Bu çalışmanın temel amacı,
öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarında kıdemlerinin etki büyüklüğünü
belirlemektir. Türkiye’de okulda öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarını
konu alan yüksek lisans ve doktora tezi ile araştırma makalelerinden dâhil
edilme kriterlerine uygun 33 çalışma ele alınmıştır. Çalışmalar kapsamındaki toplam örneklem sayısı 11.128 olup bunun 5.082’si kadın
ve 6.046’sı erkek öğretmendir. Bu çalışmada, araştırma sonuçlarını sentezleme
yöntemlerinden biri olan meta-analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda 10 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenler lehine rastgele etkiler modeline
göre (d=-0,08) göre istatistiksel olarak anlamlı önemsiz düzeyde bir etki
büyüklüğü belirlenmiştir. Yapılan moderatör analizi sonucunda yayın türüne (p=0,74), okul türüne (p=0,41), öğretim kademesine (p=0,53), araştırmanın yapıldığı bölgeye
(p=0,33), öğretmenin unvanına (p=0,33) ve araştırmacının cinsiyetine (p=0,59) göre çalışmaların etki
büyüklüklerinin farklılaşmadığı belirlenmiştir. Öğretim kademesi açısından
okulöncesi eğitim (d=-0,32) ve özel eğitim (d=0,10) kademesinde çalışan 10 yıl
ve üstü kıdeme sahip öğretmenlerin örgütsel sessizlik algıları diğer kademede
çalışan öğretmenlere göre daha yüksek çıkmıştır. Araştırmaların yapıldığı
illerin yapıldığı bölgeler bağlamında Güneydoğu Anadolu bölgesi (d=0,10)
dışında yapılan araştırmaların sonuçları, 10 yıl ve üstü kıdeme sahip
öğretmenlerin örgütsel sessizlik algılarının yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca araştırmalara ait etki büyüklükleri açısından yıllar
itibariyle kıdem farklılığında 10 yıl ve üstü kıdeme sahip öğretmenler lehine
eğilimin devam ettiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Submission Date | August 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |