Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bürokratik Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2024, Sayı: 46, 78 - 99, 31.12.2024

Öz

BBu çalışmanın amacı bürokratik okul kültürü ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle alan yazın taraması yapılmıştır ve 80 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzu formu eğitim yönetimi, ölçme değerlendirme ve Türk Dili edebiyatı uzmanlarının değerlendirmelerine sunulmuştur. Uzman görüşlerine göre, 31 madde havuzundan çıkarılmış, 3 madde düzenlenmiştir. Böylelikle 49 maddelik ölçek formu hazırlanmıştır. Form, pilot uygulama için 25 öğretmene uygulanmış, bu süreçte 2 madde ölçekten çıkarılarak 47 maddelik deneme formu elde edilmiştir. Deneme formu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında İstanbul’daki devlet okullarında çalışan 492 öğretmene uygulanmıştır. Öğretmenlerden elde edilen veriler üzerinde Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmış ve analiz sonucunda 16 madde ölçekten çıkarılmıştır. Analiz sonucuna göre iki alt faktörden oluşan 31 maddelik ölçek formuna ulaşılmıştır. Bunu takiben ölçek formu, doğrulayıcı faktör analizi için 2023-2024 eğitim öğretim yılında İstanbul’daki devlet okullarında görev yapan 332 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen verilerle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiş ve ölçeğin iki faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Önerilen modifikasyon işlemlerinin yapılmasından sonra elde edilen uyum indeksi değerleri; [χ2/df=2.87 (p=.000); RMSEA=.077; NFI=.90; CFI=.89; AGFI=.81; GFI=.82; SRMR=.068] olarak belirlenmiştir. Bu değerler, modelin gözlenen yapıya uygunluğunu göstermektedir. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .944 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak Bürokratik Okul Kültürü Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Adalı, F., & Yüner, B. (2023). Öğretimsel liderlik ile örgüt kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(4), 2135-2150. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1288948
  • Alanoğlu, M., & Demirtaş, Z. (2020). Bürokratik okul yapısı ile müdür yönetim tarzları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/755060
  • Aka, H. B., & Nişancı, E. (2015). Neo-oryantalizm ve Orta Doğu’yu anlamak. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 9-26. https://doi.org/10.17828/yasbed.42352
  • Alatlı, A. (2016). Or’da kimse var mı? Viva la muerte! Yaşasın ölüm. Everest Yayınları.
  • Aslan, S., & Koçal, V. (2018). Doğu-batı uygarlıkları ayrımı bağlamında Türkiye ve Avrupa göçmen politikalarının tarihsel temelleri üstüne karşılaştırmalı bir çalışma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 1-32. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/497318
  • Atasever, G. (2009). Doğu-batı ilişkileri bağlamında oryantalizm. (Tez No. 253517) [Yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Atik, S., & Üstüner, M. (2014). İlköğretim okullarının örgüt tipi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 133-154. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1489980
  • Aydoğan, İ. (2016) Doğu-batı paradigması bağlamında değer ve eğitimi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-8. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181129
  • Aylar, F., & Evci, N. (2019). Derleme: ölçek geliştirme çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. The Journal of Social Sciences, 4(10), 389-412. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.3386
  • Ballı, A., & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerini etkileyen örgütsel bir faktör: Okul kültürü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi/The Journal of Academic Social Science (ASOS Journal), 9(112), 36-50. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.47591
  • Bashir, M. S., Jabeen, T., & Amın, H. Investigating the relationship among bureaucratic school structure, leadership styles and school culture at secondary level in punjab, International Review of Basic and Applied Sciences,11(3), 108-118. https://www.researchgate.net/profile/Tahira-Jabeen-6/publication/376486517_Investigating_the_Relationship_among_Bureaucratic_School_Structure_Leadership_Styles_and_School_Culture_at_Secondary_Level_in_Punjab/links/65a0d3d040ce1c5902d7ccfa/Investigating-the-Relationship-among-Bureaucratic-School-Structure-Leadership-Styles-and-School-Culture-at-Secondary-Level-in-Punjab.pdf
  • Bauman, Z. (1998). Postmodern etik (Çev. A. Türker). Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman Z (2001) Bireyselleşmiş toplum. (Çev. Y. Aloğan). Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2015). Akışkan modern toplumda kültür. (İ. Çapcıoğlu & F. Ömek, Çev.). Atıf Yayınları. (Orijinal eserin basım tarihi 2011).
  • Bauman, Z. (2020). Modernlik ve müphemlik. Ayrıntı Yayınları.
  • Bell, D. A. (1996). The East Asian challenge to human rights: Reflections on an East West dialogue. Human Rights Quarterly, 18(3), 641-667. https://www.jstor.org/stable/762475
  • Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.88.3.588
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis: For applied research. Guilford.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Claver, E., Llopis, J., Gascó, J. L., Molina, H., & Conca, F. J. (1999). Public administration: from bureaucratic culture to citizen‐oriented culture. International Journal Of Public Sector Management, 12(5), 455-464. https://doi.org/10.1108/09513559910300226
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 10(1), 7. https://doi.org/10.7275/jyj1-4868
  • Çaçan, M., Barut, Y., Eken, İ., Gösteriş, H., & Tunç, C. (2022). Okul kültürünün öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Dicle Akademi Dergisi, 2(1), 41-52. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2696816
  • Çeltek, F. M. (2021). Temel eğitim kademesindeki öğretmenlerin okul kültürü algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No. 682037) [Yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çıtak, E. (2014). Postkolonyalizm ve batı sinemasında doğu-batı ayrımına yönelik postkolonyal öğeler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 561-578. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=642347
  • Dadak, M. S., Işık, C. Batan, O., Vergili, Ö., & Özoğul, M. (2023). Temel eğitim ve imam hatip okullarında algılanan örgüt kültürü. Sosyal Gelişim Dergisi, 1(1), 161-168. https://sosyalgelisimdergisi.com/index.php/pub/article/view/23
  • Demir, F. (2011). Bürokratik kültür. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 153-178. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/194486
  • Demirtaş, H., Aksoy, M., Balı, O. & Çağlar, Ç. (2019). İlkokullarda örgüt kültürünün sınıf öğretmenlerinin motivasyonuna etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2019), 1-39. https://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.486990
  • DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications. Sage publications.
  • Doğuş, M., Aslan, C., Okyar, S. & Kan, A. (2019). Braille (kabartma) yazıya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 271-295. https://doi.org/10.17152/gefad.429774 Erdem R. & Çukur, C. F. (2007). Kültürel bağlamda yönetsel ve örgütsel davranış. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Erol, A. (2022). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri kapsamında karar verme stilleri ile mesleki özerklik davranışları arasındaki ilişki (Tez No. 770518) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gallie, D., Kostova, D., & Kuchar, P. (2001). Social consequences of unemployment: An East-West comparison. Journal of European Social Policy, 11(1), 39-54. https://doi.org/10.1177/095892870101100104 George, D. & Mallery, P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. Allyn & Bacon.
  • Gerth H. H. & Mills C. W. (2021). Max Weber Sosyoloji Yazıları (Çev. T. Parla). Metis Yayınları.
  • Göçen, A., Cülha, A., & Kuş, E. Öğretmenlerin anlamlı iş algıları ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 54-65. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1486493
  • Güngör, B., & Gündüz, Y. (2021). Öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları ile okul kültürü algıları arasındaki ilişki. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2586-2614. https://doi.org/10.26466/opus.875646
  • Harber, C., & Davies, L. (2005). School management and effectiveness in developing countries: The post-bureaucratic school. A&C Black.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. Oxford University Press.
  • Harrison, R. (1972). Organization's character. Business Review.
  • Hendryadi, H., Süryani, S., Purwanto, B. (2022). Leader humility, sense of power, and ınterpersonal deviance relationship model in the bureaucratic culture. Frontiers in Sociology, 6(1),1-12. https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1680099
  • Hinkin, T. R. (1998). A belief tutorial on the development of measures for use in survey questionnaires. Organizational Research Methods, 1(1), 104-121. https://doi.org/10.1177/109442819800100106
  • Hofstede, G. (1980). Motivation, leadership, and organization: do American theories apply abroad?. Organizational dynamics, 9(1), 42-63. https://doi.org/10.1016/0090-2616(80)90013-3
  • Hofstede, G. (1983). National cultures in four dimensions: A research-based theory of cultural differences among nations. International Studies Of Management & Organization, 13(1-2), 46-74. https://doi.org/10.1080/00208825.1983.11656358
  • Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2001). Designing better schools: The meaning and measure of enabling school structures. Educational Administration Quarterly, 37(3), 296-321. https://doi.org/10.1177/00131610121969334
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama. (Çev. S. Turan). Nobel.
  • Husain, S. N. (2015). Bureaucracy culture of public service. European Journal of Research in Social Sciences, 3(4), 19–30. http://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2015/04/Bureaucracy-Culture-of-Public-Service.pdf
  • Işık, H. (2017). Ortaokullarda okul kültürünün incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(3), 61-71. https://doi.org/10.17932/IAU.IAUD.13091352.2017.9/35.61-71
  • Hall, R. H. (1963). The concept og bureaucracy: An empirical assessment. The American of sociology, 69(1), 32-40. https://tarjomefa.com/wp-content/uploads/2016/08/4726-English_2.pdf
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Sage Publications.
  • Ji, Y. (2015). Asian families at the crossroads: A meeting of east, west, tradition, modernity, and gender. Journal of Marriage and Family, 77(5), 1031-1038. https://doi.org/10.1111/jomf.12223
  • Kaçar, F. (2019). Ortaöğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda örgüt kültürü algısının değerlendirilmesi (Tez No. 544135) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Başkanlığı.
  • Kanat, O. (2022). Okul kültürü üzerine bir inceleme: bir devlet okulu örneği. TURAN-SAM, 14(56), 310-321. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1084545
  • Karaca, İ., Özcan, M., Karamustafaoğlu, N., & Karaca, N. (2021). Öğretmenlerin görev yaptıkları okullar bağlamında okul kültürü algılarının incelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(1), 42-54. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1529518
  • Karaman Kepenekçi, Y. (1998). Bürokrasi kavramı ve Türkiye’de eğitim sisteminde bürokrasi. Researcgate. Kılınç, A. Ç. (2014). Öğretmen profesyonelizminin bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 39(174), 105-118. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2756
  • Kidd, J. L. (1967). A study of principals’ belief system and rule orientation as related to school organization bureaucracy [Doctoral Thesis]. The University of Oklahoma.
  • Kineşçi, E. (2017). Düşünümsel sosyoloji açısından Zygmunt Bauman sosyolojisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(33), 61-70. https://doi.org/10.18493/kmusekad.400158
  • Kanat, O. (2022). Okul kültürü üzerine bir inceleme: Bir devlet okulu örneği. TURAN-SAM, 14(56), 310-321. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1106648
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Koçyiğit, D. (2017). Batı’yı kurgulamak-doğu’yu sunmak, doğuyu kurgulamak-batıyı sunmak: oksidentalizmde ben ve öteki. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 57(57), 133-160. https://doi.org/10.26561/iutded.369131
  • Leech, G. (2007). Politeness: Is there an East-West divide?. Journal of Politeness Research, 3(2), 167-206. https://doi.org/10.1515/PR.2007.009
  • Lok, P., Westwood, R., & Crawford, J. (2005). Perceptions of organisational subculture and their significance for organisational commitment. Applied Psychology, 54(4), 490-514. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00222.x
  • Lu, L., Gilmour, R., & Kao, S. F. (2001). Cultural values and happiness: An East-West dialogue. The Journal Of Social Psychology, 141(4), 477-493. https://doi.org/10.1080/00224540109600566
  • Magala, S. J. (2001). East, west, best: Cross-cultural encounters and measures. Available at SSRN 371010. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=371010
  • Meriç, E., & Altun, T. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarında örgüt kültürü. The Journal of Academic Social Science, 80(80), 504-522. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14223
  • Offe, C. (1996). Modernity and the State, East West. The MIT Press.
  • Ordu, A., & Balçık, E. (2019). Örgüt kültürü, psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 63-91. https://doi.org/10.19171/uefad.459546
  • McGuigan, L. (2005). The role of enabling bureaucracy and academic optimism in academic achievement growth. The Ohio State University.
  • Meriç, E., & Altun, T. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarında örgüt kültürü. The Journal of Academic Social Science, 80(80), 504-522. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14223
  • Meydan, C. H., & Yaşar, O. (2019). Eğitim kurumlarında örgüt kültürü, güç algısı ve karar verme ilişkisi üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 50(50), 142-159. https://doi.org/10.15285/maruaebd.586826
  • Munro, B. H. (2005). Statistical methods for health care research. Lippincott Williams & Wilkins.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill
  • Öngel, G. (2023). Kolaylaştırıcı okul bürokrasisi kurma ve sürdürülebilirliği (Tez No. 576207) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdemir, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. Pegem Akademi.
  • Özdemir, S. (2012). İlköğretim okullarında okul kültürü ile örgütsel sağlık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 599-620. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10322/126577
  • Özgenel, M. & Dursun, İ. E. (2020). Okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarının okul kültürüne etkisi, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(4), 284-302. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.361
  • Pesen, A., & Epçaçan, U. (2021). Öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(1), 121-140. https://doi.org/10.33417/tsh.775148
  • Peterson, K. D., & Deal, T. E. (1998). How leaders influence the culture of schools. Educational leadership, 56(1), 28-31. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=d9b1bf053023defe891b2ca9d03d0afb1859644e
  • Peterson, K.D., & Deal, T.E (2002). Shapping school culture fieldbook. Jossey-Bass Publishers.
  • Raaphorst, N. (2017). Uncertainty in bureaucracy, toward a sociological understanding of frontline decision making. Dutch Organization for Scientific Research.
  • Schein, E. H. (1984). Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan management review, 25(2), 3-16. https://www.researchgate.net/profile/Andre-Ambrosio/publication/284435496_Schein's_article_translated_to_Portuguese/links/565313c908aefe619b18f2f7/Scheins-article-translated-to-Portuguese.pdf
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156), 142-159. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/248/22
  • Shafritz, J. M., Russell, E.W. & Borick C.P. (2009). Introducing public administration. Pearson Longman.
  • Scroeder, R. (1996). Max Weber ve kültür sosyolojisi. Bilim ve Sanat.
  • Smith K. B., & Larimer C. W. ( 2004). A mixed relationship: bureaucracy and school performance. Public Administration Review, 64(6), 728-736. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2004.00419.x
  • Sunar, L. (2020). Müslüman toplumlarda çağdaş medeniyet tartışmaları. Artuklu Akademi, 7(1), 77-97. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.718360
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler. Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tanrıöğen, Z. M., Baştürk, R., & Başer, M. U. (2014). İlköğretim okullarında cinsiyet ve örgütsel rollere göre örgüt kültürü algısı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 170-180. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/200336
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim okullarında örgüt kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43(43), 423-442. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108368
  • Terzi, A. R., & Uyangör, Ö. Ü. N. (2019). Karar verme stilleri ve akademik erteleme ilişkisi: Pedagojik formasyon öğretmen adayları üzerine bir araştırma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 68(68), 267-278. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13554
  • Topaloğlu, S. (2020). Doğu-Batı çatışması teorisyenlerinden Ertan Eğribel'in sosyoloji anlayışı (Tez No. 647969) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Topçu, İ. (2021). Okul iklimi ve kültürü. Anı Yayıncılık.
  • Yorgancılar, S. (2018). Kültürün yeniden üretim aracı olarak sosyal medyanın gençliğe etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 2511-2532. https://doi.org/10.26466/opus.480444 Turner, B. (2002). Oryantalizm, postmodernizim ve globalizm. Anka Yayınları.
  • Ural, E. Öztaş, F., & Ercan, O. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-bilimsel bir konuda akıl yürütme tarzlarının ve argüman seviyelerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 82(2020), 97-118. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2582341
  • Yakıt, G. (2022). Öğretmen ve öğretmen adaylarının akıl yürütme yolları, sosyal sorun çözme, akılcı ve sezgisel karar verme becerileri (Tez No. 722764) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Başkanlığı.
  • Yetim, N. (2012). İş ve örgüt yazınında oryantalist eğilimler ve diğerinin yüzü. İstanbul University Journal of Sociology, 3(24), 209-232. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/4304
  • Wallach, E. J. (1983). Organizations: The cultural match. Training and Development Journal, 37(2), 29-36. file:///C:/Users/pc/Downloads/IndividualsandorganizationsTheculturalmatchWallach1983.pdf
  • Weber, M., (2006). Bürokrasi ve otorite. (Çev. H. B. Akın). Adres Yayınları.
  • Weber, M. (2012). Ekonomi ve toplum. (Çev. L. Boyacı). Yarın Yayınları.
  • Williams, R. (1993). Kültür. (Çev. S. Aydın). İmge Kitabevi.
  • Zafarullah, H. (2013). Bureaucratic culture and the social-political connection: the Bangladesh example. International Journal of Public Administration, 36(13), 932–939. https://doi.org/10.1080/01900692.2013.773033

Development of Bureaucratic School Culture Scale

Yıl 2024, Sayı: 46, 78 - 99, 31.12.2024

Öz

The aim of this study is to develop a bureaucratic school culture scale. For this purpose, a pool of 80 items was created by reviewing the literature. The item pool was submitted to experts in educational administration, measurement and evaluation and Turkish language and literature for their evaluation. Based on expert feedback, 31 items were removed from the item pool and 3 items were revised. Accordingly, a scale form consisting of 49 items was developed.The form was piloted with 25 teachers, leading to the removal of 2 items, resulting in a 47-item trial form.The trial form was administered to 492 teachers working in public schools in Istanbul in the 2023-2024 academic year. Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted on the data obtained and 16 items were removed from the scale. According to the results of the analysis, a 31-item scale form consisting of two sub-factors was obtained. Subsequently, the scale form was applied to 332 teachers working in public schools in Istanbul in the 2023-2024 academic year for Confirmatory Factor Analysis (CFA). The CFA was conducted with the obtained data and the two-factor structure of the scale was verified.The fit index values obtained after the proposed modifications were determined as [χ2/df=2.87 (p=.000); RMSEA=.077; NFI=.90; CFI=.89; AGFI=.81; GFI=.82; SRMR=.068]. These values indicate that the model is appropriate for the observed structure. The Cronbach Alpha reliability coefficient calculated for the reliability of the scale was .944. Consequently, the Bureaucratic School Culture Scale was found to be a valid and reliable measurement tool.

Kaynakça

  • Adalı, F., & Yüner, B. (2023). Öğretimsel liderlik ile örgüt kültürü arasındaki ilişkinin incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(4), 2135-2150. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1288948
  • Alanoğlu, M., & Demirtaş, Z. (2020). Bürokratik okul yapısı ile müdür yönetim tarzları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/755060
  • Aka, H. B., & Nişancı, E. (2015). Neo-oryantalizm ve Orta Doğu’yu anlamak. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 9-26. https://doi.org/10.17828/yasbed.42352
  • Alatlı, A. (2016). Or’da kimse var mı? Viva la muerte! Yaşasın ölüm. Everest Yayınları.
  • Aslan, S., & Koçal, V. (2018). Doğu-batı uygarlıkları ayrımı bağlamında Türkiye ve Avrupa göçmen politikalarının tarihsel temelleri üstüne karşılaştırmalı bir çalışma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(15), 1-32. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/497318
  • Atasever, G. (2009). Doğu-batı ilişkileri bağlamında oryantalizm. (Tez No. 253517) [Yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Atik, S., & Üstüner, M. (2014). İlköğretim okullarının örgüt tipi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 133-154. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1489980
  • Aydoğan, İ. (2016) Doğu-batı paradigması bağlamında değer ve eğitimi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-8. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/181129
  • Aylar, F., & Evci, N. (2019). Derleme: ölçek geliştirme çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. The Journal of Social Sciences, 4(10), 389-412. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.3386
  • Ballı, A., & Özgenel, M. (2021). Öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerini etkileyen örgütsel bir faktör: Okul kültürü. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi/The Journal of Academic Social Science (ASOS Journal), 9(112), 36-50. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.47591
  • Bashir, M. S., Jabeen, T., & Amın, H. Investigating the relationship among bureaucratic school structure, leadership styles and school culture at secondary level in punjab, International Review of Basic and Applied Sciences,11(3), 108-118. https://www.researchgate.net/profile/Tahira-Jabeen-6/publication/376486517_Investigating_the_Relationship_among_Bureaucratic_School_Structure_Leadership_Styles_and_School_Culture_at_Secondary_Level_in_Punjab/links/65a0d3d040ce1c5902d7ccfa/Investigating-the-Relationship-among-Bureaucratic-School-Structure-Leadership-Styles-and-School-Culture-at-Secondary-Level-in-Punjab.pdf
  • Bauman, Z. (1998). Postmodern etik (Çev. A. Türker). Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman Z (2001) Bireyselleşmiş toplum. (Çev. Y. Aloğan). Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2015). Akışkan modern toplumda kültür. (İ. Çapcıoğlu & F. Ömek, Çev.). Atıf Yayınları. (Orijinal eserin basım tarihi 2011).
  • Bauman, Z. (2020). Modernlik ve müphemlik. Ayrıntı Yayınları.
  • Bell, D. A. (1996). The East Asian challenge to human rights: Reflections on an East West dialogue. Human Rights Quarterly, 18(3), 641-667. https://www.jstor.org/stable/762475
  • Bentler, P. M., & Bonett, D. G. (1980). Significance tests and goodness of fit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88(3), 588-606. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.88.3.588
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis: For applied research. Guilford.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem A Yayıncılık.
  • Claver, E., Llopis, J., Gascó, J. L., Molina, H., & Conca, F. J. (1999). Public administration: from bureaucratic culture to citizen‐oriented culture. International Journal Of Public Sector Management, 12(5), 455-464. https://doi.org/10.1108/09513559910300226
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 10(1), 7. https://doi.org/10.7275/jyj1-4868
  • Çaçan, M., Barut, Y., Eken, İ., Gösteriş, H., & Tunç, C. (2022). Okul kültürünün öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Dicle Akademi Dergisi, 2(1), 41-52. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2696816
  • Çeltek, F. M. (2021). Temel eğitim kademesindeki öğretmenlerin okul kültürü algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez No. 682037) [Yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çıtak, E. (2014). Postkolonyalizm ve batı sinemasında doğu-batı ayrımına yönelik postkolonyal öğeler. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 561-578. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=642347
  • Dadak, M. S., Işık, C. Batan, O., Vergili, Ö., & Özoğul, M. (2023). Temel eğitim ve imam hatip okullarında algılanan örgüt kültürü. Sosyal Gelişim Dergisi, 1(1), 161-168. https://sosyalgelisimdergisi.com/index.php/pub/article/view/23
  • Demir, F. (2011). Bürokratik kültür. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 153-178. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/194486
  • Demirtaş, H., Aksoy, M., Balı, O. & Çağlar, Ç. (2019). İlkokullarda örgüt kültürünün sınıf öğretmenlerinin motivasyonuna etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2019), 1-39. https://dx.doi.org/10.14520/adyusbd.486990
  • DeVellis, R. F. (2016). Scale development: Theory and applications. Sage publications.
  • Doğuş, M., Aslan, C., Okyar, S. & Kan, A. (2019). Braille (kabartma) yazıya yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(1), 271-295. https://doi.org/10.17152/gefad.429774 Erdem R. & Çukur, C. F. (2007). Kültürel bağlamda yönetsel ve örgütsel davranış. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Erol, A. (2022). Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerileri kapsamında karar verme stilleri ile mesleki özerklik davranışları arasındaki ilişki (Tez No. 770518) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gallie, D., Kostova, D., & Kuchar, P. (2001). Social consequences of unemployment: An East-West comparison. Journal of European Social Policy, 11(1), 39-54. https://doi.org/10.1177/095892870101100104 George, D. & Mallery, P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. Allyn & Bacon.
  • Gerth H. H. & Mills C. W. (2021). Max Weber Sosyoloji Yazıları (Çev. T. Parla). Metis Yayınları.
  • Göçen, A., Cülha, A., & Kuş, E. Öğretmenlerin anlamlı iş algıları ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 54-65. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1486493
  • Güngör, B., & Gündüz, Y. (2021). Öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları ile okul kültürü algıları arasındaki ilişki. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2586-2614. https://doi.org/10.26466/opus.875646
  • Harber, C., & Davies, L. (2005). School management and effectiveness in developing countries: The post-bureaucratic school. A&C Black.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. Oxford University Press.
  • Harrison, R. (1972). Organization's character. Business Review.
  • Hendryadi, H., Süryani, S., Purwanto, B. (2022). Leader humility, sense of power, and ınterpersonal deviance relationship model in the bureaucratic culture. Frontiers in Sociology, 6(1),1-12. https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1680099
  • Hinkin, T. R. (1998). A belief tutorial on the development of measures for use in survey questionnaires. Organizational Research Methods, 1(1), 104-121. https://doi.org/10.1177/109442819800100106
  • Hofstede, G. (1980). Motivation, leadership, and organization: do American theories apply abroad?. Organizational dynamics, 9(1), 42-63. https://doi.org/10.1016/0090-2616(80)90013-3
  • Hofstede, G. (1983). National cultures in four dimensions: A research-based theory of cultural differences among nations. International Studies Of Management & Organization, 13(1-2), 46-74. https://doi.org/10.1080/00208825.1983.11656358
  • Hoy, W. K., & Sweetland, S. R. (2001). Designing better schools: The meaning and measure of enabling school structures. Educational Administration Quarterly, 37(3), 296-321. https://doi.org/10.1177/00131610121969334
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama. (Çev. S. Turan). Nobel.
  • Husain, S. N. (2015). Bureaucracy culture of public service. European Journal of Research in Social Sciences, 3(4), 19–30. http://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2015/04/Bureaucracy-Culture-of-Public-Service.pdf
  • Işık, H. (2017). Ortaokullarda okul kültürünün incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(3), 61-71. https://doi.org/10.17932/IAU.IAUD.13091352.2017.9/35.61-71
  • Hall, R. H. (1963). The concept og bureaucracy: An empirical assessment. The American of sociology, 69(1), 32-40. https://tarjomefa.com/wp-content/uploads/2016/08/4726-English_2.pdf
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Sage Publications.
  • Ji, Y. (2015). Asian families at the crossroads: A meeting of east, west, tradition, modernity, and gender. Journal of Marriage and Family, 77(5), 1031-1038. https://doi.org/10.1111/jomf.12223
  • Kaçar, F. (2019). Ortaöğretim kurumlarında görev alan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda örgüt kültürü algısının değerlendirilmesi (Tez No. 544135) [Yüksek lisans tezi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Başkanlığı.
  • Kanat, O. (2022). Okul kültürü üzerine bir inceleme: bir devlet okulu örneği. TURAN-SAM, 14(56), 310-321. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1084545
  • Karaca, İ., Özcan, M., Karamustafaoğlu, N., & Karaca, N. (2021). Öğretmenlerin görev yaptıkları okullar bağlamında okul kültürü algılarının incelenmesi. Eurasian Journal of Teacher Education, 2(1), 42-54. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1529518
  • Karaman Kepenekçi, Y. (1998). Bürokrasi kavramı ve Türkiye’de eğitim sisteminde bürokrasi. Researcgate. Kılınç, A. Ç. (2014). Öğretmen profesyonelizminin bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 39(174), 105-118. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.2756
  • Kidd, J. L. (1967). A study of principals’ belief system and rule orientation as related to school organization bureaucracy [Doctoral Thesis]. The University of Oklahoma.
  • Kineşçi, E. (2017). Düşünümsel sosyoloji açısından Zygmunt Bauman sosyolojisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(33), 61-70. https://doi.org/10.18493/kmusekad.400158
  • Kanat, O. (2022). Okul kültürü üzerine bir inceleme: Bir devlet okulu örneği. TURAN-SAM, 14(56), 310-321. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1106648
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Koçyiğit, D. (2017). Batı’yı kurgulamak-doğu’yu sunmak, doğuyu kurgulamak-batıyı sunmak: oksidentalizmde ben ve öteki. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 57(57), 133-160. https://doi.org/10.26561/iutded.369131
  • Leech, G. (2007). Politeness: Is there an East-West divide?. Journal of Politeness Research, 3(2), 167-206. https://doi.org/10.1515/PR.2007.009
  • Lok, P., Westwood, R., & Crawford, J. (2005). Perceptions of organisational subculture and their significance for organisational commitment. Applied Psychology, 54(4), 490-514. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00222.x
  • Lu, L., Gilmour, R., & Kao, S. F. (2001). Cultural values and happiness: An East-West dialogue. The Journal Of Social Psychology, 141(4), 477-493. https://doi.org/10.1080/00224540109600566
  • Magala, S. J. (2001). East, west, best: Cross-cultural encounters and measures. Available at SSRN 371010. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=371010
  • Meriç, E., & Altun, T. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarında örgüt kültürü. The Journal of Academic Social Science, 80(80), 504-522. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14223
  • Offe, C. (1996). Modernity and the State, East West. The MIT Press.
  • Ordu, A., & Balçık, E. (2019). Örgüt kültürü, psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 63-91. https://doi.org/10.19171/uefad.459546
  • McGuigan, L. (2005). The role of enabling bureaucracy and academic optimism in academic achievement growth. The Ohio State University.
  • Meriç, E., & Altun, T. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarında örgüt kültürü. The Journal of Academic Social Science, 80(80), 504-522. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14223
  • Meydan, C. H., & Yaşar, O. (2019). Eğitim kurumlarında örgüt kültürü, güç algısı ve karar verme ilişkisi üzerine bir araştırma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 50(50), 142-159. https://doi.org/10.15285/maruaebd.586826
  • Munro, B. H. (2005). Statistical methods for health care research. Lippincott Williams & Wilkins.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill
  • Öngel, G. (2023). Kolaylaştırıcı okul bürokrasisi kurma ve sürdürülebilirliği (Tez No. 576207) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özdemir, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. Pegem Akademi.
  • Özdemir, S. (2012). İlköğretim okullarında okul kültürü ile örgütsel sağlık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 599-620. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10322/126577
  • Özgenel, M. & Dursun, İ. E. (2020). Okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarının okul kültürüne etkisi, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(4), 284-302. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.361
  • Pesen, A., & Epçaçan, U. (2021). Öğretmen adaylarının çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi ve risk tanıma düzeyleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(1), 121-140. https://doi.org/10.33417/tsh.775148
  • Peterson, K. D., & Deal, T. E. (1998). How leaders influence the culture of schools. Educational leadership, 56(1), 28-31. https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=d9b1bf053023defe891b2ca9d03d0afb1859644e
  • Peterson, K.D., & Deal, T.E (2002). Shapping school culture fieldbook. Jossey-Bass Publishers.
  • Raaphorst, N. (2017). Uncertainty in bureaucracy, toward a sociological understanding of frontline decision making. Dutch Organization for Scientific Research.
  • Schein, E. H. (1984). Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan management review, 25(2), 3-16. https://www.researchgate.net/profile/Andre-Ambrosio/publication/284435496_Schein's_article_translated_to_Portuguese/links/565313c908aefe619b18f2f7/Scheins-article-translated-to-Portuguese.pdf
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156), 142-159. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/248/22
  • Shafritz, J. M., Russell, E.W. & Borick C.P. (2009). Introducing public administration. Pearson Longman.
  • Scroeder, R. (1996). Max Weber ve kültür sosyolojisi. Bilim ve Sanat.
  • Smith K. B., & Larimer C. W. ( 2004). A mixed relationship: bureaucracy and school performance. Public Administration Review, 64(6), 728-736. https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2004.00419.x
  • Sunar, L. (2020). Müslüman toplumlarda çağdaş medeniyet tartışmaları. Artuklu Akademi, 7(1), 77-97. https://doi.org/10.34247/artukluakademi.718360
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve kültürler. Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tanrıöğen, Z. M., Baştürk, R., & Başer, M. U. (2014). İlköğretim okullarında cinsiyet ve örgütsel rollere göre örgüt kültürü algısı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 170-180. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/200336
  • Terzi, A. R. (2005). İlköğretim okullarında örgüt kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 43(43), 423-442. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108368
  • Terzi, A. R., & Uyangör, Ö. Ü. N. (2019). Karar verme stilleri ve akademik erteleme ilişkisi: Pedagojik formasyon öğretmen adayları üzerine bir araştırma, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 68(68), 267-278. http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.13554
  • Topaloğlu, S. (2020). Doğu-Batı çatışması teorisyenlerinden Ertan Eğribel'in sosyoloji anlayışı (Tez No. 647969) [Yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Topçu, İ. (2021). Okul iklimi ve kültürü. Anı Yayıncılık.
  • Yorgancılar, S. (2018). Kültürün yeniden üretim aracı olarak sosyal medyanın gençliğe etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 2511-2532. https://doi.org/10.26466/opus.480444 Turner, B. (2002). Oryantalizm, postmodernizim ve globalizm. Anka Yayınları.
  • Ural, E. Öztaş, F., & Ercan, O. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-bilimsel bir konuda akıl yürütme tarzlarının ve argüman seviyelerinin incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 82(2020), 97-118. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2582341
  • Yakıt, G. (2022). Öğretmen ve öğretmen adaylarının akıl yürütme yolları, sosyal sorun çözme, akılcı ve sezgisel karar verme becerileri (Tez No. 722764) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Tez Başkanlığı.
  • Yetim, N. (2012). İş ve örgüt yazınında oryantalist eğilimler ve diğerinin yüzü. İstanbul University Journal of Sociology, 3(24), 209-232. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/4304
  • Wallach, E. J. (1983). Organizations: The cultural match. Training and Development Journal, 37(2), 29-36. file:///C:/Users/pc/Downloads/IndividualsandorganizationsTheculturalmatchWallach1983.pdf
  • Weber, M., (2006). Bürokrasi ve otorite. (Çev. H. B. Akın). Adres Yayınları.
  • Weber, M. (2012). Ekonomi ve toplum. (Çev. L. Boyacı). Yarın Yayınları.
  • Williams, R. (1993). Kültür. (Çev. S. Aydın). İmge Kitabevi.
  • Zafarullah, H. (2013). Bureaucratic culture and the social-political connection: the Bangladesh example. International Journal of Public Administration, 36(13), 932–939. https://doi.org/10.1080/01900692.2013.773033
Toplam 99 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuğba Zengin 0000-0003-4009-7786

Erkan Tabancalı 0000-0001-7536-2696

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Zengin, T., & Tabancalı, E. (2024). Bürokratik Okul Kültürü Ölçeğinin Geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 78-99.