Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Film Analysis with a Focus on Women's Education: Mona Lisa Smile

Yıl 2023, Sayı: 62, 30 - 39, 31.12.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1293434

Öz

The film Mona Lisa Smile explores the dynamics between female students and their educators. There are several great movies that deal with the topic of education, but this one is particularly noteworthy because it uses Wellesley College, a historically significant women's college, as a case study for illuminating the state of women's education in the United States in the 1950s. The film's central conflict stems not just from the historical reality of the university, but also from the divergent pedagogical tenets held by conservatives and liberals. Within the framework of the analysis of the fictional universe, which is founded on the tension between these divergent pedagogical perspectives, we examine the film's plot and thematic structure. The feminist aspect of libertarian education is on full display throughout the film, especially as it pertains to women's education. This research aims to add to the feminist discourse analyses of the film Mona Lisa Smile by shifting the emphasis of teaching toward content analysis.

Kaynakça

  • Akkaş, H. H. (2000). İngiliz muhafazakâr siyasal düşüncesi ve Edmund Burke (Tez No. 102064) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Özcan E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chao, P. & Wang, Y. (2021). Women and matrimony: A study of Mona Lisa Smile. Journal of Language and Literature, 21(2), 294-306.
  • Faradila, F. (2008). A critical discourse analysis of gender bias in Mona Lisa Smile film. [Thesis, The State Islamic University]. http://etheses.uin-malang.ac.id/4778/
  • Gutek, Gerald L. (2017). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ütopya Yayınları.
  • Karadeniz, S. (2003). Modern bir oluşum olarak muhafazakârlık (Tez No. 123163) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. (S. Özge, Çev.). Yayın Odası Yayınları.
  • Newell, M. (2003). Mona Lisa Smile. Columbia Pictures.
  • Uğurlu, A. (2015). Eğitim felsefesi açısından liberal eğitim (Tez No. 413681) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • URL1 (2023). A brief history of Wellesley College, http://web.wellesley.edu/PublicAffairs/About/briefhistory.html, Erişim tarihi: 25.02.2023.
  • URL2 (2023). College history, https://www.wellesley.edu/about/collegehistory, Erişim tarihi: 25.02.2023.
  • URL3 (2023). Mona Lisa’nın Gülüşü. https://www.netflix.com/watch/60031284? tctx=1%2C2%2C%2C%2C%2C%2C%2C%2C%2CVideo%3A60031284%2C, Erişim tarihi: 23.01.2023.
  • Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2013-1) 21-36.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurdigül, A. (2014). Eğitim olgusunun sinematografik anlatıdaki yeri üzerine bir yaklaşım denemesi (“Bal” filmi örneği). EKEV Akademi Dergisi, 60, 487-502.

Kadın Eğitimi Odağında Bir Film Analizi: Mona Lisa’nın Gülüşü

Yıl 2023, Sayı: 62, 30 - 39, 31.12.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1293434

Öz

Mona Lisa’nın Gülüşü, okul-öğrenci-öğretmen ilişkisi bağlamında kadın eğitimini işleyen bir filmdir. Eğitim konusunun sinemaya yansıtıldığı örnek yapımların sayısı oldukça fazla olmakla birlikte bu filmde 1950’ler Amerikasının kadın eğitimi anlayışı, kadınların eğitimi konusunda köklü bir kurum olan Wellesley Koleji örneğinden hareketle işlenir. Wellesley Koleji, kuruluşundan günümüze dek kadın eğitimi konusunda çok önemli faaliyetler gerçekleştirmiştir. Bu açıdan kolejin tarihsel gerçekliğinin yanı sıra eğitim ilkeleri de konservatist ve liberalist eğitim anlayışlarının filmin senaryosunda en önemli çatışma unsuru olarak işlenmesine olanak sağlar. Filmin olay örgüsü ve tematik yapısı, söz konusu karşıt eğitim anlayışlarının çatışması üzerine inşa edilen fiktif evrenin analizi çerçevesinde tahlil edilmiştir. Filmde özgürlükçü eğitim anlayışı özellikle kadın eğitimi konusunda feminist bir karakter göstermektedir. Mona Lisa’nın Gülüşü, ilk bakışta kadın haklarına odaklanan bir film olarak görülebilir. Ancak filmde örtük olarak işlenen başka izlekler de vardır. Bu çalışmanın amacı, Mona Lisa’nın Gülüşü filmine dair yapılan çalışmalarda feminist yöntemle yapılan söylem analizlerine, eğitim odağında içerik çözümlemesi yaparak katkı sağlamaya çalışmaktır.

Kaynakça

  • Akkaş, H. H. (2000). İngiliz muhafazakâr siyasal düşüncesi ve Edmund Burke (Tez No. 102064) [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Özcan E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chao, P. & Wang, Y. (2021). Women and matrimony: A study of Mona Lisa Smile. Journal of Language and Literature, 21(2), 294-306.
  • Faradila, F. (2008). A critical discourse analysis of gender bias in Mona Lisa Smile film. [Thesis, The State Islamic University]. http://etheses.uin-malang.ac.id/4778/
  • Gutek, Gerald L. (2017). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar. Ütopya Yayınları.
  • Karadeniz, S. (2003). Modern bir oluşum olarak muhafazakârlık (Tez No. 123163) [Yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Neuman, W. L. (2010). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. (S. Özge, Çev.). Yayın Odası Yayınları.
  • Newell, M. (2003). Mona Lisa Smile. Columbia Pictures.
  • Uğurlu, A. (2015). Eğitim felsefesi açısından liberal eğitim (Tez No. 413681) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • URL1 (2023). A brief history of Wellesley College, http://web.wellesley.edu/PublicAffairs/About/briefhistory.html, Erişim tarihi: 25.02.2023.
  • URL2 (2023). College history, https://www.wellesley.edu/about/collegehistory, Erişim tarihi: 25.02.2023.
  • URL3 (2023). Mona Lisa’nın Gülüşü. https://www.netflix.com/watch/60031284? tctx=1%2C2%2C%2C%2C%2C%2C%2C%2C%2CVideo%3A60031284%2C, Erişim tarihi: 23.01.2023.
  • Yakar, H. G. İ. (2013). Sinema filmlerinin eğitim amaçlı kullanımı: Tarihsel bir değerlendirme. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2013-1) 21-36.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yurdigül, A. (2014). Eğitim olgusunun sinematografik anlatıdaki yeri üzerine bir yaklaşım denemesi (“Bal” filmi örneği). EKEV Akademi Dergisi, 60, 487-502.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sinema Sosyolojisi
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Celal Aslan 0000-0001-6729-4531

Şayla Yıldırım 0000-0002-5993-8605

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 62

Kaynak Göster

APA Aslan, C., & Yıldırım, Ş. (2023). Kadın Eğitimi Odağında Bir Film Analizi: Mona Lisa’nın Gülüşü. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(62), 30-39. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1293434

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.