Year 2019, Volume 12, Issue 1, Pages 77 - 96 2019-01-31

Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Adaptation of the Perception of Organizational Politics Scale to Turkish Version for School Organizations: Validity and Reliability Study

Osman Tayyar ÇELİK [1] , Mehmet ÜSTÜNER [2]

60 200

Bu araştırmanın amacı, Ferris ve Kacmar (1992) tarafından geliştirilen Örgütsel Politika Algısı Ölçeğini okul örgütleri için Türkçe’ye uyarlamaktır. Araştırma ortaokul öğretmenlerinden oluşan üç farklı çalışma grubuyla yürütülmüştür. İlk çalışma grubunu ön deneme uygulamasının yapıldığı 30 öğretmen, ikinci çalışma grubunu açımlayıcı faktör analizi için 316 öğretmen, üçüncü çalışma grubunu ise doğrulayıcı faktör analizi için verilerin elde edildiği 856 öğretmen oluşturmaktadır. Çeviri çalışması ve dilsel geçerlik çalışmalarından sonra ön deneme uygulaması yapılarak ölçek uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda iki faktör altında yeterli yük değerine sahip, varyansın yaklaşık %64’ünü açıklayan bir yapı elde edilmiştir. İki faktörlü yapıyı doğrulamak amacıyla yapılan birinci düzey faktör analizi sonucunda uyum iyiliği değerlerinin (χ²/Sd= 211,637/101=2,095; TLI=.96; CFI= .97; GFI= .90; RMSEA=.059; SRMR=.038) olduğu ve ölçek yapısının doğrulandığı görülmüştür. Yapılan ikinci düzey faktör analizi sonucunda ise uyum iyiliği değerlerinin (229,741/101=2,275; TLI=.96; CFI= .97; GFI= .94; RMSEA=.069; SRMR=.028) olduğu görülmüş dolayısıyla yapı doğrulanmıştır. Ölçüt geçerliği kapsamında %27’lik alt ve üst grupların tüm maddeler için t değerlerinin anlamlı olduğu, madde toplam test korelasyonlarının .67 ile .81 arasında değiştiği görülmüştür.  Ölçeğin güvenirliği kapsamında Cronbach Alpha Katsayısı örgüt odaklı politika algısı boyutu için .93, birey odaklı politika algısı boyutu için .89, ölçeğin geneli için ise .94 olarak hesaplanmıştır. Bu sonuçlara göre Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
The aim of this study is to adapt the Perception of Organizational Politics Scale developed by Ferris and Kacmar (1992) to Turkish for school organizations. The study was conducted with three different study groups consisting of secondary school teachers. The first working group consists of 30 teachers who have had pilot practice, the second study group consisted of 316 teachers for exploratory factor analysis and the third study group consisted of 856 teachers who provided data for confirmatory factor analysis. After the translation study and linguistic validity studies, and pilot practise the scale got ready to apply. As a result of the exploratory factor analysis made, a structure which explains about 64% of the variance with sufficient load value under two factors was obtained. At the end of the first level factor analysis conducted to confirm the two factor constructs, the values of the compliance goodness (χ² / Sd = 211,637 / 101 = 2,095; TLI = .96; CFI = .97; GFI = .90; RMSEA = .059; SRMR = .038) and the scale structure has been confirmed. The second level factor analysis of the goodness of fit values (229.741 / 101 = 2.275; TL = .96, CFI = .97; GFI = .94; RMSEA = .069; SRM = .028) that was observed therefore structure was confirmed. In the criterion related validity, it was seen that the t values of 27% lower and upper groups were meaningful for all items, and item total test correlations changed between .67 and .81. For the reliability of the scale, the Cronbach Alpha Coefficient was calculated as .93 for the organizational oriented politics perception dimension, .89 for the individual oriented politics perception dimension and .94 for the generalized scale. According to these results, it can be expressed that the Turkish form of Perception of Organizational Politics Scale is valid and reliable.
  • Abell, N., Springer, D. W. & Kamata, A. (2009). Developing and validating rapid assessment ınstruments. New York: Oxford University Press.
  • Aksayan, S. & Gözüm, S. (2002). Kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber I: Ölçek uyarlama aşamaları ve dil uyarlaması. Hemşirelik Araştırma Dergisi, 4(1), 9-14.
  • Albayrak, A. S. (2006). Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Bayram, N. (2016). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Amos uygulamaları. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Bursalı, Y.M. (2008). Örgütsel politikanın işleyişi: Örgütsel politika algısı ve politik davranış arasındaki ilişkiler. Yayınlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Brouer, R.L., Harris, K.J. & Kacmar, K.M. (2011). The moderating effects of political skill on the perceived politics-outcome relationships. Journal of Organizational Behavior, 32(6), 869-885.
  • Brown, T. A. (2014). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Publications.
  • Cramer, D. (2003). Advanced quantitative data analysis. Philadelphia: Open University Press.
  • Can, A. (2014). SPSS ile nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çokluk, O., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok degişkenli SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C. & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological methods, 4(3), 272.
  • Farrell, D. & Petersen, J. C. (1982). Patterns of political behavior in organization. Academy of Management Review, 7(3), 403-412.
  • Ferris, G. R. & Kacmar, K. M. (1992). Perceptions of organizational politics. Journal of Management, 18, 93–116.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. London: SAGE Publications Ltd.
  • Gaur, A. S. & Gaur, S. S. (2009). Statistical methods for practice and research. New Delhi: Response Books.
  • Gandz, J. & Murray, V. V. (1980). The experience of workplace politics. Academy Of Management Journal, 23(2), 237-251.
  • Gray, B. & Ariss, S. S. (1985). Politics and strategic change across organizational life cycles. Academy of Management Review, 10(4), 707-723.
  • Harrell-Cook, G., Ferris, G. R. & Dulebohn, J. H. (1999). Political behaviors as moderators of the perceptions of organizational politics--work outcomes relationship. Journal of Organizational Behavior, 20(7), 1093-1105.
  • Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. Oxford University Press.
  • Harris, K. J., Harris, R. B. & Wheeler, A. R. (2009). Relationships between politics, supervisor communication, and job outcomes. Journal of Applied Social Psychology, 39(11), 2669-2688.
  • Hellriegel, D. & Slocum Jr, J. W. (2007). Organizational Behavior. Thomson South Western, USA.
  • Indartono, S. & Chen (2011). Moderating effects of tenure and gender on the relationship between perception of organizational politics and commitment and trust. South Asian Journal of Management, 18(1). 7-36.
  • İlğan, A. (2014). Örgüt ve Yönetim Bilimine Giriş Memduhoğlu, H. B. ve Yılmaz, K. (Editörler). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi (2. Baskı, s. 171- 02). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kacmar, K. M. and Ferris, G. R. (1991). Perceptions of Organizational Politics Scale (POPS): Development and construct validation. Educational and Psychological Measurement, 51, 193–205.
  • Kacmar, K. M. & Carlson, D. S. (1997). A further validation of the perceptions of politics scale (POPS): A multiple-sample investigation. Journal of Management, 23, 627–658.
  • Kalaycı, Ş. (2016). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Koçel, T. (2014). İşletme yöneticiliği. İstanbul: İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. & Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2015). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lee, S. Y. (2007). Structural equation modeling. England: John Wiley & Sons Ltd.Lewin, K. (1936). A dynamıc theory of personalıty: selected papers. The Journal of Nervous and Mental Disease, 84(5), 612-613.
  • Linton, L. (2013). Explaınıng the relatıonshıp between polıtıcs perceptıons And organızatıonal cıtızenshıp behavıors: A dımensıonal approach. Unpublished doctoral dissertation, Unıversıty Of Michigan, Michigan (UMI Number: 3093989).
  • Madison, D. L., Allen, R. W., Porter, L. W., Renwick, P. A. & Mayes, B. T. (1980). Organizational politics: an exploration of managers' perceptions. Human Relations, 33(2), 79-100.
  • Maslyn, J. M. & Fedor, D. B. (1998). Perceptions of politics: Does measuring different foci matter? Journal of Applied Psychology, 84(3), 645-653.
  • Meydan, C.H. & Şeşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi amos uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Miller, B. K. & Nicols, K. G. (2008). Politics and justice: A mediated moderation model. Journal of Management Issues, 20(2), 214-237.
  • Munro, B. H. (2005). Statistical methods for health care research . Newyork: Lippincott Williams and Wilkins.
  • Özdamar, K. (2015). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Nisan Kitabevi.Pallant, J. (2001). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for Windows. Open University Press.
  • Porter, M. E. (1976). Interbrand choice, strategy, and bilateral market power. Harvard University Press.
  • Ram, P. & Prabhakar, G.V. (2010). Leadership styles and perceived organizational politics as predictors of work related outcomes. European Journal of Social Sciences, 15(1), 40-55.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Örgütsel davranış (Çev. Edt. İnci Erdem). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. Psychology Press.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Tabachnick, B. & Fidell, L. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Vigoda, E. and Talmud, I. (2010). Organizational politics and job outcomes: The moderating effect of trust and social support. Journal of Applied Social Psychology, 40(11), 2829-2861.
  • Wood, J., Wallace, J., ,Zeffane, R.M., Chapman, J., Fromholtz, M. & Morrison, V. (2004). Organizational behaviour: Global perspective (3th edition). Avustralian: John Wiley ve Sons Australia.
  • Zwick, W.R. & Velicer, W. F. (1986).Factor influencing five rules for determining the number of components to retain. Psychological Bulletin, 99, 432 442.
Primary Language tr
Subjects Education, Scientific Disciplines
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0003-3951-7261
Author: Osman Tayyar ÇELİK (Primary Author)
Country: Turkey


Orcid: 0000-0002-1724-8825
Author: Mehmet ÜSTÜNER

Dates

Publication Date: January 31, 2019

Bibtex @research article { akukeg425250, journal = {Kuramsal Eğitimbilim Dergisi}, issn = {1308-1659}, eissn = {1308-1659}, address = {Afyon Kocatepe University}, year = {2019}, volume = {12}, pages = {77 - 96}, doi = {10.30831/akukeg.425250}, title = {Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması}, key = {cite}, author = {ÇELİK, Osman Tayyar and ÜSTÜNER, Mehmet} }
APA ÇELİK, O , ÜSTÜNER, M . (2019). Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12 (1), 77-96. DOI: 10.30831/akukeg.425250
MLA ÇELİK, O , ÜSTÜNER, M . "Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 12 (2019): 77-96 <http://dergipark.org.tr/akukeg/issue/42532/425250>
Chicago ÇELİK, O , ÜSTÜNER, M . "Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 12 (2019): 77-96
RIS TY - JOUR T1 - Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması AU - Osman Tayyar ÇELİK , Mehmet ÜSTÜNER Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.30831/akukeg.425250 DO - 10.30831/akukeg.425250 T2 - Kuramsal Eğitimbilim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 77 EP - 96 VL - 12 IS - 1 SN - 1308-1659-1308-1659 M3 - doi: 10.30831/akukeg.425250 UR - https://doi.org/10.30831/akukeg.425250 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Journal of Theoretical Educational Science Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması %A Osman Tayyar ÇELİK , Mehmet ÜSTÜNER %T Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması %D 2019 %J Kuramsal Eğitimbilim Dergisi %P 1308-1659-1308-1659 %V 12 %N 1 %R doi: 10.30831/akukeg.425250 %U 10.30831/akukeg.425250
ISNAD ÇELİK, Osman Tayyar , ÜSTÜNER, Mehmet . "Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 12 / 1 (January 2019): 77-96. https://doi.org/10.30831/akukeg.425250
AMA ÇELİK O , ÜSTÜNER M . Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2019; 12(1): 77-96.
Vancouver ÇELİK O , ÜSTÜNER M . Örgütsel Politika Algısı Ölçeğinin Okul Örgütleri İçin Türkçe’ ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2019; 12(1): 96-77.