Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE ROLE OF CONSCIENCE CONSCIOUSNESS IN FORMING A SENSE OF TRUST BETWEEN INDIVIDUALS

Yıl 2022, Sayı: 42, 167 - 182, 31.12.2022

Öz

The aim of this research is to determine the "role of conscience consciousness in the formation of trust among individuals" according to teachers' opinions. In line with the purpose of the research, this study was carried out in accordance with the basic qualitative research. The study group of this research consists of 35 Classroom and Social Studies teachers working in primary and secondary schools in Diyarbakır city center. In order to obtain the data in the study, a semi-structured interview form developed by the researchers by consulting expert opinions was used. The data obtained at the end of the interview were analyzed by content analysis. As a result of the research, it has been revealed that the consciousness of conscience in individuals affects the society as tolerance between individuals, the concept of us instead of the concept of self, the formation of a sense of solidarity, the increase of trust in the society, the awareness of social responsibility, the increase of social justice, the solution of social problems and the decrease in violence. It has been concluded that they will contribute to the formation of a sense of trust as a positive effect on the society, being a source of nutrition, creating individual self-control, improving social understanding and developing in direct proportion.

Kaynakça

  • Demirkol, M., & Kılıç, D. (2017). Sınıf öğretmenlerinin vicdan algısı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 853-864. doi: 10.14582/DUZGEF.1849
  • Erdem, F. (2021). Vicdan ve vicdanın ahlâkî değeri üzerine bir inceleme. Turkish Journal of Religious Studies, 21(2), 777-802. doi: 10.33420/marife.989944
  • Göz, K. (2014). Toplumsal değerler bağlamında yaşama hürriyeti. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 85-101. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160579
  • Gül, F. (2008). Vicdanın neliği üzerine: Rousseau-Kant örneği. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 11, 69-76. https://core.ac.uk/download/pdf/288327804.pdf
  • Güler, İ. (2010) Vicdanın kendini kandırma halleri olarak vicdansızlık. Eskiyeni Dergisi. Sonbahar, (19),101-108. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/483104
  • Güngör, E. (1997). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak (2. Baskı). İstanbul: Ötüken yay.
  • Hancock, B. (1998). Trent focus for research and development in primary health care: an ıntroduction to qualitative research. Trent Focus Group.
  • İmamoğlu, A. (2010) Vicdan kavramının psiko-sosyal tahlili. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(1). 127-144. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/17812
  • Ketenci, T. (2008). Kant etiğinde duygululuğun eleştirisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8). 35-55. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/803642
  • Kuçuradi, İ. (2006). Etik. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yay.
  • Mcguire, M. C. (1963). On conscience. The Journal of Philosophy, 60(10), 253-263. doi:10.2307/2023113
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. S. Özge (Çev.). (7. Baskı). Ankara: Yayın odası.
  • Özel, E., & Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 36, 9-34. doi: 10.21560/spcd.60151
  • Palabıyıklıoğlu, R. (1997). Medya ve şiddet. Kriz Dergisi, 5, 123-126. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/596021
  • Peonidis, F. (2008). Appeals to conscience and argumentation in medical ethics. Philosophical Inquiry, 30(1), 213-221. doi:10.5840/philinquiry2008301/230
  • Polat, O.(2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/274326
  • Ponzetti, J. (2005). The Famıly as moral center an evolutionary hermeneutic of virtue infamily studies. Journal of Research in Character Education, 3(1), 61–70. https://www.proquest.com/openview/8b909bbbccefbd883878bbc4acc03391/1?cbl=27598&pq-origsite=gscholar&parentSessionId=czy6cp%2FKY9sXTyQi%2BhSdt17b8qahbMRuNRokqh8LnaU%3D
  • Rousseau, J.-J. (2009) Emile. Y. Avunç ( Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sayın, Ö. (1993). Toplumsal yaşam ve toplumsal yapı. Sosyoloji Dergisi, 4, 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/593129
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177751
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, Toplumsal uyum ve aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 418-431. doi: 10.35675/befdergi.643948
  • Şahin, İ., F., & Ekici, Ö. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin perspektifinde ortaokullarda vatandaşlık eğitiminde yaşanan sorunlar. Journal of History School, 39, 85-116. doi: 10.14225/Joh1524
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük . 11. Baskı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Vithoulkas, G., & Muresanu, D. F. (2014). Conscience and consciousness: a definition. Journal of Medicine and Life, 7(1), 104-108. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3956087/
  • White, F. A., & Matawie, K. M. (2004). Parental morality and family processes as predictors of adolescent morality. Journal of Child and Family Studies, 13(2), 219-233. https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/B:JCFS.0000015709.81116.ce.pdf
  • Yazıcı, M. (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/157368
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23, 7-17. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5326
  • Yıldız, N. (2018). Vicdan, itaat ve otoritenin kısa bir tarihi. Felsefe Arkivi, 49, 1-12. doi: 10.26650/arcp2018-589758
  • Zengin, M., & Arslan, E. İ., (2018). Dini, felsefi, psikolojik boyutlarıyla vicdan ve değerler eğitimindeki yeri. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(10),323-345. doi: 10.18498/amauifd.379279

VİCDAN BİLİNCİNİN BİREYLER ARASINDA GÜVEN DUYGUSU OLUŞUMUNDAKİ ROLÜ

Yıl 2022, Sayı: 42, 167 - 182, 31.12.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre “vicdan bilincinin bireyler arasında güven duygusu oluşumundaki rolünü” belirleyebilmektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda bu çalışma temel nitel araştırmaya uygun olarak gerçekleşmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Diyarbakır il merkezinde yer alan ilkokul ve ortaokullarda görev yapan toplam 35 Sınıf ve Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada verileri elde etmek amacıyla araştırmacılar tarafından uzman görüşlerine başvurularak geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme sonunda elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, bireylerdeki vicdan bilincinin bireyler arası hoşgörünün artması, ben kavramı yerine biz kavramı, dayanışma şuurunun oluşması, toplum içi güvenin artması, sosyal sorumluluk bilinci, sosyal adaletin artması, toplumsal sorunların çözümü ve şiddet olaylarında azalma olarak toplumu etkilediği ortaya çıkmıştır. Ayrıca bireylerin vicdan bilincine sahip olmalarıyla topluma pozitif etki etme, beslenme kaynağı olma, bireysel özdenetim oluşma, toplumsal anlayışın gelişmesi ve doğru orantılı gelişme olarak güven duygusu oluşumuna katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Demirkol, M., & Kılıç, D. (2017). Sınıf öğretmenlerinin vicdan algısı. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 853-864. doi: 10.14582/DUZGEF.1849
  • Erdem, F. (2021). Vicdan ve vicdanın ahlâkî değeri üzerine bir inceleme. Turkish Journal of Religious Studies, 21(2), 777-802. doi: 10.33420/marife.989944
  • Göz, K. (2014). Toplumsal değerler bağlamında yaşama hürriyeti. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1, 85-101. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/160579
  • Gül, F. (2008). Vicdanın neliği üzerine: Rousseau-Kant örneği. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 11, 69-76. https://core.ac.uk/download/pdf/288327804.pdf
  • Güler, İ. (2010) Vicdanın kendini kandırma halleri olarak vicdansızlık. Eskiyeni Dergisi. Sonbahar, (19),101-108. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/483104
  • Güngör, E. (1997). Ahlak psikolojisi ve sosyal ahlak (2. Baskı). İstanbul: Ötüken yay.
  • Hancock, B. (1998). Trent focus for research and development in primary health care: an ıntroduction to qualitative research. Trent Focus Group.
  • İmamoğlu, A. (2010) Vicdan kavramının psiko-sosyal tahlili. Akademik İncelemeler Dergisi, 5(1). 127-144. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/17812
  • Ketenci, T. (2008). Kant etiğinde duygululuğun eleştirisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 5(8). 35-55. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/803642
  • Kuçuradi, İ. (2006). Etik. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yay.
  • Mcguire, M. C. (1963). On conscience. The Journal of Philosophy, 60(10), 253-263. doi:10.2307/2023113
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. S. Özge (Çev.). (7. Baskı). Ankara: Yayın odası.
  • Özel, E., & Zelyurt, H. (2016). Anne baba eğitiminin aile çocuk ilişkilerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 36, 9-34. doi: 10.21560/spcd.60151
  • Palabıyıklıoğlu, R. (1997). Medya ve şiddet. Kriz Dergisi, 5, 123-126. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/596021
  • Peonidis, F. (2008). Appeals to conscience and argumentation in medical ethics. Philosophical Inquiry, 30(1), 213-221. doi:10.5840/philinquiry2008301/230
  • Polat, O.(2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22(1), 15-34. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/274326
  • Ponzetti, J. (2005). The Famıly as moral center an evolutionary hermeneutic of virtue infamily studies. Journal of Research in Character Education, 3(1), 61–70. https://www.proquest.com/openview/8b909bbbccefbd883878bbc4acc03391/1?cbl=27598&pq-origsite=gscholar&parentSessionId=czy6cp%2FKY9sXTyQi%2BhSdt17b8qahbMRuNRokqh8LnaU%3D
  • Rousseau, J.-J. (2009) Emile. Y. Avunç ( Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Sayın, Ö. (1993). Toplumsal yaşam ve toplumsal yapı. Sosyoloji Dergisi, 4, 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/593129
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., & Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/177751
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, Toplumsal uyum ve aidiyet. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 418-431. doi: 10.35675/befdergi.643948
  • Şahin, İ., F., & Ekici, Ö. (2019). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin perspektifinde ortaokullarda vatandaşlık eğitiminde yaşanan sorunlar. Journal of History School, 39, 85-116. doi: 10.14225/Joh1524
  • Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük . 11. Baskı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Vithoulkas, G., & Muresanu, D. F. (2014). Conscience and consciousness: a definition. Journal of Medicine and Life, 7(1), 104-108. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3956087/
  • White, F. A., & Matawie, K. M. (2004). Parental morality and family processes as predictors of adolescent morality. Journal of Child and Family Studies, 13(2), 219-233. https://link.springer.com/content/pdf/10.1023/B:JCFS.0000015709.81116.ce.pdf
  • Yazıcı, M. (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/157368
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23, 7-17. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5326
  • Yıldız, N. (2018). Vicdan, itaat ve otoritenin kısa bir tarihi. Felsefe Arkivi, 49, 1-12. doi: 10.26650/arcp2018-589758
  • Zengin, M., & Arslan, E. İ., (2018). Dini, felsefi, psikolojik boyutlarıyla vicdan ve değerler eğitimindeki yeri. Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(10),323-345. doi: 10.18498/amauifd.379279
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özcan Ekici 0000-0003-1191-3166

Fatih Yılmaz 0000-0002-8935-423X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 11 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 42

Kaynak Göster

APA Ekici, Ö., & Yılmaz, F. (2022). VİCDAN BİLİNCİNİN BİREYLER ARASINDA GÜVEN DUYGUSU OLUŞUMUNDAKİ ROLÜ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(42), 167-182.