Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Eğitimine İlişkin Tutum ve Müzik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinini İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 57, 74 - 85, 30.09.2022
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1140270

Öz

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik eğitimine ilişkin öz-yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya Aydın İlinde Milli Eğitime bağlı on sekiz (18) İlköğretim okulunda görev yapmakta olan toplam 385 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde sınıf öğretmenlerinin müzik öğretimine ilişkin tutum ile müzik eğitimine yönelik öz-yeterlik toplam puanlarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiş, her iki araştırma değişkeninin sınıf öğretmenlerinin cinsiyetlerine göre erkekler lehine anlamlı fark gösterdiği görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin hizmet içi alıp almama durumlarına göre anlamlı farka rastlanmazken bir çalgı çalıp çalmama durumlarında çalgı çalanlar lehine anlamlı fark görülmüştür. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin müzik öğretimine ilişkin tutumlarını hangi düzeyde açıkladığına ilişkin doğrusal regresyon analizi yapılmış, analiz sonucunda sınıf öğretmenlerinin müzik eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin müzik öğretimine ilişkin tutumlarını %35 düzeyinde açıkladığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Açılmış, H., & Kayıran, B. K. (2021) Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretimine İlişkin Duyuşsal Özelliklerinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 1-1. DOI: 10.26466/opus.890948
  • Austin, J. R. (1995). Future Classroom teacher's ability self-perceptions and attributional responses to failure in music: Do music fundamentals classes make a difference? Research Perspectives in Music Education, 5(1), 6-15. Erişim adresi: https://www.ingentaconnect.com/content/fmea/rpme/1995
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1977-25733-001
  • Bandura A. (1982). Self Efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37 (2), 122-147 Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1982-25814-001
  • Bandura, A., & Wessels, S. (1994). Self-efficacy (Vol. 4, pp. 71-81). na.
  • Barış, D. A., & Özata, E. (2009). Sınıf öğretmenliği anabilim dalında alınan müzik-müzik öğretimi derslerinin öğretmenlik uygulamalarındaki yansımaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 27-42. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181279
  • Burak, S. (2019). Self-efficacy of pre-school and primary school pre-service teachers in musical ability and music teaching. International Journal of Music Education, 37(2), 257-271. https://doi.org/10.1177/0255761419833083
  • Calissendorff, M. (2006). Understanding the learning style of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96. https://doi.org/10.1080/14613800600570769
  • Çelik, Y., & Yetim, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik öğretimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Electronic journal of education sciences, 6(12), 150-170. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/366330
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi (Examining elementary education pre-service teachers’ self-efficacy beliefs) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145–168. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59498/855241
  • Demirova, G. Y. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı Güzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı.
  • Dinç-Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1416-1632. DOI: 10.26466/opus.890948/Gardner, H. (1983)Frames of Mind. New York: Basic Books.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153345/İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı ve iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Kavaklı, A. (1992). Çocukluk Yaşlarında Büyüme ve Gelişme. 16-25, 141-261 İstanbul: Hilal Matbaacılık.
  • Kaptan, M., (2004). Bolu İli İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Derslerini İşleyişi ile İlgili Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kırcıoğlu, Ç., S. (2009) sınıf Öğretmenlerinin müzik dersi öğretimine ilişkin bilgi düzeyleri, öz-yeterlik algıları ile tutumlarının belirlenmesi. (yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri (Primaryschool teachers’ views about their incompetence in music lesson). Pamukkale Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 7(7), 7–11. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114901
  • Köksoy, A. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 297-320. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/388079
  • Kösreli, S. (2012) Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtyaçları üzerine bir inceleme: Erzincan ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde
  • Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf öğretmenliğinde müzik eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 8-12. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114902
  • Levinowitz, L. M. (1998). The importance of music in early childhood. General Music Today, 12(1), 4-7. https://doi.org/10.1177/104837139801200103
  • Nurikadıoğlu, R. H. (2000). İlköğretim Kurumlarında Müzik Dersinde Karşılaşılan Sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Özel sayı]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 311-326. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/297-published.pdf
  • Süalp, Ç. (2018) ilkokul sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Topoğlu, O. (2014). Investigating the classroom teacher candidates’ self-efficacy believes towards music teaching in terms of miscellaneous variables Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 11(2), 730-743.
  • Topoğlu, O. (2015). Opinions of pre-service classroom teachers among music education. Journal of HumanSciences, 12, 654–673. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.3020
  • Tschanen-Moran, M., Woolfolk A. H. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Yünlü, F., & Sağlam, M. (2004). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin görüşleri, içerikle ilgili güçlüklerive eğitim gereksinimleri (Primary teachers’ views about music lessons, difficulties and needs]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3, 211–226. http://ebuline.com/pdfs/6Sayi/EBU_6_5.pdf/Yıldız, G. (2006). İlköğretimde Müzik Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Whitley, J. B. E. (1997). Gender differences in computer-related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(96)00026-X

Examining The Relationship Between Primary School Teachers' Attitudes Towards Music Education and Their Self-Efficacies Regarding Music Education

Yıl 2022, Sayı: 57, 74 - 85, 30.09.2022
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1140270

Öz

The aim of this study is to examine the relationship between classroom teachers' attitudes towards music teaching and their self-efficacy regarding music education. A total of 385 classroom teachers working in eighteen (18) primary schools in Aydın province, affiliated to the National Education, participated in the research. When the findings of the study were examined, it was determined that the total scores of the classroom teachers' attitudes towards music teaching and self-efficacy towards music education were at a moderate level. While no significant difference was found according to whether the classroom teachers were in-service or not, a significant difference was observed in favor of those who played an instrument or not. In the study, linear regression analysis was conducted on the level of self-efficacy of classroom teachers regarding music education explaining their attitudes towards music education. As a result of the analysis, it was seen that the self-efficacy of the classroom teachers about music education explained their attitudes towards music education at the level of 35%.

Kaynakça

  • Açılmış, H., & Kayıran, B. K. (2021) Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Müzik Öğretimine İlişkin Duyuşsal Özelliklerinin İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 18(Eğitim Bilimleri Özel Sayısı), 1-1. DOI: 10.26466/opus.890948
  • Austin, J. R. (1995). Future Classroom teacher's ability self-perceptions and attributional responses to failure in music: Do music fundamentals classes make a difference? Research Perspectives in Music Education, 5(1), 6-15. Erişim adresi: https://www.ingentaconnect.com/content/fmea/rpme/1995
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191. Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1977-25733-001
  • Bandura A. (1982). Self Efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37 (2), 122-147 Erişim adresi: https://psycnet.apa.org/record/1982-25814-001
  • Bandura, A., & Wessels, S. (1994). Self-efficacy (Vol. 4, pp. 71-81). na.
  • Barış, D. A., & Özata, E. (2009). Sınıf öğretmenliği anabilim dalında alınan müzik-müzik öğretimi derslerinin öğretmenlik uygulamalarındaki yansımaları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (18), 27-42. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181279
  • Burak, S. (2019). Self-efficacy of pre-school and primary school pre-service teachers in musical ability and music teaching. International Journal of Music Education, 37(2), 257-271. https://doi.org/10.1177/0255761419833083
  • Calissendorff, M. (2006). Understanding the learning style of pre-school children learning the violin. Music Education Research, 8(1), 83-96. https://doi.org/10.1080/14613800600570769
  • Çelik, Y., & Yetim, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine ilişkin tutumları ile müzik öğretimi öz yeterlilik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Electronic journal of education sciences, 6(12), 150-170. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/366330
  • Çevik, D. B. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi özyeterlik düzeylerinin incelenmesi (Examining elementary education pre-service teachers’ self-efficacy beliefs) Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 145–168. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59498/855241
  • Demirova, G. Y. (2008). Piyano eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin dikkat toplama yetisine etkisi yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı Güzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı.
  • Dinç-Altun, Z. ve Uzuner, F. G. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Öğretimine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1416-1632. DOI: 10.26466/opus.890948/Gardner, H. (1983)Frames of Mind. New York: Basic Books.
  • Göğüş, G. (2008). İlköğretim I. kademe müzik eğitiminde öğretmenin etkinliği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 369-382. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153345/İnceoğlu, M. (2010). Tutum, algı ve iletişim. İstanbul: Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Kavaklı, A. (1992). Çocukluk Yaşlarında Büyüme ve Gelişme. 16-25, 141-261 İstanbul: Hilal Matbaacılık.
  • Kaptan, M., (2004). Bolu İli İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Derslerini İşleyişi ile İlgili Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kırcıoğlu, Ç., S. (2009) sınıf Öğretmenlerinin müzik dersi öğretimine ilişkin bilgi düzeyleri, öz-yeterlik algıları ile tutumlarının belirlenmesi. (yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale 18 Mart Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri (Primaryschool teachers’ views about their incompetence in music lesson). Pamukkale Üniversitesi EğitimFakültesi Dergisi, 7(7), 7–11. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114901
  • Köksoy, A. M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (44), 297-320. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/388079
  • Kösreli, S. (2012) Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin hizmet içi eğitim ihtyaçları üzerine bir inceleme: Erzincan ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde
  • Küçüköncü, Y. (2000). Sınıf öğretmenliğinde müzik eğitimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 8-12. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/114902
  • Levinowitz, L. M. (1998). The importance of music in early childhood. General Music Today, 12(1), 4-7. https://doi.org/10.1177/104837139801200103
  • Nurikadıoğlu, R. H. (2000). İlköğretim Kurumlarında Müzik Dersinde Karşılaşılan Sorunlar, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Recepoğlu, E. (2013). Öğretmen adaylarının yaşam doyumları ile öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Özel sayı]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 311-326. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/297-published.pdf
  • Süalp, Ç. (2018) ilkokul sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin tutumları ve yeterliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Topoğlu, O. (2014). Investigating the classroom teacher candidates’ self-efficacy believes towards music teaching in terms of miscellaneous variables Sınıf öğretmeni adaylarının müzik öğretimine yönelik özyeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Human Sciences, 11(2), 730-743.
  • Topoğlu, O. (2015). Opinions of pre-service classroom teachers among music education. Journal of HumanSciences, 12, 654–673. doi: 10.14687/ijhs.v11i2.3020
  • Tschanen-Moran, M., Woolfolk A. H. (2001). Teacher efficacy: capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783–805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Yünlü, F., & Sağlam, M. (2004). Sınıf öğretmenlerinin müzik dersine ilişkin görüşleri, içerikle ilgili güçlüklerive eğitim gereksinimleri (Primary teachers’ views about music lessons, difficulties and needs]. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 3, 211–226. http://ebuline.com/pdfs/6Sayi/EBU_6_5.pdf/Yıldız, G. (2006). İlköğretimde Müzik Eğitimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Whitley, J. B. E. (1997). Gender differences in computer-related attitudes and behavior: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(96)00026-X
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Sadullah Serkan Şeker 0000-0001-7400-8919

Vasfi Çilingir 0000-0002-6288-6025

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 4 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 57

Kaynak Göster

APA Şeker, S. S., & Çilingir, V. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Müzik Eğitimine İlişkin Tutum ve Müzik Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlikleri Arasındaki İlişkinini İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(57), 74-85. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1140270

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.