Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİNİN GEBELERDE PRENATAL BAĞLANMA VE DEPRESYON RİSKİ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 49 Sayı: 1, 85 - 91, 05.03.2018
https://doi.org/10.16948/zktipb.321210

Öz

 

Amaç:
Bu çalışma doğuma hazırlık eğitiminin, gebelerin depresyon riskleri ve prenatal
bağlanma düzeylerine etkisini  belirlemek
amacıyla yapıldı.

Yöntem: Tek
grup ön test-son test tasarımlı yarı deneysel olarak planlanan çalışma, bir kamu hastanesinin doğuma hazırlık
sınıfına başvuran 44 gebe ile yürütüldü. Verilerin toplanmasında Gebe Tanıtım
Formu, Prenatal Bağlanma Envanteri (PBE), Beck Depresyon Envanteri (BDE) kullanıldı.
Veriler araştırmacı tarafından karşılıklı görüşme yöntemi ile toplandı.

Bulgular:
Çalışmaya katılan kadınların yaş ortalaması 26,29±4,34, gebelik haftasının
30,47±3,00 ve gebelikte izlem sayısının 8,06±2,33 olduğu belirlendi. Gebelerin
doğuma hazırlık sınıfına katılmadan önce BDE puan ortalaması 14,77±7,40,  PBE puan ortalamasının 59,90±12,40 olduğu,
eğitim sonrası ise BDE puan ortalaması 8,06±5,26 iken, PBE puan ortalamasının
71,88±8,25 olduğu belirlendi. Gebeliği planlı, çekirdek aile tipi olan ve
çalışan kadınlarda prenatal bağlanmanın yüksek olduğu, multipar kadınlarda ise
depresyon riskinin düşük olduğu saptandı.









Sonuç: Doğuma
hazırlık eğitiminin gebelerin depresyon riskini azalttığı ve anne-bebek
bağlanma düzeyini artırdığı belirlendi. 

Kaynakça

  • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2016, 166-170.
  • Altun E. Adölesan Gebelere Verilen Planlı Eğitimin Benlik Saygısı ve Bebeği Algılaması Üzerine Etkisi (Doktora Tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi, 2003.
  • Taşdemir S, Kaplan S, Bahar A. Doğum Sonrası Depresyonu Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1(2):106–116.
  • Berle JI, Mykletun A, Daltveit AK, Rasmussen S, Holsten F & Dahl AA. Neonatal outcomes in offspring of women with anxiety and depression during pregnancy. A linkage study from The Nord-Trondelag Health Study (HUNT) and Medical Birth Registry of Norway. Arch Women Ment Health 2005;8, 181-89.
  • Llewellyn M, Stowe Z & Nemerrof D. Depression During Pregnancy and The Puerperium. Journal of Clinical Psychiatry 1997;58, 26-32.
  • Fonagy P. Introduction to attachment theory. In: P. Fonagy (Editor). Attachment theory and psychoanalysis. Newyork: Other Press, 2001, 5-18.
  • Muller ME. The development and testing of the prenatal attachment inventory. Western Journal of Nursing Research, 1993; 15:199-211 16.
  • Maternal Emotional Wellbeing and Infant Development: A Good Practice Guide For Midwives. The Royal Collage of Midwives (RCM), 2012. https://www.rcm.org.uk/sites/default/files/Emotional%20Wellbeing_Guide_WEB.pdf
  • Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi 1989; 7:3-13.
  • Yılmaz SD, Beji NK. Turkish version of prenatal attachment inventory: a study of reliability and validity. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;16(2):103-9.
  • Siddiqui A, Hägglöf B. Does maternal prenatal attachment predict postnatal mother-infant interaction? Early Hum Dev 2000;59(1):13-25.
  • Della Vedova AM, Dabrassi F, Imbasciati A. Assessing prenatal attachment in a sample of Italian women. J Reprod Infant Psyc 2008;26(2):86-98.
  • Da Costa D, Larouche J, Dritsa M & Brender W. Psychosocial correlates of prepartum and postpartum depressed mood. J Affect Disord, 2000; 59, 31-40.
  • Marcus SM, Flynn HA, Blow FC, Barry KL. Depressive symptoms among pregnant women screened in obstetrics settings. J Women’s Health 2003;12:373- 380.
  • Sevindik F. Elazığ ilinde gebelikte depresyon prevelansı ve etkileyen faktörler (Yüksek lisans tezi). Elazığ Fırat Universitesi, 2005.
  • Karaçam Z, Ançel G. Depression, anxiety and influencing factors in pregnancy: a study in a Turkish population. Midwifery 2009; 25, 344-56.
  • Diego MA, Field T, Hernandez-Reif M, Schanberg S, Kuhn C, Gonzalez-Quintero VH. Prenatal Depression Restricts Fetal Growth. Early Hum Dev 2009; 85, 65-70.
  • Hung C. The psychosocial consequences for primiparas and multiparas. Kaohsiung J Med Sci 2007; 23: 352-360.
  • Shorey S, Chan W, Chong Y, He H. Maternal parental self-efficacy in newborn care and social support needs in Singapore: A correlational study. J Clin Nurs 2013; 23: 2272-2283.
  • Akbaş E, Vırıt O, Kalenderoğlu A, Savaş AH, Sertbaş G. Gebelikte sosyo-demografik değişkenlerin kaygı ve depresyon düzeyleriyle ilişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi 2008;45, 85-91.
  • Bloom KC. The development of attachment behaviors in pregnant adolescents. Nurs Res 1995; 44(5):284-289.
  • Lindgren K. Relationships among maternal-fetal attachment, prenatal depression, and health practices in pregnancy. Res Nurs Health 2001; 24(3):203-217.
  • Yılmaz S. Perinatal Kayıp Deneyiminin Sonraki Gebelik Üzerine Etkileri (Doktora Tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi, 2012.
  • Alan H. Doğum sonrası dönemde sosyal desteğin anne bebek bağlılığına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Konya, Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • Eriş B. Ergen Annelerde Ebeveynlik Yeterliliğinin Arttırılmasında İlişkisel-Gelişimsel Yaklaşım Modelinin Uygulanması (Doktora Tezi). İzmir, Ege Üniversitesi, 2007.

EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION

Yıl 2018, Cilt: 49 Sayı: 1, 85 - 91, 05.03.2018
https://doi.org/10.16948/zktipb.321210

Öz

Objective:
This study is conducted to specify the effects of birth preperation training on
the depression risk of pregnant women and their prenatal attachment levels.

Method: This
semi-experimental designed  single group
pretest-posttest study was conducted with 44 pregnant women attending the
prenatal preparatory class of a public hospital. In the data collection process
of the study, Pregnancy Presentation Form, Prenatal Attachment Inventory (PBI),
Beck Depression Inventory (BDI) were used . The data were collected through
interview method by the researchers.

Results The
mean for the age of the participants is 26,29±4,34, for the mean of the
participants gestational week is 30,47±3,00, for the gestational observation
number is 8,06±2,33. The average BDI score before participating in the birth
preparation class is is 14.77 ± 7,40, the mean PBI score is 59,90 ± 12,40. The
mean BDI score of the participants after participating in the birth preparation
class is 8.06 ± 5.26. The mean PBI score is 71,88 ± 8.25. Prenatal attachment
was found  high in women who were planned
pregnant, nuclear family
and working women  and the risk of
depression was found low in multiparous women,







Conclusion: It
has been observed that birth preperation training decreases the depression risk
of the pregnant women and increased the level of mother-baby attachment.

Kaynakça

  • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2016, 166-170.
  • Altun E. Adölesan Gebelere Verilen Planlı Eğitimin Benlik Saygısı ve Bebeği Algılaması Üzerine Etkisi (Doktora Tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi, 2003.
  • Taşdemir S, Kaplan S, Bahar A. Doğum Sonrası Depresyonu Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006; 1(2):106–116.
  • Berle JI, Mykletun A, Daltveit AK, Rasmussen S, Holsten F & Dahl AA. Neonatal outcomes in offspring of women with anxiety and depression during pregnancy. A linkage study from The Nord-Trondelag Health Study (HUNT) and Medical Birth Registry of Norway. Arch Women Ment Health 2005;8, 181-89.
  • Llewellyn M, Stowe Z & Nemerrof D. Depression During Pregnancy and The Puerperium. Journal of Clinical Psychiatry 1997;58, 26-32.
  • Fonagy P. Introduction to attachment theory. In: P. Fonagy (Editor). Attachment theory and psychoanalysis. Newyork: Other Press, 2001, 5-18.
  • Muller ME. The development and testing of the prenatal attachment inventory. Western Journal of Nursing Research, 1993; 15:199-211 16.
  • Maternal Emotional Wellbeing and Infant Development: A Good Practice Guide For Midwives. The Royal Collage of Midwives (RCM), 2012. https://www.rcm.org.uk/sites/default/files/Emotional%20Wellbeing_Guide_WEB.pdf
  • Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin üniversite öğrencileri için geçerliği, güvenirliği. Psikoloji Dergisi 1989; 7:3-13.
  • Yılmaz SD, Beji NK. Turkish version of prenatal attachment inventory: a study of reliability and validity. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;16(2):103-9.
  • Siddiqui A, Hägglöf B. Does maternal prenatal attachment predict postnatal mother-infant interaction? Early Hum Dev 2000;59(1):13-25.
  • Della Vedova AM, Dabrassi F, Imbasciati A. Assessing prenatal attachment in a sample of Italian women. J Reprod Infant Psyc 2008;26(2):86-98.
  • Da Costa D, Larouche J, Dritsa M & Brender W. Psychosocial correlates of prepartum and postpartum depressed mood. J Affect Disord, 2000; 59, 31-40.
  • Marcus SM, Flynn HA, Blow FC, Barry KL. Depressive symptoms among pregnant women screened in obstetrics settings. J Women’s Health 2003;12:373- 380.
  • Sevindik F. Elazığ ilinde gebelikte depresyon prevelansı ve etkileyen faktörler (Yüksek lisans tezi). Elazığ Fırat Universitesi, 2005.
  • Karaçam Z, Ançel G. Depression, anxiety and influencing factors in pregnancy: a study in a Turkish population. Midwifery 2009; 25, 344-56.
  • Diego MA, Field T, Hernandez-Reif M, Schanberg S, Kuhn C, Gonzalez-Quintero VH. Prenatal Depression Restricts Fetal Growth. Early Hum Dev 2009; 85, 65-70.
  • Hung C. The psychosocial consequences for primiparas and multiparas. Kaohsiung J Med Sci 2007; 23: 352-360.
  • Shorey S, Chan W, Chong Y, He H. Maternal parental self-efficacy in newborn care and social support needs in Singapore: A correlational study. J Clin Nurs 2013; 23: 2272-2283.
  • Akbaş E, Vırıt O, Kalenderoğlu A, Savaş AH, Sertbaş G. Gebelikte sosyo-demografik değişkenlerin kaygı ve depresyon düzeyleriyle ilişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi 2008;45, 85-91.
  • Bloom KC. The development of attachment behaviors in pregnant adolescents. Nurs Res 1995; 44(5):284-289.
  • Lindgren K. Relationships among maternal-fetal attachment, prenatal depression, and health practices in pregnancy. Res Nurs Health 2001; 24(3):203-217.
  • Yılmaz S. Perinatal Kayıp Deneyiminin Sonraki Gebelik Üzerine Etkileri (Doktora Tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi, 2012.
  • Alan H. Doğum sonrası dönemde sosyal desteğin anne bebek bağlılığına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Konya, Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • Eriş B. Ergen Annelerde Ebeveynlik Yeterliliğinin Arttırılmasında İlişkisel-Gelişimsel Yaklaşım Modelinin Uygulanması (Doktora Tezi). İzmir, Ege Üniversitesi, 2007.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Yasemin Aydın Kartal

Tuğba Karaman

Yayımlanma Tarihi 5 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 49 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın Kartal, Y., & Karaman, T. (2018). EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49(1), 85-91. https://doi.org/10.16948/zktipb.321210
AMA Aydın Kartal Y, Karaman T. EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. Mart 2018;49(1):85-91. doi:10.16948/zktipb.321210
Chicago Aydın Kartal, Yasemin, ve Tuğba Karaman. “EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION”. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 49, sy. 1 (Mart 2018): 85-91. https://doi.org/10.16948/zktipb.321210.
EndNote Aydın Kartal Y, Karaman T (01 Mart 2018) EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 49 1 85–91.
IEEE Y. Aydın Kartal ve T. Karaman, “EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION”, Zeynep Kamil Tıp Bülteni, c. 49, sy. 1, ss. 85–91, 2018, doi: 10.16948/zktipb.321210.
ISNAD Aydın Kartal, Yasemin - Karaman, Tuğba. “EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION”. Zeynep Kamil Tıp Bülteni 49/1 (Mart 2018), 85-91. https://doi.org/10.16948/zktipb.321210.
JAMA Aydın Kartal Y, Karaman T. EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. 2018;49:85–91.
MLA Aydın Kartal, Yasemin ve Tuğba Karaman. “EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION”. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, c. 49, sy. 1, 2018, ss. 85-91, doi:10.16948/zktipb.321210.
Vancouver Aydın Kartal Y, Karaman T. EFFECT OF BIRTH PREPERATION TRAINING ON PRENATAL ATTACHMENT AND DEPRESSION. Zeynep Kamil Tıp Bülteni. 2018;49(1):85-91.

Cited By









Prenatal Bağlanmayı Destekleyici Bakım Uygulamaları
Psikiyatride Guncel Yaklasimlar - Current Approaches in Psychiatry
Gamze TESKERECİ
https://doi.org/10.18863/pgy.883104