BBu çalışmanın amacı bürokratik okul kültürü ölçeği geliştirmektir. Bu amaçla öncelikle alan yazın taraması yapılmıştır ve 80 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Madde havuzu formu eğitim yönetimi, ölçme değerlendirme ve Türk Dili edebiyatı uzmanlarının değerlendirmelerine sunulmuştur. Uzman görüşlerine göre, 31 madde havuzundan çıkarılmış, 3 madde düzenlenmiştir. Böylelikle 49 maddelik ölçek formu hazırlanmıştır. Form, pilot uygulama için 25 öğretmene uygulanmış, bu süreçte 2 madde ölçekten çıkarılarak 47 maddelik deneme formu elde edilmiştir. Deneme formu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında İstanbul’daki devlet okullarında çalışan 492 öğretmene uygulanmıştır. Öğretmenlerden elde edilen veriler üzerinde Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmış ve analiz sonucunda 16 madde ölçekten çıkarılmıştır. Analiz sonucuna göre iki alt faktörden oluşan 31 maddelik ölçek formuna ulaşılmıştır. Bunu takiben ölçek formu, doğrulayıcı faktör analizi için 2023-2024 eğitim öğretim yılında İstanbul’daki devlet okullarında görev yapan 332 öğretmene uygulanmıştır. Elde edilen verilerle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gerçekleştirilmiş ve ölçeğin iki faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Önerilen modifikasyon işlemlerinin yapılmasından sonra elde edilen uyum indeksi değerleri; [χ2/df=2.87 (p=.000); RMSEA=.077; NFI=.90; CFI=.89; AGFI=.81; GFI=.82; SRMR=.068] olarak belirlenmiştir. Bu değerler, modelin gözlenen yapıya uygunluğunu göstermektedir. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alfa güvenirlik katsayısı .944 olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak Bürokratik Okul Kültürü Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur.
The aim of this study is to develop a bureaucratic school culture scale. For this purpose, a pool of 80 items was created by reviewing the literature. The item pool was submitted to experts in educational administration, measurement and evaluation and Turkish language and literature for their evaluation. Based on expert feedback, 31 items were removed from the item pool and 3 items were revised. Accordingly, a scale form consisting of 49 items was developed.The form was piloted with 25 teachers, leading to the removal of 2 items, resulting in a 47-item trial form.The trial form was administered to 492 teachers working in public schools in Istanbul in the 2023-2024 academic year. Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted on the data obtained and 16 items were removed from the scale. According to the results of the analysis, a 31-item scale form consisting of two sub-factors was obtained. Subsequently, the scale form was applied to 332 teachers working in public schools in Istanbul in the 2023-2024 academic year for Confirmatory Factor Analysis (CFA). The CFA was conducted with the obtained data and the two-factor structure of the scale was verified.The fit index values obtained after the proposed modifications were determined as [χ2/df=2.87 (p=.000); RMSEA=.077; NFI=.90; CFI=.89; AGFI=.81; GFI=.82; SRMR=.068]. These values indicate that the model is appropriate for the observed structure. The Cronbach Alpha reliability coefficient calculated for the reliability of the scale was .944. Consequently, the Bureaucratic School Culture Scale was found to be a valid and reliable measurement tool.
bureaucratic school culture bureaucratic culture scale development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 46 |