The increase in the frequency and severity of disasters in recent years brings along loss of life and economic damages. Türkiye is a seismically active region worldwide and more than 60 per cent of the deaths caused by disasters are related to earthquakes. Studies show that earthquake knowledge affects the resilience of society against disasters. This study was conducted to determine the level of earthquake knowledge of individuals and the factors associated with it. The study group consisted of 403 students studying at the Vocational School of Health Services of a state university located in the Western Black Sea Region of Türkiye. In order to evaluate the level of knowledge of the participants about earthquakes, the previously developed Earthquake Knowledge Level Scale was analysed using quantitative methods. When the results of the research are examined, it is seen that there is significance in the results of the analyses according to the variables of gender, experiencing disaster and receiving disaster education, while there is no significance in the variables such as programme of study, class level and willingness to receive disaster education. In the gender variable, the knowledge of male students about the distribution of earthquake zones was found to be higher than the knowledge of female students about the distribution of earthquake zones. In the disaster experience variable, the earthquake knowledge levels of the students who experienced a disaster were found to be higher than the students who did not experience a disaster. In the variable of receiving disaster education, the mean scores of the Earthquake Knowledge Level Scale were higher for the students who received disaster education than for the students who did not receive disaster education. In line with the results, the importance of disaster trainings to create knowledge and awareness about earthquake was understood.
Son yıllarda afetlerin sıklığı ve şiddetinde yaşanan artış, can kayıpları ve ekonomik zararları da beraberinde getirmektedir. Türkiye, dünya genelinde sismik açıdan aktif bir bölge olup, afetler nedeniyle meydana gelen ölümlerin %60’ından fazlası depremlere bağlıdır. Çalışmalar deprem bilgisinin toplumun afetlere karşı direncini etkilediğini göstermektedir. Bu çalışma bireylerin deprem bilgi düzeylerini ve bununla ilişkili faktörlerin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunu, Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölümünde bulunan bir devlet üniversitesinin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören 403 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların depremler hakkındaki bilgi düzeylerini değerlendirebilmek amacıyla daha önce geliştirilen Deprem Bilgi Düzeyi Ölçeği nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında cinsiyet, afet yaşama, afet eğitimi alma değişkenlerine göre analiz sonuçlarında anlamlılık bulunurken öğrenim görülen program, sınıf düzeyi ve afet eğitimi alma isteği gibi değişkenlerde anlamlılık saptanmamıştır. Cinsiyet değişkeninde, erkek öğrencilerin deprem bölgeleri dağılışı bilgisi, kadın öğrencilerin deprem bölgeleri dağılışı bilgisinden daha yüksek bulunmuştur. Afet deneyimi değişkeninde, afet yaşayan öğrencilerin afet yaşamayan öğrencilere göre deprem bilgi düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Afet eğitim alma değişkeninde, Deprem Bilgi Düzeyi Ölçeği puan ortalamaları afet eğitimi alan öğrencilerin, afet eğitimi almayanlara göre daha yüksek bulunmuştur. Sonuçlar doğrultusunda deprem konusunda bilgi ve farkındalık oluşturmak için afet eğitimlerinin önemi anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Tam Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 64 |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.