The purpose of this study is to
test theory and measurement model of Generalized Problematic Internet Use by
two-step structural equation modelling approach in Turkish culture. Besides,
problematic internet use was examined with respect to different variables.
Finally, in the study, whether procrastination behaviors of those students who
show high and low risks of problematic internet usage differed or not were
explored. 695 undergraduate students studying in the different departments of
Afyon Kocatepe University participated to the study in which the survey method
was used. To collect data, Demographic Information Form, Generalized
Problematic Internet Use Scale 2 developed by Caplan (2010) and adapted into
Turkish by Deniz and Ünal (2016), and “distraction” sub scale of Online
Cognition Scale developed by Davis, Flett and Besser (2002) and adapted into
Turkish culture by Özcan (2004) were used. Results revealed that the
measurement and structural or theoretical model was also confirmed for the
Turkish culture. Besides, it was found that problematic internet use differed
with respect to the gender and daily amount of internet use, but not internet
usage experience. It was also found that there was a difference with respect to
procrastination behaviors between those individuals who possessed high and low
risks of problematic internet use. Results were discussed and some suggestions
were presented based on the similar studies regarding the problematic internet
use.
Bu
çalışmanın amacı, Genelleştirilmiş Problemli İnternet Kullanımı kuramsal ve
ölçme modelinin iki aşamalı yapısal eşitlik modellemesi yaklaşımı ile Türk
kültüründe test etmektir. Ayrıca, problemli internet kullanımı çeşitli
değişkenler açısından incelenmiştir. Son olarak, çalışmada, yüksek ve düşük
düzeyde problemli internet kullanımı riski taşıyan bireylerin erteleme
davranışları arasında farklılık olup olmadığı da incelenmiştir. Tarama
yönteminin kullanıldığı çalışmaya, Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin farklı
bölümlerinde öğrenim gören 695 lisans öğrencisi katılmıştır. Verileri toplamak
için Demografik Bilgi Formu, Caplan (2010) tarafından geliştirilen ve Deniz ve
Ünal (2016) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Genelleştirilmiş Problemli İnternet
Kullanımı Ölçeği 2 ve Davis, Flett ve Besser (2002) tarafından geliştirilen ve
Özcan (2004) tarafından Türkçe’ye uyarlanan İnternette Bilişsel Durum Ölçeği’nin
“Dikkat Dağıtımı” boyutu kullanılmıştır. Türk kültüründe elde edilen sonuçlar,
ölçme modelinin ve kuramsal yapının orijinaline uygun olduğunu ortaya
koymuştur. Ayrıca, problemli internet kullanımının cinsiyete ve günlük internet
kullanım miktarına göre farklılaştığı, internet kullanım tecrübesine göre ise
farklılaşmadığı bulunmuştur. Yüksek ve düşük düzeyde problemli internet
kullanımı riski taşıyan bireyler arasında erteleme davranışları bakımından
farklılık olduğu bulunmuştur. Alanyazında problemli internet kullanımı ile
ilgili benzer çalışmalar temel alınarak sonuçlar tartışılmış ve bazı öneriler
sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2018 |
Submission Date | December 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |