Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının öğrenmede odaklandıkları öğrenme bileşenlerini incelemektir. Bu araştırma betimsel yöntemle yürütülen nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu Eğitim Fakültesi ilköğretim ve ortaöğretim matematik öğretmenliği son sınıfında öğrenim gören 42 öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının matematik öğrenme sürecindeki öğrenme bileşenlerini ortaya çıkarmak amacıyla 8 adet açık uçlu sorudan oluşan bir form aracılığı ile görüşleri alınmıştır. Bunun dışında öğretmen adaylarının bazı muğlak ifadelerinin açıklığa kavuşturulması için 12 öğrenci ile sözel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler toplandıktan sonra nitel veri analiz yöntemlerinden biri olan betimsel analiz yöntemi kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının görüşleri dört kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler: (1) öğretmen adaylarının öğrenmede merkeze aldıkları temel unsur örneklerdir, (2) öğretmen adayları kuramsal bilgileri (Aksiyom, tanım, teorem, vb.) ikinci planda değerlendirmektedir, (3) öğretmen adayları öğrenmeye yönelik kendi kendilerine yapmış oldukları değerlendirme, alıştırmaları çözebilme kapasitesi olarak tanımlanabilir, (4) öğretmen adayları, matematikteki kuramsal bilgilere karşı güçlü sezgisel bir yaklaşıma sahip olmalarına rağmen pratikte bunun yaşamsallığını yeterli bir düzeyde kavramamışlardır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının gerek sınıf içi öğrenme sürecinde gerekse de bireysel çalışmalarında teorik alt yapıya dikkat etmedikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının örnek ve problem odaklı öğrenme bileşenleri üzerinden öğrenmeye çalıştıkları saptanmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenmede odaklandıkları bileşenlere yönelik görüşleri ile gerçek durumları arasında boşluklar ve uyumsuzlukların olduğu söylenebilir.
The purpose of this study is to analyze the learning components that mathematics teacher candidates focus on in the learning process. This research is a qualitative study conducted in descriptive method. The study group of the research consists of 42 senior students as pre-service elementary and secondary teachers in the Education Faculty Mathematics Teaching Department. Teacher candidates’ opinions were taken through a form that consists of 8 opened questions in order to discover the learning components in the learning process. In addition to this, verbal interviews were carried out to clarify vague statements of some teacher candidates. After collecting data, by using descriptive method, one of the qualitative data analysis methods, data were analyzed. As a result of the analysis of data collected, opinions of the teacher candidates were classified under four categories. These categories are: (1) the basic elements teacher candidates center on are examples, (2) teacher candidates evaluate theoretical knowledge in secondary importance, (3) teacher candidates’ self-assessments on learning can be defined as their problem solving capacity, (4) although teacher candidates have a strong intuitive approach towards theoretical knowledge, they have not perceived its vitality sufficiently. According to the findings obtained as a result of the study, teacher candidates did not pay attention to the theoretical background in both them in-class learning process and their individual studies. It has been determined that teacher candidates try to learn through example and problem oriented learning components. It can be referred that there are gaps and inconsistencies between teacher candidates’ views for the components they focus on during learning process and their actual condition
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 27 |