In this study, general problems of communication education were taken into account and beside this; general dilemmas of journalism education were analyzed. Communication gaps between media and institutions which provide communication education, qualification of communication education are the most important part of problems. On the other hand, rapid increasing number of institutions providing communication education and students’ quotas has caused new problems which are connected each others. The first problem is that students who were accepted com- munication faculties do not have qualified and compatible potential. Today there are almost 40 communication faculties having nearly 8 thousands students and the number of graduated has been increasing steadily. However, media market can not produce employment at the same rate with communication faculties. Because of this, market selects carefully its employment among these graduated students. Therefore, people who graduated from communication faculties do not have a chance to work in media market. To sum up, communication faculties has turned into faculties which are not preferred by skilful students and do not provide a better future his students
Bu çalışmada iletişim eğitiminin genel sorunları ele alınmakla birlikte, özellikle gazetecilik eğitiminde var olan temel açmazlar incelenmiştir. İletişim eğitimi veren kuruluşlar ile medya sektörü arasındaki kopukluk, iletişim eğitiminin niteliği, sorunların önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Diğer yandan, iletişim eğitimi veren okulların sayı ve öğrenci kontenjanlarındaki hızlı artış birbiriyle bağlantılı yeni sorunlar doğurmuştur. Birinci sorun iletişim fakültelerine kabul edilen öğrencilerin aslında bu eğitime uygun nitelikte olmayışıdır. Sayısı 40’a ulaşan iletişim fakültelerine 8000’den fazla öğrenci alınmakta, mezun sayısı da hızla artmaktadır. Ancak medya sektöründe bu sayıda yeni istihdam üretilememektedir. Az sayıdaki eleman gereksinimi için de çok seçici davranılmaktadır. Dolayısıyla iletişim mezunları kendi alanlarında çalışma şansı bulamamaktadır. Sonuç olarak iletişim fakülteleri nitelikli öğrencilerin tercih etmediği, iyi bir gelecek sunamayan, “dört yıllık okullara” dönüşmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 15 |