır. Hakkari’de dokunan kilimler genellikle onu
dokuyan aşirete ya da kullanılan ana motife göre; Canbezar, Çılgül, Ertuşi,
Gevdan, Gülhezar, Gulsarya, Hevçeker, Kesneker, Lüleper, Şamani, Şehvani
ve Şimkubik gibi isimlerle adlandırılmaktadırlar.
Yöredeki kilim dokumacılığı bir taraftan yöre kültürünün özelliklerini
yansıtırken diğer taraftan iktisadi bir faaliyet olması açısından önem
arzetmektedir. Yörede dokunan kilim örneklerinin en önemlilerinden biri
candan bezdiren ya da yapılması, dokunması çok güç anlamına gelen Canbezar
kilim örneğidir. Bu nedenle bu çalışma kapsamında yedi adet Canbezar kilim
örneği ele alınarak tanıtılmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 39 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.