Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaratıcı Turizm Araştırmalarının Bibliyometrik Analizi

Yıl 2025, Sayı: 67, 10 - 23, 18.03.2025
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1608328

Öz

Bu araştırmada yaratıcı turizm ile ilgili yapılan çalışmaların bibliyometrik incelenmesi gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda web of science veri tabanında yer alan “creative tourism” kelimelerini içeren çalışmalar araştırmaya dahil edilmiştir. Yapılan tarama sonucunda 470 adet çalışma elde edilmiştir. Elde edilen bu çalışmalara bibliyometrik analiz gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda kavrama ilişkin ilk çalışmanın 2005 yılında gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Bununla birlikte yayın sayısının en fazla olduğu ülke Endonezya, en fazla yazım dili İngilizce ve en çok atıf alan çalışma Richards ve Wilson tarafından 2006 yılında yayınlanan çalışma olduğu bulgusu elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bu veriler, araştırmacıların konu ile ilgili farkındalıklarına katkı sağlayacağı ön görülmektedir. Bu farkındalıkları ile birlikte; En çok yayının Endonezya dışında farklı ülkelerin dikkatini çekebileceği, İngilizce dışında farklı dillerde çalışmaların yapılacağı ve faydalı çalışmaların artışında etkili olacağı ön görülmektedir.

Kaynakça

  • Akdu, S. (2019) Sürdürülebilir Turizm Gelişimi ve Yaratıcı Turizm. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, C:10 S: Ek Sayı s.132-139
  • Ali, F., Ryu, K. ve Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100. http://dx.doi.org/10.1080/10548408.2015.1038418
  • Barker, A. (2002) Yenilikçiliğin Simyası (Çev: Ahmet Kardam), Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası, İstanbul
  • Bentley, T; (1996) Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede Yaratıcılık. (Çev: Onur Yıldırım, 1999), Hayat Yayıncılık, İstanbul
  • Bono, E. De. (1996) Rekabetüstü. (Çev: Oya Özel), Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Carreau, S. (2010) Montréal‟s Presence In Santa Fe, Creative tourism A Global Conversation - How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Der. Wurzburger R., Aageson T., Pattakos A., ve Pratt S., 108-117, Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press
  • Chang, L.-L., F. Backman, K., ve Chih Huang, Y. (2014). Creative Tourism: A Preliminary Examination of Creative Tourists’ Motivation, Experience, Perceived Value and Revisit İntention. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8(4) s.401–419
  • Güven, A. (2016) Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Yaratıcı Turizm: Antalya İli Örneği (Tez no. 431227) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Hung, W.-L., Lee, Y.-J., ve Huang, P.-H. (2014). Creative Experiences, Memorability and Revisit Intention in Creative Tourism. Current Issues in Tourism, 19(8) s.763–770
  • Intelı, (2011) Creative-based Strategies in Small and Medium-sized Cities: Guidelines for Local Authorities. s.1-124. Ivcevic, Z. ve Mayer, J. D. (2009) MappingDimensions of Creativity in The Life Space. Creativity Research Journal, 21 (2-3) s.152–165
  • Küpeli, T. (20174) Yaratıcı Ekonomide Turizm Sektörünün Yeri: Yaratıcı Turizm Faaliyetlerine Yönelik Bir Değerlendirme. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 1 s.22-51
  • Minhua, J. (2010) Searching for Our Own „Pueblo‟ Reflections on a Visit to the Magic City of Santa Fe, Creative tourism A Global Conversation - How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Der. Wurzburger R., Aageson T., Pattakos A., ve Pratt S., 156-161, Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press
  • Ohridska-Olson, R. ve Ivanov, S. (2010) Creative Tourism Business Model and Its Application in Bulgaria, Proceedings of the Black SeaTourism Forum, Cultural Tourism-The Future of Bulgaria, Varna, Bulgaristan
  • Öncü, T. (1992) Yaratıcılığın Betimlenmesi ve Yaratıcılık Üzerine Çevresel Etkiler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 14 (1), s.255-264
  • Özdaşlı, K., Özdaşlı, E., Alparslan, A. M. (2010) Yaratıcı Turizm: Isparta İli Profili ve Uygulama Modeli Önerisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 7 (1) s.17-24.
  • Pratt, S. V. (2010) Exploring the Cultures of Santa Fe: The Santa Fe Creative Tourism Experiences Track, Creative tourism A Global Conversation - How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Der. Wurzburger R., Aageson T., Pattakos A., ve Pratt S., 209-217, Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press
  • Raymond, C. (2009) The Practical Challanges of Developing Creative Tourism, Creative Tourism: A Global Conversation, Wurzburger, R., Aageson, T., Pattakos, A., ve Pratt, S., Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press, s. 145-157
  • Raymond, C. (2009) The Practical Challenges of Developing Creative Tourism Creative Tourism, A Global Conversation s.63-69
  • Richards, G. (2009a). Creative Tourism and Local Development", Creative Tourism: A Global Conversation, Der. Wurzburger, R., Pattakos, A. ve Pratt, S., 78-90, Santa Fe: Sunstone Press
  • Richards, G. (2011) Creativity and Tourism: The State of the Art. Annals of Tourism Research, 38 (4) s.1225-1253
  • Richards, G. (2014) Creativity and Tourism in the City. Current Issues in Tourism, 17 (2) s.119–144
  • Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism. Annals of tourism research, 85, 102922. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922
  • Richards, G. ve Raymond, C. (2000) Creative Tourism. Atlas News, 23 s.16-20
  • Richards, G. ve Wilson, J. (2006) Tourism, Creativity and Development. London: Routledge
  • Richards, G. ve Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture?. Tourism management, 27(6), 1209-1223. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.06.002
  • Samen, S. (2008) İşletmelerde Yaratıcılığın Önemi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), s.363-378
  • Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono, N. ve Triyuni, N. N. (2020). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation. Current Issues in Tourism, 23(7), 867-879.
  • Tan, S. K. Luh, D. B. ve Kung, S. F. (2014) A Taxonomy of Creative Tourists in Creative Tourism. Tourism Management, 42 s.248-259. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.11.008
  • Tan, S., Kung, S. ve Luh, D. (2013) A Model Of Creatıve Experıence in Creatıve Tourısm. Annals of Tourism Research, Vol: 41 s.153-174
  • UNESCO (2006) Towards Sustainable Strategies for Creative Tourism, Discussion Report of the Planning Meeting for 2008 International Conference on Creative Tourism. Santa Fe, New Mexico, U.S.A., 25-27 Ekim Zoğal, V. ve Emekli, G. (2017) Yaratıcı Turizme Kavramsal ve Coğrafi Bir Yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi 26/1 s.21-34

Bibliometric Analysis of Creative Tourism Research

Yıl 2025, Sayı: 67, 10 - 23, 18.03.2025
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1608328

Öz

In this study, a bibliometric analysis of the studies on creative tourism was carried out. In this direction, studies containing the words ‘creative tourism’ in the web of science database were included in the research. As a result of the search, 470 studies were obtained. These studies were subjected to bibliometric analysis. As a result of the analysis, it was determined that the first study on the concept was carried out in 2005. In addition, it was found that the country with the highest number of publications is Indonesia, the most written language is English and the most cited study is the study published by Richards and Wilson in 2006. These data obtained as a result of the research are predicted to contribute to the awareness of researchers on the subject. With this awareness; It is predicted that the most publications will attract the attention of different countries other than Indonesia, studies will be carried out in different languages other than English and will be effective in increasing useful studies.

Kaynakça

  • Akdu, S. (2019) Sürdürülebilir Turizm Gelişimi ve Yaratıcı Turizm. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, C:10 S: Ek Sayı s.132-139
  • Ali, F., Ryu, K. ve Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100. http://dx.doi.org/10.1080/10548408.2015.1038418
  • Barker, A. (2002) Yenilikçiliğin Simyası (Çev: Ahmet Kardam), Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası, İstanbul
  • Bentley, T; (1996) Takımınızın Yeteneklerini Geliştirmede Yaratıcılık. (Çev: Onur Yıldırım, 1999), Hayat Yayıncılık, İstanbul
  • Bono, E. De. (1996) Rekabetüstü. (Çev: Oya Özel), Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Carreau, S. (2010) Montréal‟s Presence In Santa Fe, Creative tourism A Global Conversation - How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Der. Wurzburger R., Aageson T., Pattakos A., ve Pratt S., 108-117, Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press
  • Chang, L.-L., F. Backman, K., ve Chih Huang, Y. (2014). Creative Tourism: A Preliminary Examination of Creative Tourists’ Motivation, Experience, Perceived Value and Revisit İntention. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8(4) s.401–419
  • Güven, A. (2016) Sürdürülebilir Turizm Kapsamında Yaratıcı Turizm: Antalya İli Örneği (Tez no. 431227) [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Hung, W.-L., Lee, Y.-J., ve Huang, P.-H. (2014). Creative Experiences, Memorability and Revisit Intention in Creative Tourism. Current Issues in Tourism, 19(8) s.763–770
  • Intelı, (2011) Creative-based Strategies in Small and Medium-sized Cities: Guidelines for Local Authorities. s.1-124. Ivcevic, Z. ve Mayer, J. D. (2009) MappingDimensions of Creativity in The Life Space. Creativity Research Journal, 21 (2-3) s.152–165
  • Küpeli, T. (20174) Yaratıcı Ekonomide Turizm Sektörünün Yeri: Yaratıcı Turizm Faaliyetlerine Yönelik Bir Değerlendirme. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi 1 s.22-51
  • Minhua, J. (2010) Searching for Our Own „Pueblo‟ Reflections on a Visit to the Magic City of Santa Fe, Creative tourism A Global Conversation - How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Der. Wurzburger R., Aageson T., Pattakos A., ve Pratt S., 156-161, Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press
  • Ohridska-Olson, R. ve Ivanov, S. (2010) Creative Tourism Business Model and Its Application in Bulgaria, Proceedings of the Black SeaTourism Forum, Cultural Tourism-The Future of Bulgaria, Varna, Bulgaristan
  • Öncü, T. (1992) Yaratıcılığın Betimlenmesi ve Yaratıcılık Üzerine Çevresel Etkiler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 14 (1), s.255-264
  • Özdaşlı, K., Özdaşlı, E., Alparslan, A. M. (2010) Yaratıcı Turizm: Isparta İli Profili ve Uygulama Modeli Önerisi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 7 (1) s.17-24.
  • Pratt, S. V. (2010) Exploring the Cultures of Santa Fe: The Santa Fe Creative Tourism Experiences Track, Creative tourism A Global Conversation - How to Provide Unique Creative Experiences for Travelers Worldwide, Der. Wurzburger R., Aageson T., Pattakos A., ve Pratt S., 209-217, Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press
  • Raymond, C. (2009) The Practical Challanges of Developing Creative Tourism, Creative Tourism: A Global Conversation, Wurzburger, R., Aageson, T., Pattakos, A., ve Pratt, S., Sante Fe, New Mexico: Sunstone Press, s. 145-157
  • Raymond, C. (2009) The Practical Challenges of Developing Creative Tourism Creative Tourism, A Global Conversation s.63-69
  • Richards, G. (2009a). Creative Tourism and Local Development", Creative Tourism: A Global Conversation, Der. Wurzburger, R., Pattakos, A. ve Pratt, S., 78-90, Santa Fe: Sunstone Press
  • Richards, G. (2011) Creativity and Tourism: The State of the Art. Annals of Tourism Research, 38 (4) s.1225-1253
  • Richards, G. (2014) Creativity and Tourism in the City. Current Issues in Tourism, 17 (2) s.119–144
  • Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism. Annals of tourism research, 85, 102922. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102922
  • Richards, G. ve Raymond, C. (2000) Creative Tourism. Atlas News, 23 s.16-20
  • Richards, G. ve Wilson, J. (2006) Tourism, Creativity and Development. London: Routledge
  • Richards, G. ve Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture?. Tourism management, 27(6), 1209-1223. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.06.002
  • Samen, S. (2008) İşletmelerde Yaratıcılığın Önemi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17 (2), s.363-378
  • Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono, N. ve Triyuni, N. N. (2020). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation. Current Issues in Tourism, 23(7), 867-879.
  • Tan, S. K. Luh, D. B. ve Kung, S. F. (2014) A Taxonomy of Creative Tourists in Creative Tourism. Tourism Management, 42 s.248-259. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.11.008
  • Tan, S., Kung, S. ve Luh, D. (2013) A Model Of Creatıve Experıence in Creatıve Tourısm. Annals of Tourism Research, Vol: 41 s.153-174
  • UNESCO (2006) Towards Sustainable Strategies for Creative Tourism, Discussion Report of the Planning Meeting for 2008 International Conference on Creative Tourism. Santa Fe, New Mexico, U.S.A., 25-27 Ekim Zoğal, V. ve Emekli, G. (2017) Yaratıcı Turizme Kavramsal ve Coğrafi Bir Yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi 26/1 s.21-34
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Etkinlik Yönetimi
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Ali Bozbey 0000-0001-7574-0562

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2024
Kabul Tarihi 4 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 67

Kaynak Göster

APA Bozbey, A. (2025). Yaratıcı Turizm Araştırmalarının Bibliyometrik Analizi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(67), 10-23. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1608328

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.