This study was conducted using the document analysis
technique in qualitative research pattern and aimed to reveal the extent to
which affective characteristics that teachers must have are considered in the
current selection and appointment model. MEB, OMGY and MEB Appointment and
Designation Regulations, which were determined using purposive sampling, were
the basic reference documents. In addition, a range of criteria, which were
determined based on human resource management and the process of selection and
appointment of teachers, was used in the evaluation of the current model. The
results of the study revealed that very few affective characteristics were
taken into consideration and even the ones which were considered in the
evaluation process could not be measured with appropriate assessment techniques.
It was concluded that the current practice mostly meets the audit criteria in
terms of selection and appointment, but it partially meets progressivity,
functionality and multiple perspectives criteria and it poorly meets
integrity, impartiality, and practicality criteria.
Nitel araştırma
deseninde doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilen bu çalışmada
öğretmenlerin sahip olması gereken duyuşsal niteliklerin mevcut seçme ve atama
modelinde değerlendirmeye alınma düzeyi ortaya konulmaktadır. Kasıtlı
örnekleme yöntemi ile belirlenen MEB ÖMGY ve MEB Atama ve Yer Değiştirme
Yönetmeliği temel referans dokümanlarını oluşturmuştur. Ayrıca mevcut modelin
değerlendirilmesinde, insan kaynakları yönetimi ve öğretmenleri seçme ve atama
süreçleri temel alınarak belirlenen kriterler dizgesi kullanılmıştır. Çalışma
sonunda duyuşsal niteliklerin çok az bir kısmının dikkate alındığı,
alınanların ise uygun ölçme teknikleriyle ölçülemediği belirlenmiştir. Seçme
ve atama kriterleri açısından mevcut uygulamanın denetim kriterini büyük
ölçüde sağladığı fakat aşamalılık, işlevsellik ve çoklu bakış kriterlerini
kısmen karşıladığı; bütünsellik, yansızlık, kullanışlılık boyutlarını ise çok
az karşıladığı sonucuna ulaşılmıştır.
Mevcut modelin belirlenen zayıflıkları giderecek şekilde yeniden
düzenlenmesi önerilmektedir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Acceptance Date | June 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |