BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BENLİK SAYGISI DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK ve ÇALGI BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2009, Sayı: 13, 141 - 150, 01.12.2009

Öz

Türkiye’ de müzik eğitimi almakta olan öğretmen adaylarının Benlik saygı düzeylerinin onların akademik ve çalgı başarı düzeylerine etki edeceği düşünülerek bir araştırma yapılmıştır. Bu araştırmada, öğretmen adaylarının, Benlik saygı düzeyleri ile akademik ve çalgı başarıları arasında bir ilişki olup olmadığı, farklı değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmada, Survey Yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi GSEB Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda, 2007-2008 öğretim yılında öğrenim gören toplam 80 kişi oluşturmaktadır. Araştırmadaki veriler, öğrencilere yönelik “Kişisel bilgi formu” ile 1965 yılında Rosenberg tarafından geliştirilen Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada, istatistiksel anlamlılık düzeyi olarak .05 kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin RBSÖ düzeyleri ile bazı değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır (p

Kaynakça

  • Aksayan, S. ve Gözüm, S. (1998). Olumlu Sağlık Davranışlarının Başlatılması ve Sürdürülmesinde Öz etkililik Algısının Önemi, Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi, 2:35-42.
  • Arseven, A. (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık A.Ş.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdülenme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt: 38, sayı: 1 (17-42)
  • Brown, J. ve Mann, L. (1991). Decision-making competence and self-esteem a comparision of parents and adolescents, Journal of adolescense,14.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). “Adolesanlarda Benlik Saygısı”, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirtaş, A. ve Dönmez, A. (2006). Yakın İlişkilerde Kıskançlık: Bireysel, İlişkisel ve Durumsal Değişkenler, Türk Psikiyatri Dergisi, 17(3): 181-191.
  • Doğusal N. (1987). “İlkokul Beşinci Sınıf Öğrencilerinde Benlik Kavramının Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdinç G.A. (1995). “İzmir İli Lise Öğrencilerinde Benlik İmajı-Başarı İlişkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Erman, K., Şahan, A. ve Can, S. (2008). Sporcu Bayan ve Erkeklerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. http://www.bilalcoban.com/index, adresinden 21 Şubat 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Göde, O., Savi F. ve Savi, S. (1998). Eğitimin Bütünlüğü İçinde Sporun Duygusal İstismara Uğrayan Ergenlerin Benlik Kavramlarına Etkisi. II. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güngör A (1989). “Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Kahriman, İ. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1).
  • Kutlu, Y. ve ark.(1997). İ.Ü. FNHYO’nda Uygulanan Eğitimin Öğrencilerin 4 Yıllık Eğitim Süresi İçindeki Atılganlık Düzeyi ve Benlik Saygılarının Araştırılması. IV Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Kıbrıs.
  • Kuzgun, Y. (1972). Ana- Baba Tutumlarının Bireyin Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi.(Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara, Hacettepe Ü. Eğitim Enstitüsü.
  • Sever, A. ve ark. (1993). İ.Ü FNHYO ve SHMYO Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Ruhsal Durumlarının Araştırılması, Hemşirelik Bülteni, VII, 28.
  • Özkan I. (1987). Gençliğin Akademik Başarısını Etkileyen Zihinsel ve Ruhsal Faktörler. I. Milletler Arası Gençlik Kongresinde sunulmuş bildiri, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Suner, İ. (2000). “Farklı liselerdeki ergenlerin benlik saygısı, akademik başarı ve sürekli kaygı düzeyi arasındaki ilişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler, İzmir.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and Adolescent Self-image. Princeton University Pres, New Jersey.
  • Tokcan, E. (1990). Öğrenci-Öğretmen-Yönetici Yönünden Eğitimin Genel Hedefleri, Türk Hemşireler Dergisi, 39:9-11
  • Tuğrul, C. (1994). Alkoliklerin Çocuklarının Aile Ortamlarındaki Stres Kaynakları, Etkileri ve Stresle Başa Çıkma Yolları, Türk Psikoloji Dergisi, 9: 57-73.
  • Yavuzer, H. (2004). Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitapevi, 26. Basım, İstanbul.
  • Yılmaz, S. ve Ekinci, M. (2001). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, 4(2).
  • Yörükoğlu, A. (1986). Gençlik Çağı. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi. No: 26.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Gençlik Çağı:10.Basım, Özgür Yayınları. İstanbul.

The Relations between the Music Teacher Candidates’ Levels of Self Esteem and Their Successes in Academic and Playing Instruments

Yıl 2009, Sayı: 13, 141 - 150, 01.12.2009

Öz

A research has been conducted in Turkey assuming that the level of music teacher candidates’ levels affects their successes in academic and playing musical instrument. In this research, the levels of music teacher candidates Self Esteem and their relations with academic and playing instrument successes have been analyzed according to a number of variables. The Survey Method has been used in the conduct of the mentioned research. The study group of said research encompasses 80 undergraduates studying in Marmara University, Department of Fine Arts Education, and Music Department in 2007-2008 academic years. The data in the research has been gathered by using “Personal Information” and Rosenberg Self-esteem Subscale that Rosenberg developed in 1965. The statistical meaningfulness level has been accepted as .05. At the end of the research, it has been statistically determined that there are significant differences between some of the demographic features with “Self Esteem” scale levels (p

Kaynakça

  • Aksayan, S. ve Gözüm, S. (1998). Olumlu Sağlık Davranışlarının Başlatılması ve Sürdürülmesinde Öz etkililik Algısının Önemi, Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi, 2:35-42.
  • Arseven, A. (2001). Alan Araştırma Yöntemi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık A.Ş.
  • Bozanoğlu, İ. (2005). Bilişsel Davranışçı Yaklaşıma Dayalı Grup Rehberliğinin Güdülenme, Benlik Saygısı, Başarı ve Sınav Kaygısı Düzeylerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt: 38, sayı: 1 (17-42)
  • Brown, J. ve Mann, L. (1991). Decision-making competence and self-esteem a comparision of parents and adolescents, Journal of adolescense,14.
  • Çuhadaroğlu, F. (1986). “Adolesanlarda Benlik Saygısı”, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirtaş, A. ve Dönmez, A. (2006). Yakın İlişkilerde Kıskançlık: Bireysel, İlişkisel ve Durumsal Değişkenler, Türk Psikiyatri Dergisi, 17(3): 181-191.
  • Doğusal N. (1987). “İlkokul Beşinci Sınıf Öğrencilerinde Benlik Kavramının Akademik Başarı Üzerindeki Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdinç G.A. (1995). “İzmir İli Lise Öğrencilerinde Benlik İmajı-Başarı İlişkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Erman, K., Şahan, A. ve Can, S. (2008). Sporcu Bayan ve Erkeklerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması. http://www.bilalcoban.com/index, adresinden 21 Şubat 2008 tarihinde indirilmiştir.
  • Göde, O., Savi F. ve Savi, S. (1998). Eğitimin Bütünlüğü İçinde Sporun Duygusal İstismara Uğrayan Ergenlerin Benlik Kavramlarına Etkisi. II. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Güngör A (1989). “Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Kahriman, İ. (2005). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 9(1).
  • Kutlu, Y. ve ark.(1997). İ.Ü. FNHYO’nda Uygulanan Eğitimin Öğrencilerin 4 Yıllık Eğitim Süresi İçindeki Atılganlık Düzeyi ve Benlik Saygılarının Araştırılması. IV Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumunda sunulmuş bildiri, Kıbrıs.
  • Kuzgun, Y. (1972). Ana- Baba Tutumlarının Bireyin Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi.(Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara, Hacettepe Ü. Eğitim Enstitüsü.
  • Sever, A. ve ark. (1993). İ.Ü FNHYO ve SHMYO Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Benlik Saygısı ve Ruhsal Durumlarının Araştırılması, Hemşirelik Bülteni, VII, 28.
  • Özkan I. (1987). Gençliğin Akademik Başarısını Etkileyen Zihinsel ve Ruhsal Faktörler. I. Milletler Arası Gençlik Kongresinde sunulmuş bildiri, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Suner, İ. (2000). “Farklı liselerdeki ergenlerin benlik saygısı, akademik başarı ve sürekli kaygı düzeyi arasındaki ilişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler, İzmir.
  • Rosenberg, M. (1965). Society and Adolescent Self-image. Princeton University Pres, New Jersey.
  • Tokcan, E. (1990). Öğrenci-Öğretmen-Yönetici Yönünden Eğitimin Genel Hedefleri, Türk Hemşireler Dergisi, 39:9-11
  • Tuğrul, C. (1994). Alkoliklerin Çocuklarının Aile Ortamlarındaki Stres Kaynakları, Etkileri ve Stresle Başa Çıkma Yolları, Türk Psikoloji Dergisi, 9: 57-73.
  • Yavuzer, H. (2004). Çocuk Psikolojisi. Remzi Kitapevi, 26. Basım, İstanbul.
  • Yılmaz, S. ve Ekinci, M. (2001). Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinde Benlik Saygısı ve Atılganlık Düzeyi Arasındaki İlişki, Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, 4(2).
  • Yörükoğlu, A. (1986). Gençlik Çağı. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Sosyal ve Felsefi Eserler Dizisi. No: 26.
  • Yörükoğlu, A. (1998). Gençlik Çağı:10.Basım, Özgür Yayınları. İstanbul.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sena Gürşen Otacıoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Otacıoğlu, S. G. (2009). MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ BENLİK SAYGISI DÜZEYLERİ İLE AKADEMİK ve ÇALGI BAŞARILARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(13), 141-150.