BibTex RIS Kaynak Göster

YAPILANDIRMACILIK; ÖRNEK UYGULAMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE KALICILIĞA ETKİSİ

Yıl 2015, Sayı: 25, 278 - 301, 01.08.2015

Öz

Yapılandırmacılık; bireyin aktif olarak, öğretmen rehberliğinde bilgiyi oluşturmasını savunan bir öğrenme yaklaşımıdır. Bu çalışmada yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına göre yapılan bir uygulamanın ayrıntıları verilerek, uygulama sonucunda yapılan değerlendirme üzerinde durulmuştur. Çalışmada zayıf deneysel yöntemlerden tek gruplu ön test-son test deneysel yöntem kullanılmıştır. Grubun değerlendirmesinde iki farklı geleneksel ölçme aracı kullanılmıştır. Verilerin analizinde yüzde (%), standart sapma, ortalama, spearman korelasyon katsayısı ve wilcoxon işaretli sıralar testi gibi istatistiki analiz teknikleri kullanılmıştır. Çalışma sonunda yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının akademik başarıyı artırdığı, bireyin başarısının belirlenmesinde iki farklı geleneksel yönteminde benzer sonuçlar verdiği ve iki ay geçtikten sonra bile bireylerin konuyu hatırlayabildikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, S., & Fer, S. (2010). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Tasarımının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi Nedir? International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 882-889.
  • Atam, O. (2006). Oluşturmacı yaklaşıma dayalı olarak fen ve teknoloji dersi ısı-sıcaklık konusunda hazırlanan yazılımın ilköğretim 5. sınıf öğrencilerini Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana. başarılarına ve kalıcılığa etkisi
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40, 41-61.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayınları.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, O., & Günay, Y. (2007). Fen Öğretiminde Yapılandırmacılık Kuramının Öğrencilerin Başarılarına ve Bilgiyi Yapılandırmalarına Olan Etkisi, Eğitim ve Bilim dergisi, 32, 24-38.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi, Ankara: Erk Yayınları.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fosnot, C. T. (2007). Oluşturmacılık: Teori, Perspektifler ve Uygulama (S. Durmuş, Çev.), Ankara: Nobel Yayınları (Orijinal çalışma basım tarihi 2005).
  • Göçer, A. (2007). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarının Ölçme ve Değerlendirme Açısından İncelenmesi. III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Çukurova Üniversitesi, 18 - 20 Haziran 2007.
  • Gültepe, M. B., Yıldırım, O., & Sinan, O. (2008). Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi, İlköğretim Online, 7(2), 522-536.
  • Güneş, B. (Ed.) (2012). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Güneş, G., & Asan, A. (2005). Oluşturmacı Yaklaşıma Göre Tasarlanan Öğrenme Ortamının Matematik Başarısına Etkisi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 105-121.
  • Gündüz, S. (Ed.) (2013). İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: BRC Matbaacılık.
  • İnan, C. (2013). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Trigonometriyi Öğrenme Düzeylerine ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 219-234.
  • İşman; A. (2006). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Pegema Yay.
  • Karadüz, A. (2009).Türkçe Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarının Yapılandırmacı Öğrenme Kavramı Bağlamında Eleştirisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 189- 210.
  • Köğce, D., Aydın, M., & Yıldız, C. (2009). Bloom Taksonomisinin Revizyonu: Genel Bir Bakış, İlköğretim Online, 8(3), 1-7.
  • Leblebicioğlu, G. (Ed.) (2012). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: Ada Matbaacılık.
  • Önal, A. (2009). 9. Sınıf Öğrencilerinin Fizik Dersindeki Bilişsel Hazır Bulunuşluk Düzeylerini Belirleyecek Ölçme Aracı Geliştirme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özçelik, D. A. (1997). Test Hazırlama Kılavuzu, Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları
  • Özçifçi, S. (2012). Ortaöğretim 9.Sınıf Öğrencilerinin Elektrik ve Manyetizma Ünitesine Hazır Bulunuşluk Düzeylerini Tespit Edecek Ölçme Aracı Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem Akademi.
  • Philips, D. C., & Soltis, J. F. (2005). Öğrenme: Perspektifler (S. Durmuş, Çev.), Ankara: Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi 2005.)
  • Piaget, J. (2010). Çocuğun Gözüyle Dünya (İ. Yerguz, Çev.), Ankara: Dost Kitapevi Yayınları. (orijinal çalışma basım tarihi 1947).
  • Taşar, M. F. (Ed.) (2011). İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, İstanbul: İhlâs Matbaacılık.
  • Tekin, H. (2007). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Yayınları.
  • TDK, (2006). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Turalı, G. (2012). Is an apple act gravitational force on Earth? Constructivist approach to understanding gravity and universal law of gravitation, Energy Education Science and Technology, 4(2), 773-784
  • Sarıkaya, M., Güven, E., Göksu, V., & Aka, E. İ. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi, İlköğretim Online, 9(1), 413-423.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri (M. Şahin, Çev. Ed.), Ankara: Nobel. (5. basımdan çeviri.)
  • Ünal, Ç., & Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5. Sınıf Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Ünder, H. (2010). Yapılandırmacılığın Epistomolojik Savlarının Türkiye'de İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Programlarında Görünümleri, Eğitim ve Bilim, 35,199-214.
  • Von Glasersfeld (1998). Konstruktion der Wirklihkeitunddes Begriffs der Objektivitat. In: Foerster, Glasersfeld, Hejl, Schmidt, Watzlawick: Einführung in den Konsrtruktivismus, Müchen (pp. 9-45). Wheredid it publish: Publisher.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Educational Implications, In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner & E. Souberman (Eds.), Mind in society: The Development of higher psychological processes (79-153). Cambridge: Harvard University Press.

CONSTRUCTIVISM; EVALUATION OF EXAMPLES APPLICATIONS AND EFFECT OF PERMANENCE

Yıl 2015, Sayı: 25, 278 - 301, 01.08.2015

Öz

Constructivism is a learning approach which advocated the creation of knowledge with actively i

Kaynakça

  • Akyol, S., & Fer, S. (2010). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Tasarımının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi Nedir? International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 882-889.
  • Atam, O. (2006). Oluşturmacı yaklaşıma dayalı olarak fen ve teknoloji dersi ısı-sıcaklık konusunda hazırlanan yazılımın ilköğretim 5. sınıf öğrencilerini Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Adana. başarılarına ve kalıcılığa etkisi
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40, 41-61.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: PegemA Yayınları.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetin, O., & Günay, Y. (2007). Fen Öğretiminde Yapılandırmacılık Kuramının Öğrencilerin Başarılarına ve Bilgiyi Yapılandırmalarına Olan Etkisi, Eğitim ve Bilim dergisi, 32, 24-38.
  • Erdoğan, İ. (2012). Pozitivist Metodoloji ve Ötesi, Ankara: Erk Yayınları.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fosnot, C. T. (2007). Oluşturmacılık: Teori, Perspektifler ve Uygulama (S. Durmuş, Çev.), Ankara: Nobel Yayınları (Orijinal çalışma basım tarihi 2005).
  • Göçer, A. (2007). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarının Ölçme ve Değerlendirme Açısından İncelenmesi. III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Çukurova Üniversitesi, 18 - 20 Haziran 2007.
  • Gültepe, M. B., Yıldırım, O., & Sinan, O. (2008). Solunum Sistemi Konusunun Oluşturmacı Yaklaşıma Dayalı Öğretiminin 6. Sınıf Öğrenci Başarısına Etkisi, İlköğretim Online, 7(2), 522-536.
  • Güneş, B. (Ed.) (2012). İlköğretim 6. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: Saray Matbaacılık.
  • Güneş, G., & Asan, A. (2005). Oluşturmacı Yaklaşıma Göre Tasarlanan Öğrenme Ortamının Matematik Başarısına Etkisi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (1), 105-121.
  • Gündüz, S. (Ed.) (2013). İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: BRC Matbaacılık.
  • İnan, C. (2013). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Trigonometriyi Öğrenme Düzeylerine ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 219-234.
  • İşman; A. (2006). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Pegema Yay.
  • Karadüz, A. (2009).Türkçe Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarının Yapılandırmacı Öğrenme Kavramı Bağlamında Eleştirisi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 189- 210.
  • Köğce, D., Aydın, M., & Yıldız, C. (2009). Bloom Taksonomisinin Revizyonu: Genel Bir Bakış, İlköğretim Online, 8(3), 1-7.
  • Leblebicioğlu, G. (Ed.) (2012). İlköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, Ankara: Ada Matbaacılık.
  • Önal, A. (2009). 9. Sınıf Öğrencilerinin Fizik Dersindeki Bilişsel Hazır Bulunuşluk Düzeylerini Belirleyecek Ölçme Aracı Geliştirme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özçelik, D. A. (1997). Test Hazırlama Kılavuzu, Ankara: ÖSYM Eğitim Yayınları
  • Özçifçi, S. (2012). Ortaöğretim 9.Sınıf Öğrencilerinin Elektrik ve Manyetizma Ünitesine Hazır Bulunuşluk Düzeylerini Tespit Edecek Ölçme Aracı Geliştirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özden, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem Akademi.
  • Philips, D. C., & Soltis, J. F. (2005). Öğrenme: Perspektifler (S. Durmuş, Çev.), Ankara: Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi 2005.)
  • Piaget, J. (2010). Çocuğun Gözüyle Dünya (İ. Yerguz, Çev.), Ankara: Dost Kitapevi Yayınları. (orijinal çalışma basım tarihi 1947).
  • Taşar, M. F. (Ed.) (2011). İlköğretim 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabı, İstanbul: İhlâs Matbaacılık.
  • Tekin, H. (2007). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara: Yargı Yayınları.
  • TDK, (2006). Türk Dil Kurumu Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Turalı, G. (2012). Is an apple act gravitational force on Earth? Constructivist approach to understanding gravity and universal law of gravitation, Energy Education Science and Technology, 4(2), 773-784
  • Sarıkaya, M., Güven, E., Göksu, V., & Aka, E. İ. (2010). Yapılandırmacı Yaklaşımın Öğrencilerin Akademik Başarı ve Bilgilerinin Kalıcılığı Üzerine Etkisi, İlköğretim Online, 9(1), 413-423.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel Bir Bakışla Öğrenme Teorileri (M. Şahin, Çev. Ed.), Ankara: Nobel. (5. basımdan çeviri.)
  • Ünal, Ç., & Çelikkaya, T. (2009). Yapılandırmacı Yaklaşımın Sosyal Bilgiler Öğretiminde Başarı, Tutum ve Kalıcılığa Etkisi (5. Sınıf Örneği), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 197-212.
  • Ünder, H. (2010). Yapılandırmacılığın Epistomolojik Savlarının Türkiye'de İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Programlarında Görünümleri, Eğitim ve Bilim, 35,199-214.
  • Von Glasersfeld (1998). Konstruktion der Wirklihkeitunddes Begriffs der Objektivitat. In: Foerster, Glasersfeld, Hejl, Schmidt, Watzlawick: Einführung in den Konsrtruktivismus, Müchen (pp. 9-45). Wheredid it publish: Publisher.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Educational Implications, In M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner & E. Souberman (Eds.), Mind in society: The Development of higher psychological processes (79-153). Cambridge: Harvard University Press.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Salih Gülen

Erol Taş Bu kişi benim

Hatice Darga

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Gülen, S., Taş, E., & Darga, H. (2015). YAPILANDIRMACILIK; ÖRNEK UYGULAMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE KALICILIĞA ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(25), 278-301. https://doi.org/10.14582/DUZG