BibTex RIS Kaynak Göster

BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜLEYİCİ METİN YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Sayı: 26, 121 - 147, 01.12.2015

Öz

Bu çalışma ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerilerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmış bir çalışmadır. Araştırma 2010 – 2011 eğitim öğretim yılında Eskişehir Odunpazarı ilçe merkezinde öğrenim gören ve tabakalı örneklem yöntemiyle seçilen okulların beşinci sınıflarında öğrenim görmekte olan 663 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere, veri toplamak üzere birinci bölümünde öğrencilerin kişisel bilgilerini içeren “kişisel bilgi formu”, ikinci bölümünde öykü yazma konularını seçmek üzere “konu listesi”, üçüncü bölümünde ise seçtikleri konuyu yazmak üzere boş sayfalardan oluşan “öykü yazma alanı” bulunan üç bölümden oluşan form dağıtılmıştır. Verilerin analizinde öğrencilerin yazmış oldukları öykülerde bir öyküde bulunması gereken unsurlardan ‘ana karakter, yer, zaman, başlatıcı olay, girişim, hedef, sonuç ve tepki’ unsurlarını ne oranda kullanabildiklerini belirleyebilmek üzere yurt dışında geliştirilmiş ve Türkçeye çevrildikten sonra geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan “Öykü Unsurları Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin öyküleyici metin unsurlarına istenilen düzeyde yer vermedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin öyküleyici unsurları kullanma becerilerinin çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2008). Yeni programa uygun Türkçe öğretimi yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Alkan, Z. N. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Arıcı, A. F. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 317 – 328.
  • Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazım kurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies- International Periodical For the Language, Literature and History of Turkish or Turkic, 6 (1), 693 – 706.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çeçen, M. A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici yazılarında tutarlılık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1-20.
  • Çelik, M. E. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies- International Periodical For the Language, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (1), 727 – 743.
  • Elbir, B. ve Yıldız, H. (2012). İlköğretim yazma eğitimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi, (30), 1 – 11.
  • Elvan, Z. (2007). Türkçe (1 – 5. sınıflar) ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, Y. ve Yaman, H. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237 – 249.
  • Fivush, R., Marin, K., Crawford, M., Reynolds, M. ve Brewin, C. (2007). Children’s narratives and well- being. Cognition and Emotion, 21 (7), 1414 – 1434.
  • Gamgam, H. (1998). Parametrik olmayan istatistiksel teknikler. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Gül, A. ve Özen, Y. (2007). Sosyal ve eğitim bilimi araştırmalarında evren ve örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,(15), 394 – 422.
  • Harris, R. K. ve Graham, S. (1996). Making the writing process work: Strategies for composition and self regulation. Cambridge, MA: Brokline Books.
  • Karakuş, I. Ş. (2006). Çocuk edebiyatı ürünlerinin okuma gelişimine etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kissel, B. (2003). Promoting writing and preventing writing failure in young children. Preventing School Failure, 52 (4), 53-56.
  • Koçak, A. (2005). Bolu ili ilköğretim beşinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2008). Öğrencilerin televizyon izleme alışkanlıkları. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Önkaş, N. A. (2010). Ana dili öğretimine yeni yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 121 – 128.
  • Öztürk, İ. H. (2011). Tarih öğretmeni eğitiminde tarihsel romanların kullanımı: Bir eylem araştırması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (4), 277 – 301.
  • Sallabaş, M. E. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kendilerini yazılı olarak ifade etme kazanımlarına ulaşma düzeyi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sherly, A. ve Gallick, J. (1997). Improving narrative writing skills, composition skills and related attitudes among second grade students by integrating word prossing, graphic organizers and art into a process aproach to writing. Nova Southeastern University, Florida.
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalınkılıç, K. (2010). Üniversite öğrencilerinin dil tutumları üzerine toplum dilbilimsel bir inceleme. 3. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi. Web sitesi: http://www.academia.edu adresinden 10 Haziran 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Yılmaz, S. K. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, O. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dilbilgisi becerilerinin sosyo kültürel değişkenler açısından değerlendirilmesi: Erzincan örneği. Turkish Studies – İnternational Periodical For The Languages, Literatüre and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1255 – 1266.

Narrative Text Writing Skills Assessment of Fifth Grade Students

Yıl 2015, Sayı: 26, 121 - 147, 01.12.2015

Öz

The aim of this work is to evaluate the fifth grade elementary school students' skills of writing narrative text. The research was carried out with 663 students who are in their 5th year in Eskişehir/Odunpazarı elementary schools. In order to collect datas, students were given a form which consists of three different sections. First section comprises of “Personal Information Details” which includes the datas of i

Kaynakça

  • Akyol, H. (2008). Yeni programa uygun Türkçe öğretimi yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Alkan, Z. N. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım hataları. Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Arıcı, A. F. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 317 – 328.
  • Bağcı, H. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretleri ile yazım kurallarını uygulayabilme düzeyi. Turkish Studies- International Periodical For the Language, Literature and History of Turkish or Turkic, 6 (1), 693 – 706.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim öğrencilerinin öyküleyici anlatımlarında bağdaşıklık, tutarlılık ve metin elementleri. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Coşkun, İ. (2006). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çeçen, M. A. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici yazılarında tutarlılık. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1-20.
  • Çelik, M. E. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerinin farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Turkish Studies- International Periodical For the Language, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (1), 727 – 743.
  • Elbir, B. ve Yıldız, H. (2012). İlköğretim yazma eğitimi üzerine yapılan lisansüstü çalışmaların değerlendirilmesi. Akademik Bakış Dergisi, (30), 1 – 11.
  • Elvan, Z. (2007). Türkçe (1 – 5. sınıflar) ders programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erdoğan, Y. ve Yaman, H. (2007). İnternet kullanımının Türkçeye etkileri: Nitel bir araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3(2), 237 – 249.
  • Fivush, R., Marin, K., Crawford, M., Reynolds, M. ve Brewin, C. (2007). Children’s narratives and well- being. Cognition and Emotion, 21 (7), 1414 – 1434.
  • Gamgam, H. (1998). Parametrik olmayan istatistiksel teknikler. Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • Gül, A. ve Özen, Y. (2007). Sosyal ve eğitim bilimi araştırmalarında evren ve örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi,(15), 394 – 422.
  • Harris, R. K. ve Graham, S. (1996). Making the writing process work: Strategies for composition and self regulation. Cambridge, MA: Brokline Books.
  • Karakuş, I. Ş. (2006). Çocuk edebiyatı ürünlerinin okuma gelişimine etkisi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kissel, B. (2003). Promoting writing and preventing writing failure in young children. Preventing School Failure, 52 (4), 53-56.
  • Koçak, A. (2005). Bolu ili ilköğretim beşinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (2008). Öğrencilerin televizyon izleme alışkanlıkları. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Önkaş, N. A. (2010). Ana dili öğretimine yeni yaklaşımlar. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (24), 121 – 128.
  • Öztürk, İ. H. (2011). Tarih öğretmeni eğitiminde tarihsel romanların kullanımı: Bir eylem araştırması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (4), 277 – 301.
  • Sallabaş, M. E. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kendilerini yazılı olarak ifade etme kazanımlarına ulaşma düzeyi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sherly, A. ve Gallick, J. (1997). Improving narrative writing skills, composition skills and related attitudes among second grade students by integrating word prossing, graphic organizers and art into a process aproach to writing. Nova Southeastern University, Florida.
  • Temur, T. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalınkılıç, K. (2010). Üniversite öğrencilerinin dil tutumları üzerine toplum dilbilimsel bir inceleme. 3. Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi. Web sitesi: http://www.academia.edu adresinden 10 Haziran 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Yılmaz, S. K. (2008). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerileri. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, O. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dilbilgisi becerilerinin sosyo kültürel değişkenler açısından değerlendirilmesi: Erzincan örneği. Turkish Studies – İnternational Periodical For The Languages, Literatüre and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1255 – 1266.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hüseyin Anılan Bu kişi benim

Esra Kaynaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Anılan, H., & Kaynaş, E. (2015). BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ÖYKÜLEYİCİ METİN YAZMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 121-147. https://doi.org/10.14582/DUZG