BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Fizik Öğretmenliği İkinci Sınıf Öğrencilerinin Elektrostatiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi

Yıl 2009, Sayı: 12, 41 - 52, 01.06.2009

Öz

Bu çalışmanın amacı, Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Modelinin fizik öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatiğe yönelik tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırma, öğrenci sayısı eşit olan iki grupla, deney grubu 20 ve kontrol grubu 20 öğrenci olmak üzere, toplam 40 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Elektrostatik konusu, deney grubunda proje tabanlı öğrenme modeline göre, kontrol grubunda ise geleneksel yöntemlere göre işlenmiştir. Öğrencilerin elektrostatiğe yönelik tutumlarını saptamak amacıyla deney ve kontrol grubuna Elektrostatiğe Yönelik Tutum Ölçeği ve öğrencilerin elektrostatik başarısını saptamak amacıyla da Elektrostatik Başarı Testi araştırma başlamadan önce ön test, araştırma sonrasında ise son-test olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin uygulamalara yönelik olan düşüncelerini almak için ise mülakatlar yapılmıştır. Deneysel işlemlerin sonunda, her iki grubun da elektrostatik tutum puanlarına bakıldığında, ön test ve son test tutum puanları arasında anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca tutum puanları ve başarı puanları arasındaki ilişki analiz edildiğinde başarı testinin uygulama basamağı ile tutum puanları arasında zıt bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Yapılan mülakatlarda ise deney grubu öğrencileri, uygulamalar boyunca aktif olduklarını, derslerin eğlenceli geçtiğini ifade etmişlerdir

Kaynakça

  • Aladağ, S. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi: Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akamca, Ö.G. & Hamurcu H. (2005). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2005),178-187.
  • Çıbık, A.S. (2006). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğrencilerinin Mantıksal Düşünme becerisi ve Tutumlarına Etkisi”, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirel, Ö. & Diğerleri, (2000). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenme Sürecine ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. IX. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirisi. Bolu.
  • Durmaz, H., & Özyıldırım, H. (2005). “Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Dersine Karşı Tutumları ve Çoklu Zeka Alanları ile Kimya ve Türkçe Derslerindeki Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 67-76.
  • Grant, M. M. & Branch M. B. (2005). “Project Based Learning _n A Middle School: Tracing Abilities Through Artifacts Of Learning”, Journal of Research on Technology in Education. 38(1), 65-98
  • Gönen, S., Kocakaya, S. & İnan, C. (2006). The Effect of the Computer Assisted Teaching and 7E Model of the Constructivist Learning Methods on the Achievements and Attitudes of High School Students. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET October 2006 ISSN: 1303-6521 volume 5 Issue 4 Article 11.
  • Gönen, S., & Kocakaya, S. (2005). Lise-1 Öğrencilerinin Farklı İki Öğretim Yöntemine Göre Fizik Başarı ve Bilgisayar Tutumlarının Karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 14-22.
  • Hacıoğlu, E., & Ulu, C. (2003). Ortaöğretim Öğrencilerinin Fizik Tutumları ile Bilgisayar Tutumları Arasındaki İlşkinin İncelenmesi. III. International Educational Technology Conference and Fair, Eastern Mediterranean University Gazimağusa - Turkish Republic of Northern Cyprus.
  • Hardal, Ö., & Eryılmaz, A. (2004). Basit Araçlarla Yaparak Öğrenme Yöntemine Göre Geliştirilen Elektrik Devreleri İle İlgili Etkinlikler. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, Sabancı Üniversitesi-İstanbul.
  • Klipatrick, W.H. (1918). The Project Method. (Teachers college record, xıx,4, 319-335.)’dan aktaran Mürüvvet BİLEN (2002). Plandan Uygulamaya Öğretim. Anı Yayıncılık Ankara.
  • Maskan, A.K., & Güler, G. (2004). Kavram Haritaları Yönteminin Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrostatik Kavram Başarısına ve Elektrostatiğe Karşı Tutumuna Etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi. Sayı: 309,34-41.
  • Moursund, D. & Bielefeldt, T.& Underwood, S. (1997). Foundations For the Road Ahead: Project Based learning and İnformation Technologies. (Erişim tarihi 18.10.2006) http://www.iste.org/research/ Roadahead/pbl.htm.
  • Özyürek, A., & Eryılmaz, A. (2001). Factors Affecting Students’ Attitudes towards physics Education And Sience.26 (120),21-28.
  • Selvi, K., & Öztürk, A. (2000). The Creative Drama Method in Sience Teaching, Education and Sience. 25 (116), 42-46.
  • Shearer, K., & Quinn, R J. (1996). Using Projects to Implement Mathematics Standards: Clearing House, Nov/Dec, Vol. 70, Issue 2. Academic Search Premier
  • Simkins, M. (1999). Project Based Learning With Multimedia”.Educational Leardership Vol.
  • Soylu, H. (2004). Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. (1.Baskı) ANKARA: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turnbull, M. (1999). “Multidimensional Project-Based Teaching in French Second Language (FSL). A Process-Product Case Study”. Modern Language Journal
  • Yurtluk, M. (2003). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersi Öğrenme Süreci ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi: Yükseklisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

The Effect of Project Based Learning Approach on the SecondYear’s Pre-service Physics Teachers’ Atitudes Towards Electrostatics

Yıl 2009, Sayı: 12, 41 - 52, 01.06.2009

Öz

The purpose of this study is to determine the effects of project based learning method on the 2nd grade physics teacher education students’ attitude towards electrostatics. The study was carried out with two equal groups as experimental and control groups. The experimental and control groups of the study have been chosen before the experimental process randomly from all the second grades of the programme. 20 of all the students continuing the programme were chosen as experimental group, 20 of them were chosen as control group. Electrostatics was studied according to Project Based Learning method by experimental group and traditional methods by the control group. Electrostatics attitude and electrostatics concepts achievement pre-test and the post-test were applied in order to determine the students’ attitude towards electrostatic and electrostatic achievement. To get students’ opinions about the applications, interviews were applied. The results revealed that there was no significant difference between the experimental and control groups in terms of attiude towards electrostatics. There was a negative corelation between atitude test scores and application level of achivement test scores of experimental student group. In addition, as a result of observations and interviews, the students who were taught by the project based learning method have pointed out that during the project based learning activities they were more active and had more fun

Kaynakça

  • Aladağ, S. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi: Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akamca, Ö.G. & Hamurcu H. (2005). Çoklu Zeka Kuramı Tabanlı Öğretimin Öğrencilerin Fen Başarısı, Tutumları ve Hatırda Tutma Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 28 (2005),178-187.
  • Çıbık, A.S. (2006). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Fen Bilgisi Öğrencilerinin Mantıksal Düşünme becerisi ve Tutumlarına Etkisi”, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Demirel, Ö. & Diğerleri, (2000). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Öğrenme Sürecine ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi. IX. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirisi. Bolu.
  • Durmaz, H., & Özyıldırım, H. (2005). “Fen Bilgisi ve Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Kimya Dersine Karşı Tutumları ve Çoklu Zeka Alanları ile Kimya ve Türkçe Derslerindeki Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 67-76.
  • Grant, M. M. & Branch M. B. (2005). “Project Based Learning _n A Middle School: Tracing Abilities Through Artifacts Of Learning”, Journal of Research on Technology in Education. 38(1), 65-98
  • Gönen, S., Kocakaya, S. & İnan, C. (2006). The Effect of the Computer Assisted Teaching and 7E Model of the Constructivist Learning Methods on the Achievements and Attitudes of High School Students. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET October 2006 ISSN: 1303-6521 volume 5 Issue 4 Article 11.
  • Gönen, S., & Kocakaya, S. (2005). Lise-1 Öğrencilerinin Farklı İki Öğretim Yöntemine Göre Fizik Başarı ve Bilgisayar Tutumlarının Karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 14-22.
  • Hacıoğlu, E., & Ulu, C. (2003). Ortaöğretim Öğrencilerinin Fizik Tutumları ile Bilgisayar Tutumları Arasındaki İlşkinin İncelenmesi. III. International Educational Technology Conference and Fair, Eastern Mediterranean University Gazimağusa - Turkish Republic of Northern Cyprus.
  • Hardal, Ö., & Eryılmaz, A. (2004). Basit Araçlarla Yaparak Öğrenme Yöntemine Göre Geliştirilen Elektrik Devreleri İle İlgili Etkinlikler. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, Sabancı Üniversitesi-İstanbul.
  • Klipatrick, W.H. (1918). The Project Method. (Teachers college record, xıx,4, 319-335.)’dan aktaran Mürüvvet BİLEN (2002). Plandan Uygulamaya Öğretim. Anı Yayıncılık Ankara.
  • Maskan, A.K., & Güler, G. (2004). Kavram Haritaları Yönteminin Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrostatik Kavram Başarısına ve Elektrostatiğe Karşı Tutumuna Etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi. Sayı: 309,34-41.
  • Moursund, D. & Bielefeldt, T.& Underwood, S. (1997). Foundations For the Road Ahead: Project Based learning and İnformation Technologies. (Erişim tarihi 18.10.2006) http://www.iste.org/research/ Roadahead/pbl.htm.
  • Özyürek, A., & Eryılmaz, A. (2001). Factors Affecting Students’ Attitudes towards physics Education And Sience.26 (120),21-28.
  • Selvi, K., & Öztürk, A. (2000). The Creative Drama Method in Sience Teaching, Education and Sience. 25 (116), 42-46.
  • Shearer, K., & Quinn, R J. (1996). Using Projects to Implement Mathematics Standards: Clearing House, Nov/Dec, Vol. 70, Issue 2. Academic Search Premier
  • Simkins, M. (1999). Project Based Learning With Multimedia”.Educational Leardership Vol.
  • Soylu, H. (2004). Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. (1.Baskı) ANKARA: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turnbull, M. (1999). “Multidimensional Project-Based Teaching in French Second Language (FSL). A Process-Product Case Study”. Modern Language Journal
  • Yurtluk, M. (2003). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Matematik Dersi Öğrenme Süreci ve Öğrenci Tutumlarına Etkisi: Yükseklisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Medine Baran Bu kişi benim

A.Kadir Maskan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Baran, M., & Maskan, A. (2009). Proje Tabanlı Öğrenme Modelinin Fizik Öğretmenliği İkinci Sınıf Öğrencilerinin Elektrostatiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(12), 41-52.