The purpose of this study is to adapt the
Technology Integration Self-Efficacy Scale which was developed by Wang Ertmer
and Newby (2004) into Turkish. Validity and reliability studies were carried
out on 748 pre-service teachers studying in Afyon Kocatepe University Faculty
of Education. For construct validity, exploratory and confirmatory factor
analyses were applied and it was found similar to the original scale. For
reliability analysis, Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated as
.936. Item-total correlations coefficients of the scale ranged from .60 to
.707. To measure the criterion referenced validity of the scale Technological
Pedagogical Content Knowledge Scale which was developed by Kabakçı-Yurdakul,
Odabaşı, Kılıçer, Çoklar, Birinci and Kurt (2012) was employed and correlation
coefficient was calculated as .74. Overall findings demonstrated that this scale
is valid and reliable instrument.
Bu
araştırmanın amacı, Wang, Ertmer ve Newby (2004) tarafından geliştirilen
Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği’ni Türkçe’ye
uyarlamaktır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmak için Afyon
Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 748 öğretmen adayından
veri toplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri gerçekleştirilmiş ve benzer yapı elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik
analizinde Cronbach Alfa İç Tutarlık katsayısı hesaplanmış ve 0.936 olarak
bulunmuştur. Ölçeğin madde-toplam korelasyonları ise 0.60 ile 0.707 arasında
değişmektedir. Ölçeğin ölçüt geçerliğinde Kabakçı-Yurdakul, Odabaşı, Kılıçer,
Çoklar, Birinci ve Kurt (2012) tarafından hazırlanan Teknopedagojik Eğitim
Yeterlikleri Ölçeği ile arasındaki korelasyon katsayısı 0.74 olarak
bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik
Öz-Yeterlik Algı Ölçeği’nin Türk kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğuna karar verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Acceptance Date | May 21, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.