BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Öğretmeni Adaylarının FATİH Projesine Yönelik Öz-Yeterlikleri

Yıl 2017, Sayı: 30, 543 - 555, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1802

Öz

Bu çalışmada Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma araştırma desenlerinden Eşzamanlı Desen kullanılmıştır. Araştırmada Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İngilizce Öğretmenliği bölümünde 296 öğrenciden “FATİH Projesi Teknolojileri Öz-Yeterlik Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Nitel veriler ise doküman incelemesi ve görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Toplanan ölçek verileri çeşitli parametrik testler ile analiz edilmiştir. Doküman incelemesi ile toplanan veriler “Var veya Yok” tekniği ile analiz edilmiş, görüşmelerden elde edilen veriler ise kodlanarak temalar halinde analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda çalışma grubunda yer alan bireylerin FATİH Projesi teknolojilerini kullanmaya yönelik öz-yeterlik inançlarının yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca İngilizce öğretmeni adaylarının öz-yeterlik inançları sınıfa göre anlamlı bir farklılık göstermezken, cinsiyete göre erkekler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Doküman incelemesinden elde edilen bulgulara göre YÖK tarafından İngilizce Öğretmenliği Lisans Programında belirlenen derslerin içerikleri MEB’in İngilizce Öğretmenlerinden beklediği FATİH Projesi teknolojilerinin kullanımına yönelik yeterlikleri %92,85 karşılamaya olanak tanımaktadır. Ayrıca görüşme bulguları öğretmen adaylarının FATİH Projesi hakkında genel düzeyde bilgi sahibi olduklarını, fakat bu bilgilerin büyük oranda rastgele edinilen bilgiler olduğunu ama proje hakkında olumlu düşüncelere sahip olduklarını göstermektedir. Daha üst düzeyde yeterliklerin kazanımı için proje hedefleri ve program çıktıları eşleştirilerek daha somut ve uygulanabilir öğretim etkinlikleri geliştirilebilir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 86-93.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191- 215.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2), 122-147.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, Inc.
  • Bandura, A. (1988). Organisational applications of social cognitive theory. Australian Journal of Management, 13(2), 275-302.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative. (4. Baskı). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Çakmak, E. ve Civelek, F. (2013). Sınıf öğretmenliği lisans programının MEB özel alan öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 12(47), 349-367.
  • Duffy, J. L. ve McDonald, J. B. (2011). Teaching and learning with technology. (4. Baskı). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Elaziz, F. (2008). Attitudes of students and teachers towards the use of Interactive whiteboards in EFL classrooms: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Friedman, I. A. ve Farber, B. A. (1992). Professional self-concept as a predictor of teacher burnout. The Journal of Educational Research, 86(1), 28-35.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D. ve Bishop, N. (1992). Instructional adaptation for students at risk. The Journal of Educational Research, 86(2), 70-84.
  • Kayak, S. ve Kır, E. (2015). Evaluation of candidate language teachers’ level of knowledge and ideas
  • towards the use of interactive whiteboard. Journal of Computer and Education Research, 3 (5), 50-77.
  • Kinzie, M. B. ve Delcourt, M. A. (1991, Nisan). Computer technologies in teacher education: the measurement of attitudes and self-efficacy. Annual Meeting of the American Educational Research Association’da sunulmuştur. Chicago,IL.
  • Korkut, E. ve Akkoyunlu, B. (2008). Yabancı dil öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık öz- yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 178-188.
  • Kutluca, T. ve Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 177-188. MEB, (2008). İngilizce Öğretmeni http://otmg.meb.gov.tr/alaningilizce.html adresinden alınmıştır Özel Alan Yeterlikleri 15 Şubat 2016 tarihinde MEB, (2012). Proje hakkında. 8 Temmuz 2015 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2015). Geliştirilen ve Güncellenen Standart Kriterlere Uygun olarak hazırlanan Örnek Hizmetiçi Eğitim http://hedb.meb.gov.tr/net/_standart_program/index.php?dir=Standart+Programlar%2F adresinden alınmıştır. 15 Şubat 2016 tarihinde
  • Midgley, C., Feldlaufer, H. ve Eccles, J. S. (1989). Change in teacher efficacy and student self-and task-related beliefs in mathematics during the transition to junior high school. Journal of educational Psychology, 81(2), 247-258.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of educational research, 66(4), 543-578.
  • Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. Advances in motivation and achievement, 10(149), 1- 49.
  • Palabıyık, P.Y. (2013), Hizmetiçi İngilizce öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonuyla ilgili öz-yeterlilik inanışları: FATİH projesinden alıntılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Perkmen, S. ve Tezci, E. (Ed.). (2011). Eğitimde teknoloji entegrasyonu. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Riggs, I. M. ve Enochs, L. G. (1990). Toward the development of an elementary teacher's science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74(6), 625-637.
  • Ross, J. A. (1992). Teacher efficacy and the effects of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 51-65.
  • Schunk, D. H. ve Zimmerman, B. J. (2007). Influencing children's self-efficacy and self-regulation of reading and writing through modeling. Reading & Writing Quarterly, 23(1), 7-25.
  • Soodak, L. C. ve Podell, D. M. (1996). Teacher efficacy: Toward the understanding of a multi-faceted construct. Teaching and Teacher Education, 12(4), 401-411.
  • Tomakin, E. ve Yeşilyurt, M. (2013). Bilgisayar destekli yabancı dil öğretim çalışmalarının meta analizi: Türkiye örneği. Yüzüncü yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Deryası, 10(1), 248-263.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and teacher Education, 23(6), 944-956.
  • Uslu, S. (2013). Sosyal bilgiler eğitimi lisans programının sosyal bilgiler öğretmeni özel alan yeterlikleri açısından incelenmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 12(4), 126-139.
  • Uygun, S. ve Akıncı, M. (2015, 22-24 Ekim) Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının öğrenme-öğretme süreçlerine yönelik özerklik görüşleri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sunulmuştur, Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 278-287.
  • Wang, L., Ertmer, P. A. ve Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-250.
  • YÖK, (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • Akıncı, M. (2017). İngilizce Öğretmeni Adaylarının FATİH Projesine Yönelik Öz-Yeterlikleri. Dicle Üniversitesi
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 543-555.

English Teacher Candidates’ Self-Efficacy towards

Yıl 2017, Sayı: 30, 543 - 555, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1802

Öz

The aim of this study is to determine teacher candidates’ self-efficacy beliefs towards the usage of FATIH Project technologies who study in Faculty of Education, English Language Teaching Department. In the study Convergent Parallel Design was used which is one of the mixed research designs. The quantitative data of the study was collected through "FATIH Project Technologies Self-Efficacy Scale" from 296 undergraduate students who study in Akdeniz University, Faculty of Education, English Language Teaching Department. The qualitative data was also collected through document analysis and interviews. The scale data was analysed some parametric tests. Furthermore, the research data collected through document analysis was analysed through “Yes or No" technique and the data obtained from the interviews was analysed as themes after coding. The results of the data analysis show that participants in the study group have high level of self-efficacy beliefs towards the usage of FATIH Project technologies. While teacher candidates’ self-efficacy beliefs towards the usage of FATIH Project technologies do not significantly differ according to class, their beliefs significantly differ according to gender in favour of male participants. According to findings gathered from document analysis the course contents prepared by HEC %92,85 allow the teacher qualifications designated by MONE in this context. Moreover interview findings show that teacher candidates have general knowledge about FATIH Project. This knowledge is randomly acquired however they have positive ideas about the project. For a higher level of proficiency, more concrete and feasible teaching activities can be developed by matching the project objectives and program outcomes.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (BÖTE) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 86-93.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191- 215.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37(2), 122-147.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall, Inc.
  • Bandura, A. (1988). Organisational applications of social cognitive theory. Australian Journal of Management, 13(2), 275-302.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (Genişletilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative. (4. Baskı). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Çakmak, E. ve Civelek, F. (2013). Sınıf öğretmenliği lisans programının MEB özel alan öğretmen yeterlikleri açısından incelenmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 12(47), 349-367.
  • Duffy, J. L. ve McDonald, J. B. (2011). Teaching and learning with technology. (4. Baskı). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Elaziz, F. (2008). Attitudes of students and teachers towards the use of Interactive whiteboards in EFL classrooms: Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Friedman, I. A. ve Farber, B. A. (1992). Professional self-concept as a predictor of teacher burnout. The Journal of Educational Research, 86(1), 28-35.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D. ve Bishop, N. (1992). Instructional adaptation for students at risk. The Journal of Educational Research, 86(2), 70-84.
  • Kayak, S. ve Kır, E. (2015). Evaluation of candidate language teachers’ level of knowledge and ideas
  • towards the use of interactive whiteboard. Journal of Computer and Education Research, 3 (5), 50-77.
  • Kinzie, M. B. ve Delcourt, M. A. (1991, Nisan). Computer technologies in teacher education: the measurement of attitudes and self-efficacy. Annual Meeting of the American Educational Research Association’da sunulmuştur. Chicago,IL.
  • Korkut, E. ve Akkoyunlu, B. (2008). Yabancı dil öğretmen adaylarının bilgi ve bilgisayar okuryazarlık öz- yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 178-188.
  • Kutluca, T. ve Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 177-188. MEB, (2008). İngilizce Öğretmeni http://otmg.meb.gov.tr/alaningilizce.html adresinden alınmıştır Özel Alan Yeterlikleri 15 Şubat 2016 tarihinde MEB, (2012). Proje hakkında. 8 Temmuz 2015 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 adresinden alınmıştır.
  • MEB, (2015). Geliştirilen ve Güncellenen Standart Kriterlere Uygun olarak hazırlanan Örnek Hizmetiçi Eğitim http://hedb.meb.gov.tr/net/_standart_program/index.php?dir=Standart+Programlar%2F adresinden alınmıştır. 15 Şubat 2016 tarihinde
  • Midgley, C., Feldlaufer, H. ve Eccles, J. S. (1989). Change in teacher efficacy and student self-and task-related beliefs in mathematics during the transition to junior high school. Journal of educational Psychology, 81(2), 247-258.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of educational research, 66(4), 543-578.
  • Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. Advances in motivation and achievement, 10(149), 1- 49.
  • Palabıyık, P.Y. (2013), Hizmetiçi İngilizce öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonuyla ilgili öz-yeterlilik inanışları: FATİH projesinden alıntılar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Perkmen, S. ve Tezci, E. (Ed.). (2011). Eğitimde teknoloji entegrasyonu. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Riggs, I. M. ve Enochs, L. G. (1990). Toward the development of an elementary teacher's science teaching efficacy belief instrument. Science Education, 74(6), 625-637.
  • Ross, J. A. (1992). Teacher efficacy and the effects of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'education, 51-65.
  • Schunk, D. H. ve Zimmerman, B. J. (2007). Influencing children's self-efficacy and self-regulation of reading and writing through modeling. Reading & Writing Quarterly, 23(1), 7-25.
  • Soodak, L. C. ve Podell, D. M. (1996). Teacher efficacy: Toward the understanding of a multi-faceted construct. Teaching and Teacher Education, 12(4), 401-411.
  • Tomakin, E. ve Yeşilyurt, M. (2013). Bilgisayar destekli yabancı dil öğretim çalışmalarının meta analizi: Türkiye örneği. Yüzüncü yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Deryası, 10(1), 248-263.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and teacher Education, 23(6), 944-956.
  • Uslu, S. (2013). Sosyal bilgiler eğitimi lisans programının sosyal bilgiler öğretmeni özel alan yeterlikleri açısından incelenmesi. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 12(4), 126-139.
  • Uygun, S. ve Akıncı, M. (2015, 22-24 Ekim) Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının öğrenme-öğretme süreçlerine yönelik özerklik görüşleri. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi’nde sunulmuştur, Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H. (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 278-287.
  • Wang, L., Ertmer, P. A. ve Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration. Journal of Research on Technology in Education, 36(3), 231-250.
  • YÖK, (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara: Yükseköğretim Kurulu Yayını.
  • Akıncı, M. (2017). İngilizce Öğretmeni Adaylarının FATİH Projesine Yönelik Öz-Yeterlikleri. Dicle Üniversitesi
  • Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 543-555.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Muhammed Akıncı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Akıncı, M. (2017). İngilizce Öğretmeni Adaylarının FATİH Projesine Yönelik Öz-Yeterlikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 543-555. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1802