Abstract
Günümüzde örgütlerin çevresiyle olan ilişkilerinin kapsamı artık genişlemiş, sosyal ve toplumsal
duyarlılıkları da içeren çoklu paydaş ilişkilerine doğru evrilmiştir. Bu durum, örgütteki diğer
fonksiyonlara göre daha geniş bir paydaş grubu ile etkileşim halinde olan halkla ilişkilerin
sorumluluk alanını genişletirken halkla ilişkiler uygulayıcılarının mesleki statü ve mesleki
gelişimleri ile de ilişkilidir. Nitekim, halkla ilişkiler uygulayıcılarının mevcut profilini ortaya koymak
örgüt içinde halkla ilişkilerin hangi konumda olduğunu açıklamak için de önemli bir adımdır.
Bu araştırmada da Türkiye’deki büyük iş örgütlerindeki halkla ilişkiler uygulayıcılarının profilini
tespit etmek amacıyla İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) Türkiye çapında her yıl gerçekleştirdiği
“Türkiye’nin ilk 500 büyük kuruluşu” araştırmasının verilerine göre halkla ilişkiler departmanı
ya da halkla ilişkiler sorumlusunun bulunduğu firmaların halkla ilişkiler bölüm müdürleri/
yöneticileri/sorumluları ile anket gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları; Türkiye’deki büyük
iş örgütlerindeki uygulayıcıların mesleki eğitim almış olduklarını, dolayısıyla alanın profesyonel
özellik kazanma sürecinde geliştiğini göstermektedir. Ayrıca, halkla ilişkilerin direk üst yönetime
bağlı olması departmanların özerk olduğunu da ortaya koymaktadır.