Edebî türlerden biri olan öykü, diğer
türler gibi belirli özellikler taşır. Bu belirliliği
aşmak, eserlerin özgünleşmesinde ilk şartlardan
sayılabilir. Yazarın bakış açısı ve yaklaşımıyla
şekillenen öykü, yine yazar tarafından sıradan
ya da orijinal bir nitelik kazanır. Türk
öykücülüğünde nice özgün eser arasından
sıyrılıp yeni bir öykü dünyası kurmak için
yazarların yeni bir arayışa girmeleri gerekir.
Yenilikçi bir arayış içinde eser veren
yazarlardan biri de Faruk Duman'dır. 1990
sonrası Türk öykücülüğünde öne çıkan
isimlerden biri olan yazar, öykülerinde yeni'yi
deneyimlemek ister. Duman, yenilikçi
arayışlarını “Sencer ile Yusufçuk” adlı
öyküsünde üst düzeye çıkarır. Bu makale,
“Sencer ile Yusufçuk” öyküsünde yazarın
yenilikçi arayışlarının hangi noktalarda
yoğunlaştığını tespit etmek amacını taşır. Bu
tespitler, metne bağlı kalınarak ve metinden
alıntılar yapılarak desteklenmiştir. Yazarın daha
çok biçimsel arayışını ve anlatım tarzını, dil
kullanımında; metnin biçiminde; gerçek-hayaldüş denkleminin iç içeliğinde görmek
mümkündür. Öyküde dilin, üslubun ve biçimsel
deneylerin inşası, öykünün hem kahramanı hem
anlatıcısı olan çocuğun bilinç düzeyiyle de
gerçekleşir. Biçim bağlamında deneysel bir
çıkış olarak değerlendirilebilecek öykü, Faruk
Duman'ın edebiyat sahasındaki orijinalliğinin
de bir ifadesidir.
The story, which is one of the literary genres, has certain features like
other genres. To overcome this certainty can be considered as one of the first
conditions for the originalization of the works. The story, shaped by the
author's perspective and approach, gains an ordinary or original quality by the
author. In order to stand out from many original works in Turkish storytelling
and to create a new story world, the authors should search for a new one. One
of the authors who writes in an innovative quest is Faruk Duman. One of the
prominent names in Turkish storytelling after 1990, the author wants to
experience the new in his stories. Duman elevates his innovative pursuits to
the next level in his story called “Sencer and Yusufçuk”. This article aims to
find out where the author's innovative searches are concentrated in his story
“Sencer and Yusufçuk”. These findings were supported by adhering to the text
and quoting the text. In the language use, the writer's mostly formal search and
narrative style; in the format of the text; it is possible to see in the intertwined
reality-dream-dream equation. The construction of language, style and formal
experiments in the story takes place with the level of consciousness of the
child, both the hero and narrator of the story. The story, which can be
considered as an experimental outlet in the context of form, is also an
expression of Faruk Duman's originality in the field of literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 50 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.