Turist Rehberliği Mesleği Yönetmeliği’nde yer alan Madde 23 “üniversitelerin turist/turizm rehberliği bölümlerinin
ön lisans, lisans veya yüksek lisans programlarından mezun olan ve yabancı dil yeterliliğine sahip
bulunanlara” mesleğe kabul edilmenin yolunu açmaktadır. Bu maddeden yola çıkarak bu çalışmanın amacı
yüksek lisans programlarına alan dışı öğrencilerin kabulüne ilişkin eleştirel bir bakış açısı sergilemektir. Söz
konusu yönetmeliğin sunduğu haklar gereği seçilen örneklemin duruma ilişkin bakış açısını değerlendirmek
üzere nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu örnekleme tekniği
benimsenerek ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak turizm rehberliği lisans ve lisansüstü öğrencileri,
turist/turizm rehberliği akademisyenleri ve turist rehberlerinden elde edilen veriler, betimsel analize
tabi tutulmuştur. Madde 23’e yönelik görüşler kapsamında ortaya çıkan temalar şunlardır: eğitim eksikliği;
eğitim programının yetersizliği; mesleki dejenerasyon; rehberlere yönelik psikolojik etki; rehberlik bölümü
öğrencilerine yönelik psikolojik etkisi; mesleki aidiyet eksikliği; mesleki yetersizlik; meslek istihdamına etkisi;
lisansüstü programına yönelik eleştiriler; eğitim veren akademisyenler; eğitim programı müfredatı; müfredat
içerik planlama; lisansüstü alım koşulları; program iyileştirme ve öğrencilere yönelik entegrasyondur. Bu
temalar, söz konusu maddeye ilişkin makro bakış açısı sunarken, lisansüstü rehberlik eğitimine ilişkin görüşler
ve önerilerde tanımlanmıştır.
Turist rehberliği Turist rehberliği eğitimi Turist rehberi meslek yönetmeliği Madde 23 Tezlitezsiz yüksek lisans
The Article 23 which takes place in Tourist Guide Profession Regulation states; “undergraduate, bachelor and
master degree graduates of the department of Tourist Guide program and who is acquired with sufficient foreign
language” opens a way to be approved for the profession. On the basis of Article 23, the aim of this study
is to present a critical point of view concerning with the approvement of non-field students in Tourist Guide
master degree program. A qualitative approach was preferred to evaluate the perspective of the chosen sample
in accordance with the rights provided by respective regulation. Snowball sampling technique which one of
the purposive sampling methods has been adopted. The data obtained by applying a semi-structured interview
form upon tourism guide undergraduate and postgraduate students, academicians, and tourist guides, were
subjected to descriptive analysis. The themes emerging within the scope of the opinions regarding Article 23
are: lack of education; inadequacy of education program; degeneration of profession; psychological effect on
tourist guides; psychological effect on students of tourist guide department; deficiency of professional belongingness;
professional insufficiency; effect on professional employment; criticism of postgraduate program;
teaching academics; curriculum of education program; planning of curriculum content; postgraduate recruitment
requirements; program improvement, and integration for students. While these themes present a macro
perspective regarding the article in question, the themes also portray the opinions and recommendations
related to postgraduate tourism guide education.
Tourist guide Tourist guide training Tourist guide vocational regulation Article 23 Master with thesis and non-thesis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 32 Issue: 2 |