BibTex RIS Kaynak Göster

İFADE EDİCİ DİLİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE DİL ÖRNEĞİ ANALİZİNİN KULLANIMI

Yıl 2014, Sayı: 23, 59 - 78, 01.12.2014

Öz

Bu çalışmada ifade edici dilin değerlendirmesinde kullanılan betimleyici yaklaşım içerisinde yer alan dil örneği analizi aşamaları, dil örneğinden alınan nicel ve performans ölçümleri ve analizin yorumlanmasına yönelik bilgi verilmektedir. Dil örneği analizinin kullanımı, işlevselliği ve eğitimsel müdahale programı hazırlanmasına sağladığı olanaklar açıklanmaktadır. Bununla birlikte dil örneğinden alınan nicel ve performans ölçümlerinden yararlanılarak dilin farklı bileşenlerine yönelik yapılabilecek yorumlara yönelik açıklamalar bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Acarlar, F. (2002). Çocuklarda Dilin Değerlendirilmesi: Betimleyici Yaklaşım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Cilt 35 (1 – 2), 121 – 127
  • Acarlar, F. (2005). Türkçe Ediniminde Gelişimsel Özelliklerin Dil Örneği Ölçümleri Açısından İncelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi 20 (56), 61 – 74.
  • Acarlar, F., Miller, J. ve Johnston, J. (2006). SALT: Türkçe Dil Örnekleri Analiz Programı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 7 (2), 85 – 86.
  • Ege, P., Acarlar, F. ve Güleryüz, F. (1998). Türkçe Kazanımında Yaş ve Ortalama Sözce Uzunluğu İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 13 (14), 19 – 31.
  • Ege, P. (2006). Farklı Engel Gruplarının İletişim Özelikleri ve Öğretmenlere Öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 7 (2) 1 – 23.
  • Eissenberg, S. L., Fresko, T. M. ve Lundgren, C. (2001). The Use of MLU for Identifying Language Impairment in Preschool Children: A Review. American Journal of Speech – Language Pathology, 10 (4) 323 – 342.
  • Fiestas, C., Bedore, L. M., Pena, E. D. ve Nagy, V. J. (2005). Use of Mazes in the Narrative Language Samples of Bilingual and Monolingual 4 to 7 Year Old Children. Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism, Somerville, M.A.: Cascadilla Press.
  • Kennedy, M. (2006). Principles of Assessment (p: 39 – 75). In Paul, R. and Cascella, P.W. (Eds.) Introduction to Clinical Methods in Communication Disorders.
  • Klee, T. (1992). Measuring Children‟s Conversational Language (p: 315 – 330). In Warren, S. and Reichle, J. Causes and Effects in Communication and Language Intervention. Baltimore, M. D, England: Paul H. Brookes Publishing.
  • Leadholm, B. J. ve Miller, J. (1995). Language Sample Analysis: The Wisconsin Guide. Madison, WI: Wisconsin Department of Public Health.
  • Loban W. (1976). Language Development: Kindergarten Through Grade Twelwe. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
  • Loeb, D. F. (1997). Diagnostic and Descriptive Assessment (p:189 – 234). In Linda, M. (Ed.) Supporting Children with Communication Difficulties in Inclusive Settings: School -Based Language Intervention. Boston: Allyn and Bacon.
  • Long, S., McKinley, N., Thormann, S., Jones, M. ve Nockerts, A. (2005). Language Sample Analysis II: The Winconsin Guide. Madison: Winconsin Department of Public Instruction.
  • Miller, J. F. (1981). Assessing Language Production ın Children: Experimantal Procedures. Austin, TX: Pro – Ed.
  • McCabe ve Rollins, P. (1994). Assessment of Preschool Narrative Skills. American Journal of Speech Language Pathology 3 (1), 45 – 56.
  • Navarro - Ruiz, M. I., ve Rallo - Fabra, L. (2001). Characteristics of mazes produced by SLI children. Clinical Linguistics and Phonetics, 15(1 - 2), 63 - 66.
  • Nelson, W. N. (1998). Childhood Language Disorder in Context Infancy Through Adolesence. Allyn ve Bacon.
  • Nettelbladt, U. ve Hansson, K. (1999). Mazes in Swedish Pre - School Children with Specific Language Impairment. Clinical Linguistics ve Phonetics 13 (6), 483 – 497.
  • Owens, R. (1999). Assessment of Children with Languagae Impairment (p: 57 – 100). In Owens, R. (Ed.) Language Disorder a Functional Approach to Assessment and Intervention. Owens, R., Metz, D. ve Haas, A. (2003). Introduction to Communication Disorders: A Lifespan Perspective.Boston, MA: Pearson Education.
  • Paul, R. (1995). Language Disorder from Infancy Through Adolescence – Assessment and Intervention. Missouri: Mosby – Year Book.
  • Paul, R., Tetnowski, J. ve Reuler E. (2006). Communication Sampling Procedures (p: 111 – 154). In Paul, R. and Cascella, P.W. (Eds.) Introduction to Clinical Methods in Communication Disorders.
  • Paul, R. ve Smith, R. (1993). Narrative Skills in 4 Years Olds with Normal, Impaired and Late Developing Language. Journal of Speech and Hearing Research 36, 592 – 598.
  • Thordardottir, E. ve Weismer, S. E. (2002). Content mazes and filled pauses on narrative language samples of children with specific language impairment. Brain and Cognition, 48(2-3), 587-592.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. (20.Basım) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Starkweather, C. W. (1987). Fluency and Stuttering. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Use of Language Sample Analyze In Assessments of Expressive Language

Yıl 2014, Sayı: 23, 59 - 78, 01.12.2014

Öz

This study gives information about language sample analyze which in descriptive approach that use of assessment expressive language, taken measurement of quantitative and performance from language sample and interpretion of analyze. It explain use of language sample analyze, its functionality and opportunities provided about educational intervention program. Also it gives information, using of quantitative and performance from language sample, about interptetition of language components.

Kaynakça

  • Acarlar, F. (2002). Çocuklarda Dilin Değerlendirilmesi: Betimleyici Yaklaşım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi Cilt 35 (1 – 2), 121 – 127
  • Acarlar, F. (2005). Türkçe Ediniminde Gelişimsel Özelliklerin Dil Örneği Ölçümleri Açısından İncelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi 20 (56), 61 – 74.
  • Acarlar, F., Miller, J. ve Johnston, J. (2006). SALT: Türkçe Dil Örnekleri Analiz Programı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 7 (2), 85 – 86.
  • Ege, P., Acarlar, F. ve Güleryüz, F. (1998). Türkçe Kazanımında Yaş ve Ortalama Sözce Uzunluğu İlişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 13 (14), 19 – 31.
  • Ege, P. (2006). Farklı Engel Gruplarının İletişim Özelikleri ve Öğretmenlere Öneriler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 7 (2) 1 – 23.
  • Eissenberg, S. L., Fresko, T. M. ve Lundgren, C. (2001). The Use of MLU for Identifying Language Impairment in Preschool Children: A Review. American Journal of Speech – Language Pathology, 10 (4) 323 – 342.
  • Fiestas, C., Bedore, L. M., Pena, E. D. ve Nagy, V. J. (2005). Use of Mazes in the Narrative Language Samples of Bilingual and Monolingual 4 to 7 Year Old Children. Proceedings of the 4th International Symposium on Bilingualism, Somerville, M.A.: Cascadilla Press.
  • Kennedy, M. (2006). Principles of Assessment (p: 39 – 75). In Paul, R. and Cascella, P.W. (Eds.) Introduction to Clinical Methods in Communication Disorders.
  • Klee, T. (1992). Measuring Children‟s Conversational Language (p: 315 – 330). In Warren, S. and Reichle, J. Causes and Effects in Communication and Language Intervention. Baltimore, M. D, England: Paul H. Brookes Publishing.
  • Leadholm, B. J. ve Miller, J. (1995). Language Sample Analysis: The Wisconsin Guide. Madison, WI: Wisconsin Department of Public Health.
  • Loban W. (1976). Language Development: Kindergarten Through Grade Twelwe. Urbana, IL: National Council of Teachers of English.
  • Loeb, D. F. (1997). Diagnostic and Descriptive Assessment (p:189 – 234). In Linda, M. (Ed.) Supporting Children with Communication Difficulties in Inclusive Settings: School -Based Language Intervention. Boston: Allyn and Bacon.
  • Long, S., McKinley, N., Thormann, S., Jones, M. ve Nockerts, A. (2005). Language Sample Analysis II: The Winconsin Guide. Madison: Winconsin Department of Public Instruction.
  • Miller, J. F. (1981). Assessing Language Production ın Children: Experimantal Procedures. Austin, TX: Pro – Ed.
  • McCabe ve Rollins, P. (1994). Assessment of Preschool Narrative Skills. American Journal of Speech Language Pathology 3 (1), 45 – 56.
  • Navarro - Ruiz, M. I., ve Rallo - Fabra, L. (2001). Characteristics of mazes produced by SLI children. Clinical Linguistics and Phonetics, 15(1 - 2), 63 - 66.
  • Nelson, W. N. (1998). Childhood Language Disorder in Context Infancy Through Adolesence. Allyn ve Bacon.
  • Nettelbladt, U. ve Hansson, K. (1999). Mazes in Swedish Pre - School Children with Specific Language Impairment. Clinical Linguistics ve Phonetics 13 (6), 483 – 497.
  • Owens, R. (1999). Assessment of Children with Languagae Impairment (p: 57 – 100). In Owens, R. (Ed.) Language Disorder a Functional Approach to Assessment and Intervention. Owens, R., Metz, D. ve Haas, A. (2003). Introduction to Communication Disorders: A Lifespan Perspective.Boston, MA: Pearson Education.
  • Paul, R. (1995). Language Disorder from Infancy Through Adolescence – Assessment and Intervention. Missouri: Mosby – Year Book.
  • Paul, R., Tetnowski, J. ve Reuler E. (2006). Communication Sampling Procedures (p: 111 – 154). In Paul, R. and Cascella, P.W. (Eds.) Introduction to Clinical Methods in Communication Disorders.
  • Paul, R. ve Smith, R. (1993). Narrative Skills in 4 Years Olds with Normal, Impaired and Late Developing Language. Journal of Speech and Hearing Research 36, 592 – 598.
  • Thordardottir, E. ve Weismer, S. E. (2002). Content mazes and filled pauses on narrative language samples of children with specific language impairment. Brain and Cognition, 48(2-3), 587-592.
  • Senemoğlu, N. (2011). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. (20.Basım) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Starkweather, C. W. (1987). Fluency and Stuttering. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tüba Küçük Doğaroğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Doğaroğlu, T. K. (2014). İFADE EDİCİ DİLİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE DİL ÖRNEĞİ ANALİZİNİN KULLANIMI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(23), 59-78.