Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Adaption of Technology Integration Self-Efficacy Scale into Turkish

Yıl 2018, , 973 - 978, 02.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.400497

Öz

The purpose of this study is to adapt the
Technology Integration Self-Efficacy Scale which was developed by Wang Ertmer
and Newby (2004) into Turkish. Validity and reliability studies were carried
out on 748 pre-service teachers studying in Afyon Kocatepe University Faculty
of Education. For construct validity, exploratory and confirmatory factor
analyses were applied and it was found similar to the original scale. For
reliability analysis, Cronbach Alpha reliability coefficient was calculated as
.936. Item-total correlations coefficients of the scale ranged from .60 to
.707. To measure the criterion referenced validity of the scale Technological
Pedagogical Content Knowledge Scale which was developed by Kabakçı-Yurdakul,
Odabaşı, Kılıçer, Çoklar, Birinci and Kurt (2012) was employed and correlation
coefficient was calculated as .74. Overall findings demonstrated that this scale
is valid and reliable instrument.   

Kaynakça

  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27 (4), 134-143.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-225.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (12. baskı). Ankara: PegamaYayıncılık.
  • Choy, D., Wong, A. F. L., & Tan, S. C. (2011). Singapore student teachers' intentions and practices in integrating technology in their teaching. IN Williams, G., Statham, P., Brown, N., & Cleland, B. (EDS.) Proceedings of the Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (Ascilite 2011), online, 227-233.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegama Yayıncılık.
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.
  • Hew, K. F. & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research & Develeopment, 55, 223–252.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (yem) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H.F., Kılıçer, K, Çoklar, A.N., Birinci, G., Kurt, A.A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58 (3), 964-977.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Nathan, E. J. (2009). An examination of the relationship between preservice teachers' level of technology ıntegration self-efficacy (TISE) and level of technological pedagogical content knowledge (TPACK).Yayımlanmamış doktora tezi, University of Houston, Houston.
  • Pajares (2002). Overview of Social Cognitive Theory and of Self-Efficacy. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.html adresinden 09.01. 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Saban, A. (2007). Okul Teknoloji Planlaması ve Koordinasyonu. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve Spss veri analizi (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wang, L., Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration. Journal of Research on Technology in Education, 36 (3), 231-250.

Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması

Yıl 2018, , 973 - 978, 02.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.400497

Öz

Bu
araştırmanın amacı, Wang, Ertmer ve Newby (2004) tarafından geliştirilen
Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği’ni Türkçe’ye
uyarlamaktır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmak için Afyon
Kocatepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 748 öğretmen adayından
veri toplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizleri gerçekleştirilmiş ve benzer yapı elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik
analizinde Cronbach Alfa İç Tutarlık katsayısı hesaplanmış ve 0.936 olarak
bulunmuştur. Ölçeğin madde-toplam korelasyonları ise 0.60 ile 0.707 arasında
değişmektedir. Ölçeğin ölçüt geçerliğinde Kabakçı-Yurdakul, Odabaşı, Kılıçer,
Çoklar, Birinci ve Kurt (2012) tarafından hazırlanan Teknopedagojik Eğitim
Yeterlikleri Ölçeği ile arasındaki korelasyon katsayısı 0.74 olarak
bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik
Öz-Yeterlik Algı Ölçeği’nin Türk kültüründe geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı olduğuna karar verilmiştir.

Kaynakça

  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and technological pedagogical content knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27 (4), 134-143.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-225.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (12. baskı). Ankara: PegamaYayıncılık.
  • Choy, D., Wong, A. F. L., & Tan, S. C. (2011). Singapore student teachers' intentions and practices in integrating technology in their teaching. IN Williams, G., Statham, P., Brown, N., & Cleland, B. (EDS.) Proceedings of the Annual Conference of the Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education (Ascilite 2011), online, 227-233.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegama Yayıncılık.
  • Ertmer, P. A. (1999). Addressing first- and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61.
  • Hew, K. F. & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Technology Research & Develeopment, 55, 223–252.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (yem) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26-42.
  • Kabakçı Yurdakul, I., Odabaşı, H.F., Kılıçer, K, Çoklar, A.N., Birinci, G., Kurt, A.A. (2012). The development, validity and reliability of TPACK-deep: A technological pedagogical content knowledge scale. Computers & Education, 58 (3), 964-977.
  • Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Nathan, E. J. (2009). An examination of the relationship between preservice teachers' level of technology ıntegration self-efficacy (TISE) and level of technological pedagogical content knowledge (TPACK).Yayımlanmamış doktora tezi, University of Houston, Houston.
  • Pajares (2002). Overview of Social Cognitive Theory and of Self-Efficacy. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.html adresinden 09.01. 2012 tarihinde erişilmiştir.
  • Saban, A. (2007). Okul Teknoloji Planlaması ve Koordinasyonu. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve Spss veri analizi (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wang, L., Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (2004). Increasing preservice teachers’ self-efficacy beliefs for technology integration. Journal of Research on Technology in Education, 36 (3), 231-250.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erhan Ünal 0000-0002-5349-4193

Necmettin Teker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Aralık 2018
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Ünal, E., & Teker, N. (2018). Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 973-978. https://doi.org/10.18506/anemon.400497

Cited By








Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.