BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERİN HİZMET İÇİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2014, Sayı: 23, 218 - 250, 01.12.2014

Öz

Bu araştırma okul yöneticileri ile öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinlikleri hakkındaki görüşlerini ve görüş farklılıklarını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada ses kayıtları ve not alma tekniği uygulanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır. Tema ve alt temalar oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu, Eskişehir merkez ilçelerde görevli ve son bir yıl içinde mahalli ve merkezi hizmet içi eğitim etkinliklerine katılmış 10 müdür, 10 müdür yardımcısı ve 18 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma 2012–2013 öğretim yılı ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda okul yöneticileri ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim etkinliklerine katılım amacı, hizmet içi eğitimlerin mesleki becerilerin gelişmesindeki katkıları, hizmet içi eğitimlerde karşılaşılan sorunlar ve karşlaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri, katılmak istenilen konularda yöneticilik statüsünden kaynaklı benzerlikler yanı sıra bazı sonuçlarda farklılık olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 147, 66-69.
  • Azar, A., Karaali, Ş. (2004). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Milli Eğitim Dergisi, 162, 279-295.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik Ve İlkeler (İkinci baskı). Ankara: Pegem A-Yayınları.
  • Baştürk, R. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime yönelik algı ve beklentilerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, s.96-107
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Teknikler ve Örnek çalışmalar. (Birinci basım). Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Budak, Y. (1998). Eğitimde toplam kalite yönetimi açısından öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve programlarına bir yaklaşım. Milli Eğitim Dergisi, 140, 35-38.
  • Cin, M. (2008). “Hizmet içi eğitim programlarının etkinliği ve eğiticilerin verimliliğine etkisi: Mesleki ve teknik eğitim kurumlarında bir uygulama.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çatmalı, M. (2006). “Gelecek için eğitim hizmet içi eğitim programının değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 185- 201.
  • Güneş, M. (2006). “İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarına katılmayı isteme ve istememe nedenleri (Mamak İlçesi Örneği).” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kanlı, U. (2001). “Ortaöğretimde görev yapan fizik öğretmenleri için düzenlenen hizmet içi eğitim programlarının etkinliği.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaküçük, S. (1987). Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitimlerinde Üniversitelerin Fonksiyonları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 309-315.
  • Kiper, A. (2008). “İlköğretim öğretmenlerinin bilgi teknolojilerini derslerde kullanım durumları ve bilgi teknolojileri ile ilgili almış oldukları hizmet içi eğitimler hakkındaki görüşleri (Sakarya ili örneği). ” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Küçükahmet, L. (1992). Hizmet İçi Eğitim Teori ve Uygulamaları. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Mayring, P. (2001). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki Kitabevi. (Eserin orjinali 1990’da yayımlandı).
  • Metin, Y. (2010). “İlköğretim okulu öğretmenlerinin yapılandırmacı programı ile ilgili hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (Second Edition). California: Sage Publications.
  • Oktay, A. (1998). Türkiye’de öğretmen eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 137, 22-27.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. (Third edition). London: Sage Publication.
  • Şen, S. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim gereksinimlerinin saptanması, hizmet içi eğitim ile yetiştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 13, 111-121.
  • Türkhan, H. (2008). “Milli eğitim bakanlığı’nın bilgisayar eğitimi uygulamalarında verilen uzaktan hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçar, R. (2005). “İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri (Van ili örneği).” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Uçar, R. ve İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 3 (1), 34-53.
  • Ulus, O. (2009). “Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya ili uygulaması).” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Comparison Of Teachers and School Administrators Opinions Against in-Service Training Activities

Yıl 2014, Sayı: 23, 218 - 250, 01.12.2014

Öz

This research is aimed to specify the views of school directors, teachers and diversity of these views related to in-service training activities. As a qualitative research method, semi-structured interviewing has been used in this research. Interviewing has been carried out through voice recording and taking notes. Content analysis has been used in order to analyse. Themes and sub-themes have been constituted. Target population of the research has consisted of ten school principals, ten school vice-principals, eighteen teachers working in the city centre of Eskişehir. They all have joined in-service training activities in the past year. This research was carried out beginning of 2013-2014 education year. At the end of the research it was seen that arising from administration positions, the school principals, vice-principals and teachers have not only some same views, but also different views. For the same reason, their aims of participation in in-service training, contributions of the service traning to their professional development, problems encountered and proposed solutions to these problems, desired in-service training subjects had also some similarities and differences

Kaynakça

  • Aytaç, T. (2000). Hizmet içi eğitim kavramı ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Milli Eğitim Dergisi, 147, 66-69.
  • Azar, A., Karaali, Ş. (2004). Fizik öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçları. Milli Eğitim Dergisi, 162, 279-295.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Yöntem, Teknik Ve İlkeler (İkinci baskı). Ankara: Pegem A-Yayınları.
  • Baştürk, R. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime yönelik algı ve beklentilerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, s.96-107
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Teknikler ve Örnek çalışmalar. (Birinci basım). Ankara:Siyasal Kitabevi.
  • Budak, Y. (1998). Eğitimde toplam kalite yönetimi açısından öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçları ve programlarına bir yaklaşım. Milli Eğitim Dergisi, 140, 35-38.
  • Cin, M. (2008). “Hizmet içi eğitim programlarının etkinliği ve eğiticilerin verimliliğine etkisi: Mesleki ve teknik eğitim kurumlarında bir uygulama.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çatmalı, M. (2006). “Gelecek için eğitim hizmet içi eğitim programının değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Gültekin, M., Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime İlişkin Görüşleri. Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 185- 201.
  • Güneş, M. (2006). “İlköğretim okulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim programlarına katılmayı isteme ve istememe nedenleri (Mamak İlçesi Örneği).” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kanlı, U. (2001). “Ortaöğretimde görev yapan fizik öğretmenleri için düzenlenen hizmet içi eğitim programlarının etkinliği.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaküçük, S. (1987). Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitimlerinde Üniversitelerin Fonksiyonları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 309-315.
  • Kiper, A. (2008). “İlköğretim öğretmenlerinin bilgi teknolojilerini derslerde kullanım durumları ve bilgi teknolojileri ile ilgili almış oldukları hizmet içi eğitimler hakkındaki görüşleri (Sakarya ili örneği). ” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Küçükahmet, L. (1992). Hizmet İçi Eğitim Teori ve Uygulamaları. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Matbaası.
  • Mayring, P. (2001). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki Kitabevi. (Eserin orjinali 1990’da yayımlandı).
  • Metin, Y. (2010). “İlköğretim okulu öğretmenlerinin yapılandırmacı programı ile ilgili hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (Second Edition). California: Sage Publications.
  • Oktay, A. (1998). Türkiye’de öğretmen eğitimi. Milli Eğitim Dergisi, 137, 22-27.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. (Third edition). London: Sage Publication.
  • Şen, S. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim gereksinimlerinin saptanması, hizmet içi eğitim ile yetiştirilmesi. Eğitim Araştırmaları, 13, 111-121.
  • Türkhan, H. (2008). “Milli eğitim bakanlığı’nın bilgisayar eğitimi uygulamalarında verilen uzaktan hizmet içi eğitimin değerlendirilmesi.” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uçar, R. (2005). “İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri (Van ili örneği).” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • Uçar, R. ve İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin MEB hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 3 (1), 34-53.
  • Ulus, O. (2009). “Hizmet içi eğitim faaliyetlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya ili uygulaması).” Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Semra Kiranli Güngör Bu kişi benim

Yusuf Yıldırım

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Güngör, S. K., & Yıldırım, Y. (2014). OKUL YÖNETİCİLERİ İLE ÖĞRETMENLERİN HİZMET İÇİ EĞİTİM ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(23), 218-250.