Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının dijitalleşme kavramına ilişkin algılarını, metafor kullanarak belirlemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemleri kapsamında değerlendirilen olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Muş Alparslan Üniversitesinde 2022-2023 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 78’i erkek ve 74’ü kadın olmak üzere toplamda 152 sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, yapılandırılmış açık uçlu soru formu aracılığıyla elde edilmiştir. Bu kapsamda katılımcılardan, “Dijitalleşme………………….benzer, çünkü ………………….” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından, yapılandırılmış açık uçlu soru formu aracılığıyla elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının en çok “Zararlı unsurlar olarak dijitalleşme kavramı” teması altında metafor oluşturdukları tespit edilmiştir. Ayrıca, kadın öğretmen adayları; “Yaşamı kolaylaştıran faktörler olarak dijitalleşme kavramı”, “Yol gösterici unsur olarak dijitalleşme kavramı” ve “Temel ihtiyaç olarak dijitalleşme kavramı” temalarında ürettikleri metaforik imgeler, erkek öğretmen adaylarının ürettiklerinden daha fazladır. Buna karşılık “Zararlı unsurlar olarak dijitalleşme kavramı” ve “Eğlence ve keyif unsuru olarak dijitalleşme kavramı” temalarında, erkek öğretmen adayları oransal olarak kadın sosyal bilgiler öğretmen adaylarından daha fazla metaforik imge üretmişlerdir.
The purpose of the current study was to determine the perceptions of pre-service social studies teachers about the concept of digitalization through metaphors. To this end, the phenomenological design which is accepted as a qualitative research design was used. The study group consisted of a total of 152 pre-service social studies teachers, 78 male and 74 female, who were attending Muş Alparslan University in the 2022-2023 academic year. The data were collected through a structured open-ended question form. In this context, the participants were asked to complete the sentence: “Digitalization is similar to... because...”. The collected data were analysed with the content analysis method. As a result, the theme formed by the highest number of participants was found to be “the concept of digitalization as harmful elements”. Moreover, the female participants generated a higher proportion of metaphorical images in the themes of “Digitalization as a facilitator of life”, “Digitalization as a guiding element” and “Digitalization as a basic need”. However, the male participants generated a higher proportion of metaphorical images in the themes of “Digitalization as harmful elements” and “Digitalization as a source of entertainment and pleasure”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı 44 |