Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 343 - 370, 15.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Akbıyık, C. ve Seferoğlu, S. S. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Ün. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 90-99.
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alver, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 21, 75-88.
  • Barr, D., Harrison, J. ve Conery, L.(2011). Computational Thinking: A Dijital Age Skill for Everyone. Available at: https://eric.ed.gov/?q=barr+harrison&id=EJ918910 .
  • Bundy, A. (2007). Computational thinking is pervasive. Journal of Scientific and Practical Computing, 1(2), 67-69.
  • Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı ( 17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Brown, W. (2015). Introduction to Algorithmic Thinking. Available at: https://docs.google.com/document/d/1MyFYez2SQvsfq7r1StE2kxZyX-Um52Zuc1C4HGvUdtQ/edit#!
  • Curzon, P. (2015). Computational Thinking: Searching to Speak. Queen Mary, University of London.
  • Cohen, M. (1993). Making critical thinking a classroom reality. PS: Political Science & Politics, 26(02), 241-244.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarinin eleştirel düşünmeye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3).
  • Dündar, S. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Facione, N. C. ve Facione, P. A. (1997). Critical thinking assessment in nursing education programs: An aggregate data analysis. California Academic Press.
  • Gibson, C. (1995). Critical thinking: Implications for instruction. American Library Association, 35(1), 27-35.
  • Halpern, D. F. (2002). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. New JerseyLondon:
  • Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. ve Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3).
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A. ve Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87.
  • Korkmaz, Ö. (2008). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R. ve Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (bdbd) ortaokul düzeyine uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. (1(2), 143-162.
  • Korkmaz, Ö. (2012). A validity and reliability study of the Online Cooperative Learning Attitude Scale (OCLAS). Computers & Education, 59(4), 1162-1169.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Martinez, M.E. (1998). What is problem solving? Phi Delta Kappan, 79(8), 605-609.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-316.
  • Özden, M. Y. (2015). Computational Thinking. Available at: http://myozden.blogspot.com.tr/2015/06/computational-thinking-bilgisayarca.html Paul, R. W. (1984). Critical Thinking: Fundamental to Education for a Free Society. Educational leadership, 42(1), 4-14.
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O. ve Bozkurt, N. (2001). Dokuz eylül üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 14, 121-134
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2015). CT Leadership toolkit. Available at: http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an ınteractive whiteboard to ınvestigate some mathematical thinking. procedia - social and behavioral sciences, 8, 561–570.
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Phil. Trans. R. Soc. A, Phil. Trans. R. Soc. A, 366: 3717–3725 doi:10.1098/rsta.2008.0118
  • Yünkül, E., Durak, G., Çankaya, S. ve Mısırlı, Z. A. (2017). Scratch yazılımının öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 502-517.

Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 343 - 370, 15.12.2018

Öz



















Alan
yazına göre öğrencilerin programlama dersine dönük akademik başarılarının
bilgisayarca düşünme, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri tarafından
yordanabileceği düşünülmektedir. Bu çerçevede araştırmanın amacı meslek lisesi
bilgisayar bölümü öğrencilerinin programlama dersi başarılarının bilgisayarca
düşünme, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri açısında incelenmesi
olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu Amasya ili merkezde yer alan meslek liselerinde
öğrenim görmekte olan 248 Bilgisayar Bölümü öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırma verileri bilgisayarca düşünme becerisi ölçeği (
µ=0,822),
eleştirel düşünme ölçeği (
µ=0,88)
ve problem çözme ölçekleri (
µ=0,88),
demografik bilgi formu kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca “Paket Programlama”
dersi birinci yazılı sınav sonuçları okul idaresinden alınarak kullanılmıştır.
Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, betimsel analiz, Independent
Samples t Test (bağımsız örneklem t testi), One Way ANOVA (tek yönlü varyans
analizi), korelasyon testi ve regresyon teknikleri kullanılmıştır. Varyans
analizi sonucunda anlamlı çıkan değişkenlerde Scheffe testi, anlamsız çıkan
değişkenlerde ise Games-Howell testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucuna
göre, öğrencilerin bilgisayarca düşünme, eleştirel düşünme ve problem çözme
becerilerine ilişkin düzeylerinin genel ortalamasının orta düzeydedir.
Öğrencilerin programlama dersi başarıları bilgisayarca düşünme ve problem çözme
becerileri tarafından anlamlı bir şekilde yordanırken, eleştirel düşünme
becerisi tarafından anlamlı bir şekilde yordanmamaktadır. Bu doğrultuda
öğrencilerin programlamaya dönük akademik başarılarını desteklemek amacıyla
ders etkinlileri içerisinde bilgisayarca düşünme ve problem çözme becerilerini
geliştirmeye dönük etkinliklere de yer verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akbıyık, C. ve Seferoğlu, S. S. (2002). Eleştirel düşünme eğilimleri ve akademik başarı. Çukurova Ün. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(32), 90-99.
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alver, B. (2005). Üniversite öğrencilerinin problem çözme becerileri ve akademik başarılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 21, 75-88.
  • Barr, D., Harrison, J. ve Conery, L.(2011). Computational Thinking: A Dijital Age Skill for Everyone. Available at: https://eric.ed.gov/?q=barr+harrison&id=EJ918910 .
  • Bundy, A. (2007). Computational thinking is pervasive. Journal of Scientific and Practical Computing, 1(2), 67-69.
  • Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı ( 17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Brown, W. (2015). Introduction to Algorithmic Thinking. Available at: https://docs.google.com/document/d/1MyFYez2SQvsfq7r1StE2kxZyX-Um52Zuc1C4HGvUdtQ/edit#!
  • Curzon, P. (2015). Computational Thinking: Searching to Speak. Queen Mary, University of London.
  • Cohen, M. (1993). Making critical thinking a classroom reality. PS: Political Science & Politics, 26(02), 241-244.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarinin eleştirel düşünmeye ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3).
  • Dündar, S. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Kişilik Özellikleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(2), 139-150.
  • Facione, N. C. ve Facione, P. A. (1997). Critical thinking assessment in nursing education programs: An aggregate data analysis. California Academic Press.
  • Gibson, C. (1995). Critical thinking: Implications for instruction. American Library Association, 35(1), 27-35.
  • Halpern, D. F. (2002). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. New JerseyLondon:
  • Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koray, Ö., Köksal, M. S., Özdemir, M. ve Presley, A. İ. (2007). Yaratıcı ve eleştirel düşünme temelli fen laboratuarı uygulamalarının akademik başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 6(3).
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A. ve Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 68-87.
  • Korkmaz, Ö. (2008). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 1-13.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R. ve Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (bdbd) ortaokul düzeyine uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi. (1(2), 143-162.
  • Korkmaz, Ö. (2012). A validity and reliability study of the Online Cooperative Learning Attitude Scale (OCLAS). Computers & Education, 59(4), 1162-1169.
  • Korkmaz, Ö. (2009). Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1).
  • Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Martinez, M.E. (1998). What is problem solving? Phi Delta Kappan, 79(8), 605-609.
  • Özdemir, S. M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 297-316.
  • Özden, M. Y. (2015). Computational Thinking. Available at: http://myozden.blogspot.com.tr/2015/06/computational-thinking-bilgisayarca.html Paul, R. W. (1984). Critical Thinking: Fundamental to Education for a Free Society. Educational leadership, 42(1), 4-14.
  • Saracaloğlu, A. S., Serin, O. ve Bozkurt, N. (2001). Dokuz eylül üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü öğrencilerinin problem çözme becerileri ile başarıları arasındaki ilişki. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı 14, 121-134
  • ISTE (International Society for Technology in Education). (2015). CT Leadership toolkit. Available at: http://www.iste.org/docs/ct-documents/ct-leadershipt-toolkit.pdf?sfvrsn=4
  • Taylor, M., Harlow, A., & Forret, M. (2010). Using a computer programming environment and an ınteractive whiteboard to ınvestigate some mathematical thinking. procedia - social and behavioral sciences, 8, 561–570.
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Phil. Trans. R. Soc. A, Phil. Trans. R. Soc. A, 366: 3717–3725 doi:10.1098/rsta.2008.0118
  • Yünkül, E., Durak, G., Çankaya, S. ve Mısırlı, Z. A. (2017). Scratch yazılımının öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 502-517.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Özgün Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özgen Korkmaz 0000-0003-4359-5692

Caner Karaçaltı

Recep Çakır

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Korkmaz, Ö., Karaçaltı, C., & Çakır, R. (2018). Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 343-370.
AMA Korkmaz Ö, Karaçaltı C, Çakır R. Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2018;7(2):343-370.
Chicago Korkmaz, Özgen, Caner Karaçaltı, ve Recep Çakır. “Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme Ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2018): 343-70.
EndNote Korkmaz Ö, Karaçaltı C, Çakır R (01 Aralık 2018) Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 2 343–370.
IEEE Ö. Korkmaz, C. Karaçaltı, ve R. Çakır, “Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 343–370, 2018.
ISNAD Korkmaz, Özgen vd. “Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme Ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (Aralık 2018), 343-370.
JAMA Korkmaz Ö, Karaçaltı C, Çakır R. Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;7:343–370.
MLA Korkmaz, Özgen vd. “Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme Ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, 2018, ss. 343-70.
Vancouver Korkmaz Ö, Karaçaltı C, Çakır R. Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;7(2):343-70.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)