BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENME STİLLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI

Yıl 2013, Sayı: 21, 30 - 46, 01.12.2013

Öz

Bu çalışmada gelişimci araştırma yaklaşımı kapsamında enlemesine araştırma yöntemi kullanılarak fen bilgisi öğretmen adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerinin yıllara göre nasıl bir değişim ve gelişim gösterdiklerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-13 eğitim-öğretim yılında Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim gören öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada adayların öğrenme stillerini belirlemek için “Gregorc Öğrenme Stilleri Envanteri” ile “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; frekans ve yüzde dökümleri alınmış, Kaykare (X2), bağımsız örneklem t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Verilerden, öğretmen adaylarının en fazla Soyut Rastgele (%41) en az Soyut Ardışık (%12,2) öğrenme stilinde oldukları tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda sonuçlara dayalı ilgililere gerekli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Ames, P.C. (2003). Gender and Learning Style Interactions in Students’ Computer Attitudes, Journal of Educational Computing Research, 28(3), 231-244.
  • Arslan, B. ve Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Akademik Başarı Düzeyi, Cinsiyet ve Yaş ile İlişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 21, 35-48.
  • Aşkın, Ö. (2006). Öğrenme Stilleri ile Elektronik Ortamda Yayımlanan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 176-212.
  • Babadoğan, C. (1995). Öğrenme Stilleri ve Stratejileri Arasındaki İlişki. I. Eğitim Bilimleri Kongresi (Kuram-Uygulama-Araştırma) Bildiriler kitabı, Cilt: 3, 1056-1065.Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Bahar, H.H., Özen, Y. ve Gülaçtı, F. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Cinsiyete Kayıtlı Olunan Programa Göre Akademik Başarı Durumlarının ve Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Butler, K. (1987). Learning and Teaching Style in Theory & Practice, Unpublished Master Thesis, Connecticut Universtiy Colombia
  • Cornet, C.E. (1983). What You Should Know About Teaching and Learning Styles. Bloomington, Ind: Phi Delta Kapan: Fastback 191. (ERIC No: ED228235).
  • Çalışır, E.S, (2008). Sınıf Öğretmenliği Programında Kullanılan Öğretim yöntemlerinin Öğrenme Stillerine Uygunluğunun Değerlendirilmesi (Kolb Örneği), Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çaycı, B. ve Ünal, E. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sahip Oldukları Öğrenme Stillerinin Çeşitli toplum.org/text.php3?id=328 (erişim tarihi: 23.01.2013) Göre İncelenmesi. 7(3)
  • http://www.universite
  • Çelenk, S. ve Karakış Ö. (2007). Bazı Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Farklı Öğrenme Stillerine Sahip Olma Düzeyleri. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı, Trabzon.
  • Dinçer, T., (2007). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Fizik Öğrenme Stilleri, İstanbul.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1993). Teaching secondary science students through their individual learning styles: Practical approaches for grades 7-12. Copyright By Ally and Bacon, USA.
  • Ekici, G. (2002). Gregorc Öğrenme Stili Ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27(123), 42-47.
  • Ekici, G. (2013). Gregorc ve Kolb Öğrenme Stili Modellerine göre Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Cinsiyet ve Genel Akademik Başarı Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 38(167), 216-223.
  • Erginer, E. (2002). Öğrenme Tipleri Envanterinin Geliştirilmesine Yönelik Model Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Bolu
  • Ergür, O.D. (2000). Hacettepe Üniversitesi Dört Yıllık Lisans Programlarındaki Öğrenci ve Öğretim Üyelerinin Öğrenme Stillerinin Karsılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 25(118), 57-66.
  • Gencel, E.İ. (2006) Öğrenme Stilleri, deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Eğitim, Tutum ve Sosyal Bilgiler Program Hedeflerine Erişi Düzeyi, Doktora Tezi, DEU Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Gregorc, A.F. (1982). Gregorc Style Delineator, Maynard: M.A, Gabriel System Inc.
  • Guild, P.B. & Garger, S. (1998). Marching to Different Drummers. ASCD, 2nd Ed., Alexand. USA.
  • Gürpınar, E., Batı, H. ve Tetik, C. (2011). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 32: 18–29.
  • Jones, C., Mokhtari, K. & Reicherd, C. (2003). Are students’ learning styles discipline specific? Community College Journal of Research and Practice, 27(5), 363-75.
  • Kaf Hasırcı, Ö. (2005). İlköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi Dersinde görsel öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Kabadayı, A. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilişsel Öğrenme Stilleri ve Cinsiyetlerine Göre Karşılaştırılması: Konya İli Örneği. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1-16.
  • Kayıntu, A. (2001). Vocabulary Teaching and Learning Through Learning Styles. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kılıç, E. ve Karadeniz, S. (2004). Cinsiyet ve Öğrenme Stilinin Gezinme Stratejisi ve Başarıya Etkisi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 129-146.
  • Kürüm, D. ve Güven, M. (2008), Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişkiye Genel Bir Bakış, İlköğretim Online, 7(1), 53-70.
  • Marriott, P. (2002). A longitudinal study of undergraduate accounting students’ learning style preferences at two UK universities. Accounting Education, 11(1), 43-62. D.W. http://www.csrnet.org/csrnet/articles/student-learning-styles.html 11.02.2013 What We Know Student Learning erişim tarihi
  • Önder, F. (2006). Fizik Eğitimde Öğrenme Stillerine Dayalı Öğretim Etkinliklerinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkileri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özbek, Ö. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. 16.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Peker, M. (2003). Kolb Öğrenme Stili Modeli, Milli Eğitim Dergisi, 157, 185-192.
  • Seven, M., Bağcivan, G., Kılıç, S. & Açıkel, C. (2012). Determination of the learning styles of junior nursing students and investigation of the relationship between their learning styles and academic achivement. Gülhane Medical Journal, 54 (2), 129-135.
  • Sünbül, A.M, & Sarı, H. (2004). An Analysis of High School Students’ Learning Strategies and Styles In Turkey. International Conference on Quality In Education In The Balkan Countries, 25 th – Saturday 26th June, 2004, Sofia – Bulgaria, 1, 530-545.
  • Şirin, A. ve Güzel A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 255-264.
  • Tatar, E.ve Tatar, E. (2007). Öğrenme stillerine dayalı öğretim. Journal of Qafqaz University, 20, 126-130.
  • Tekaz, S. (2004). Genel Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Uzuntiryaki, E., Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004) The relationship between gender differences and Learning style preferences of pre-service teachers at elementary level. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 182-187.
  • Veznedaroğlu, R.L. ve Özgür, A.O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.
  • Yenice, N. ve Saraçoğlu, S., (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri İle Fen Başarıları Arasındaki İlişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 162-173.
  • Zengin, R. ve Alşahan, Ö.L. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenler AçısındanDeğerlendirilmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), Article Number: 1C0479.

Investigation of Learning Styles according to Some Variables: Prospective Science Teachers

Yıl 2013, Sayı: 21, 30 - 46, 01.12.2013

Öz

In this study, it is aimed to investigate how the prospective science teachers change and develop their learning styles within the years by means of variables using cross-sectional research method related to the developmental research approach. The sample of the research consists of prospective teachers attending to the science department of education faculty of Amasya University in the 2012-2013 academic year. In this research, ‘Gregorc Learning Style Inventory’ and ‘Personal Information Form’ were used to determine the learning styles. For the analyses of the data, chi-square (X2), independent sample t-test and ANOVA were used whose frequency and percentage results were calculated. It is figure out that the prospective teachers are at mostly Concrete Random (%41) and at least Concrete Sequence (%12.2) learning style. It is also seen that there is no meaningful relation between the gender, grade level, parents’ education level and academic success and their learning styles. However, it appears a meaningful relation at statistical level between learning styles and the education status of the prospective teachers attending to the normal and evening class. At the end of the research, some recommendations were made to the authorities about the data obtained.

Kaynakça

  • Ames, P.C. (2003). Gender and Learning Style Interactions in Students’ Computer Attitudes, Journal of Educational Computing Research, 28(3), 231-244.
  • Arslan, B. ve Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Akademik Başarı Düzeyi, Cinsiyet ve Yaş ile İlişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 21, 35-48.
  • Aşkın, Ö. (2006). Öğrenme Stilleri ile Elektronik Ortamda Yayımlanan Çalışmaların İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 176-212.
  • Babadoğan, C. (1995). Öğrenme Stilleri ve Stratejileri Arasındaki İlişki. I. Eğitim Bilimleri Kongresi (Kuram-Uygulama-Araştırma) Bildiriler kitabı, Cilt: 3, 1056-1065.Çukurova Üniversitesi. Adana.
  • Bahar, H.H., Özen, Y. ve Gülaçtı, F. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Cinsiyete Kayıtlı Olunan Programa Göre Akademik Başarı Durumlarının ve Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Butler, K. (1987). Learning and Teaching Style in Theory & Practice, Unpublished Master Thesis, Connecticut Universtiy Colombia
  • Cornet, C.E. (1983). What You Should Know About Teaching and Learning Styles. Bloomington, Ind: Phi Delta Kapan: Fastback 191. (ERIC No: ED228235).
  • Çalışır, E.S, (2008). Sınıf Öğretmenliği Programında Kullanılan Öğretim yöntemlerinin Öğrenme Stillerine Uygunluğunun Değerlendirilmesi (Kolb Örneği), Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çaycı, B. ve Ünal, E. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sahip Oldukları Öğrenme Stillerinin Çeşitli toplum.org/text.php3?id=328 (erişim tarihi: 23.01.2013) Göre İncelenmesi. 7(3)
  • http://www.universite
  • Çelenk, S. ve Karakış Ö. (2007). Bazı Yükseköğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Farklı Öğrenme Stillerine Sahip Olma Düzeyleri. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı, Trabzon.
  • Dinçer, T., (2007). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Fizik Öğrenme Stilleri, İstanbul.
  • Dunn, R. & Dunn, K. (1993). Teaching secondary science students through their individual learning styles: Practical approaches for grades 7-12. Copyright By Ally and Bacon, USA.
  • Ekici, G. (2002). Gregorc Öğrenme Stili Ölçeği. Eğitim ve Bilim, 27(123), 42-47.
  • Ekici, G. (2013). Gregorc ve Kolb Öğrenme Stili Modellerine göre Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Cinsiyet ve Genel Akademik Başarı Açısından İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 38(167), 216-223.
  • Erginer, E. (2002). Öğrenme Tipleri Envanterinin Geliştirilmesine Yönelik Model Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Bolu
  • Ergür, O.D. (2000). Hacettepe Üniversitesi Dört Yıllık Lisans Programlarındaki Öğrenci ve Öğretim Üyelerinin Öğrenme Stillerinin Karsılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 25(118), 57-66.
  • Gencel, E.İ. (2006) Öğrenme Stilleri, deneyimsel Öğrenme Kuramına Dayalı Eğitim, Tutum ve Sosyal Bilgiler Program Hedeflerine Erişi Düzeyi, Doktora Tezi, DEU Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İzmir.
  • Gregorc, A.F. (1982). Gregorc Style Delineator, Maynard: M.A, Gabriel System Inc.
  • Guild, P.B. & Garger, S. (1998). Marching to Different Drummers. ASCD, 2nd Ed., Alexand. USA.
  • Gürpınar, E., Batı, H. ve Tetik, C. (2011). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası, 32: 18–29.
  • Jones, C., Mokhtari, K. & Reicherd, C. (2003). Are students’ learning styles discipline specific? Community College Journal of Research and Practice, 27(5), 363-75.
  • Kaf Hasırcı, Ö. (2005). İlköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi Dersinde görsel öğrenme stiline göre düzenlenen öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Kabadayı, A. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilişsel Öğrenme Stilleri ve Cinsiyetlerine Göre Karşılaştırılması: Konya İli Örneği. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 1-16.
  • Kayıntu, A. (2001). Vocabulary Teaching and Learning Through Learning Styles. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kılıç, E. ve Karadeniz, S. (2004). Cinsiyet ve Öğrenme Stilinin Gezinme Stratejisi ve Başarıya Etkisi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 129-146.
  • Kürüm, D. ve Güven, M. (2008), Öğrenme Stilleri ve Eleştirel Düşünme Arasındaki İlişkiye Genel Bir Bakış, İlköğretim Online, 7(1), 53-70.
  • Marriott, P. (2002). A longitudinal study of undergraduate accounting students’ learning style preferences at two UK universities. Accounting Education, 11(1), 43-62. D.W. http://www.csrnet.org/csrnet/articles/student-learning-styles.html 11.02.2013 What We Know Student Learning erişim tarihi
  • Önder, F. (2006). Fizik Eğitimde Öğrenme Stillerine Dayalı Öğretim Etkinliklerinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkileri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özbek, Ö. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin İncelenmesi. 16.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Tokat.
  • Peker, M. (2003). Kolb Öğrenme Stili Modeli, Milli Eğitim Dergisi, 157, 185-192.
  • Seven, M., Bağcivan, G., Kılıç, S. & Açıkel, C. (2012). Determination of the learning styles of junior nursing students and investigation of the relationship between their learning styles and academic achivement. Gülhane Medical Journal, 54 (2), 129-135.
  • Sünbül, A.M, & Sarı, H. (2004). An Analysis of High School Students’ Learning Strategies and Styles In Turkey. International Conference on Quality In Education In The Balkan Countries, 25 th – Saturday 26th June, 2004, Sofia – Bulgaria, 1, 530-545.
  • Şirin, A. ve Güzel A. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 255-264.
  • Tatar, E.ve Tatar, E. (2007). Öğrenme stillerine dayalı öğretim. Journal of Qafqaz University, 20, 126-130.
  • Tekaz, S. (2004). Genel Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Eskişehir.
  • Uzuntiryaki, E., Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004) The relationship between gender differences and Learning style preferences of pre-service teachers at elementary level. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 182-187.
  • Veznedaroğlu, R.L. ve Özgür, A.O. (2005). Öğrenme stilleri: tanımlamalar, modeller ve işlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.
  • Yenice, N. ve Saraçoğlu, S., (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğrenme Stilleri İle Fen Başarıları Arasındaki İlişki, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 162-173.
  • Zengin, R. ve Alşahan, Ö.L. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenler AçısındanDeğerlendirilmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 7(1), Article Number: 1C0479.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Orhan Karamustafaoğlu

Fatma Gül Topuz

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Karamustafaoğlu, O., & Topuz, F. G. (2013). ÖĞRENME STİLLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: FEN BİLGİSİ ÖĞRETMEN ADAYLARI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(21), 30-46.