Research Article
BibTex RIS Cite

Exploring The Visual Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates

Year 2025, Volume: 58 Issue: 3, 1149 - 1195, 15.12.2025

Abstract

The current study aims to examine the visual literacy levels of pre-service social studies teachers according to the variables of gender, grade level, duration of social media use, and the most frequently used social media application. The study was conducted with a descriptive survey model. Participants were determined by convenience sampling method. The participants of the study consisted of 1st, 2nd, 3rd and 4th grade pre-service social studies teachers. The data were collected with the Visual Literacy Scale developed by Aslan and Nalinci (2014) for university students. Unrelated samples t-test and one-way analysis of variance were used to analyze the data. Results show that pre-service social studies teachers’ visual literacy levels were high in the overall scale and its sub-dimensions. It was concluded that pre-service social studies teachers’ visual literacy levels did not differ statistically significantly according to gender and grade level variables. According to the duration of social media use and the most frequently used social media application, it was concluded that the visual literacy levels of the participants showed statistically significant differences.
Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının, görsel okuryazarlık düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, sosyal medya kullanma süresi, en sık kullandığı sosyal medya uygulaması değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmanın katılımcıları 1., 2., 3. ve 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmen adaylarından oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Aslan ve Nalinci (2014) tarafından üniversite öğrencileri için geliştirilen Görsel Okuryazarlık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görsel okuryazarlık düzeylerinin ölçek genelinde ve alt boyutlarında yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görsel okuryazarlık düzeylerinin cinsiyete ve sınıf seviyesi değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal medya kullanma süresine göre ve en sık kullanılan sosyal medya uygulamasına göre ise katılımcıların görsel okuryazarlık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. sınıflar türkçe öğretim programları görsel okuma ve sunu öğrenme alanının değerlendirilmesi An evaluation of visual reading and presentation learning domain in turkish language curriculum in the 1st – 5th years of primary school. Eğitim ve Bilim, 34(154), 37-49.
  • Arslan, R., & Zeren Nalinci, G. Z. (2014). Development of visual literacy levels scale in higher education. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 13(2), 61-70.
  • Ausburn, L. J., & Ausburn, F. B. (1978). Visual literacy: Background, theory and practice. Programmed Learning and Educational Technology, 15(4), 291-297.
  • Avgerinou, M. D. (2001). Visual literacy: Anatomy and diagnosis. Journal of Visual Literacy, 21(1), 29-46.
  • Avgerinou, M. D., & Pettersson, R. (2011). Toward a cohesive theory of visual literacy. Journal of Visual Literacy, 30(2), 1-19. https://doi.org/10.1080/23796529.2011.11674687
  • Avgerinou, M., & Ericson, J. (1997). A review of the concept of visual literacy. British Journal of Educational Technology, 28(4), 280-29.1
  • Brill, J. M., Kim, D., & Branch, R. M. (2007). Visual literacy defined – the results of a Delphi study: Can IVLA (operationally) define visual literacy? Journal of Visual Literacy, 27(1), 47-60.
  • Brumberger, E. (2011). Visual literacy and the digital native: An examination of the millenniallearner. Journal of Visual literacy, 30(1), 19-47.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methots]. Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları [Multivariate statistics for social sciences: SPSS and LISREL applications]. Pegem Akademi.
  • Elkins, J. (2008). Visual literacy. Routledge.
  • Ekerim, G. M. (2019). Lisans öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeyleri ve web sayfalarında öncelikle görsele ya da görselle birlikte metne yönelim tercihleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Farid, H. (2018). Digital image forensics. Scientific American, 308(6), 66-71.
  • Felten, P. (2008). Visual literacy in higher education. Change: The Magazine of Higher Learning, 40(6), 60-64.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-hill.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and table 2 17.0 update. 10th Edition.Pearson.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2017). Research methods in applied settings: An integrated approach to design and analysis. Routledge.
  • Göçer, A., & Tabak, G. (2013). Öğretmen adaylarinin ‘görsel okuryazarlik’ i̇le i̇lgi̇li̇ algilari [Perceptions of teacher candidates about the concept of visual literacy]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 517-541. https://doi.org/10.14520/adyusbd
  • Hancı, H. (2022). Investigation of high school students’ visual literacy levels. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 8(3), 611–625. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1346824.pdf
  • Hattwig, D., Burgess, J., Bussert, K., & Medaille, A. (2011). Visual literacy competency standards for higher education. Association of College & Research Libraries.
  • Hattwig, D., Bussert, K., Medaille, A., & Burgess, J. (2013). Visual literacy standards in higher education: New opportunities for libraries and student learning. Portal: Libraries and the Academy, 13(1), 61-89.
  • Hobbs, R. (2010). Digital and media literacy: Connecting culture and classroom. Corwin Press.
  • Hortin, J. (1983). Visual literacy and visual thinking. In L. Burbank & D. Pett (Eds.), Contributions to the Study of Visual Literacy (pp. 92-106), IVLA.
  • Howell, D. C. (2012). Statistical methods for psychology (8th ed.). Wadsworth.
  • İpek, İ. (2003). Bilgisayarlar, görsel tasarım ve görsel öğrenme stratejileri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(3), 68-76.
  • Kamalı Arslantaş, T., & Gül, A. (2022). Digital literacy skills of university students with visual impairment: A mixed-methods analysis. Education and Information Technologies, (27), 5605–5625. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10860-1
  • Karaçam, E. (2020). Ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin görsel okuryazarlık düzeyi ile eleştirel düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Şanlıurfa ili Siverek ilçesi örneklemi) [Determining the relationship between visual literacy level and critical thinking levels of students in secondary education institutions (A sample from Siverek, Şanlıurfa)] (Thesis No: 639990) [Mastert thesis, Afyon Kocatepe University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Nobel Yayınevi.
  • Kiper, A., Arslan, S., Kıyıcı, M., & Akgün, Ö. E. (2012). Visual literacy scale: the study of validity and reliability. The Online Journal of New Horizons in Education, 2(2), 73-83.
  • Kocaarslan, M., & Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Yeterliklerinin Belirlenmesi [Determination of Visual Literacy Competencies of the Students of Education Faculty]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 344-362.
  • Leech. N. L., Barrett. K. C., & Morgan. G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • MEB. (2024a). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programsos4567Onayli.pdf
  • MEB. (2024b). Okuryazarlık becerileri. https://tymm.meb.gov.tr/beceriler/okuryazarlik-becerileri
  • Murphy, M., (2024). “Unframing” as a pedagogical philosophy. In M. Murphy, S. Beene, K. Greer, S. Schumacher, & D. S. Thompson (Eds.), Unframing the visual: Visual literacy pedagogy in academic libraries and ınformation spaces. Association of College and ResearchLibraries. eEditions PDF e-book.
  • Özdemi̇r, A. Ş., & Göktepe Yıldız, S. (2015). Yedi̇nci̇ sınıf öğrenci̇leri̇ni̇n görsel okuryazarlik düzeyleri̇ni̇n i̇ncelenmesi̇ [The examination of the seventh grade students’ visual literacy levels]. The Journal of Academic Social Science Studies, (41), 529-541.
  • Sağlamgöncü, A. (2023). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Okuryazarlık: Lisansüstü Eğitimde Gerçekleştirilen Okuryazarlık Araştırmaları [Literacy in social studies education: literacy studies in graduate education]. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 253-276. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1160115
  • Şahin, Ç., Kurudayıoğlu, M., & Çelik, G. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma [A Study on the Visual Literacy of Pre-Service Turkish Teachers]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 129-144.
  • Şakiroğlu, Y. (2021). Görsel okuma/görsel sunu ve görsel okuryazarlık becerileriyle ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların analizi [Analysis of postgraduate studies on visual reading/visual presentation and visual literacy skills]. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 103-119. https://doi.org/10.48066/kusob.935691
  • Şenel, M. (2021). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerinin analizi [Determination of the Visual Literacy Levels of Students at the Department of English Language Teaching]. OPUS International Journal of Society Researches, 18, 4126-4150.
  • Tüzel, M. S. (2010). Görsel okuryazarlik. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 691-05.
  • YÖK. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • Zeren Nalinci, G. Z., & Yapıcı, M. (2015). A discussion of the practicality of the visual literacy competency standards for higher education. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education, Special Issue, 225-241.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Görsel Okuryazarlık Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 58 Issue: 3, 1149 - 1195, 15.12.2025

Abstract

The current study aims to examine the visual literacy levels of pre-service social studies teachers according to the variables of gender, grade level, duration of social media use, and the most frequently used social media application. The study was conducted with a descriptive survey model. Participants were determined by convenience sampling method. The participants of the study consisted of 1st, 2nd, 3rd and 4th grade pre-service social studies teachers. The data were collected with the Visual Literacy Scale developed by Aslan and Nalinci (2014) for university students. Unrelated samples t-test and one-way analysis of variance were used to analyze the data. Results show that pre-service social studies teachers’ visual literacy levels were high in the overall scale and its sub-dimensions. It was concluded that pre-service social studies teachers’ visual literacy levels did not differ statistically significantly according to gender and grade level variables. According to the duration of social media use and the most frequently used social media application, it was concluded that the visual literacy levels of the participants showed statistically significant differences.

Ethical Statement

Çalışmanın yürütülmesi sürecinde etik ihlal yapılmadığını beyan ederiz.

Supporting Institution

yok

References

  • Akpınar, B. (2009). İlköğretim 1–5. sınıflar türkçe öğretim programları görsel okuma ve sunu öğrenme alanının değerlendirilmesi An evaluation of visual reading and presentation learning domain in turkish language curriculum in the 1st – 5th years of primary school. Eğitim ve Bilim, 34(154), 37-49.
  • Arslan, R., & Zeren Nalinci, G. Z. (2014). Development of visual literacy levels scale in higher education. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 13(2), 61-70.
  • Ausburn, L. J., & Ausburn, F. B. (1978). Visual literacy: Background, theory and practice. Programmed Learning and Educational Technology, 15(4), 291-297.
  • Avgerinou, M. D. (2001). Visual literacy: Anatomy and diagnosis. Journal of Visual Literacy, 21(1), 29-46.
  • Avgerinou, M. D., & Pettersson, R. (2011). Toward a cohesive theory of visual literacy. Journal of Visual Literacy, 30(2), 1-19. https://doi.org/10.1080/23796529.2011.11674687
  • Avgerinou, M., & Ericson, J. (1997). A review of the concept of visual literacy. British Journal of Educational Technology, 28(4), 280-29.1
  • Brill, J. M., Kim, D., & Branch, R. M. (2007). Visual literacy defined – the results of a Delphi study: Can IVLA (operationally) define visual literacy? Journal of Visual Literacy, 27(1), 47-60.
  • Brumberger, E. (2011). Visual literacy and the digital native: An examination of the millenniallearner. Journal of Visual literacy, 30(1), 19-47.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri [Scientific research methots]. Pegem Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları [Multivariate statistics for social sciences: SPSS and LISREL applications]. Pegem Akademi.
  • Elkins, J. (2008). Visual literacy. Routledge.
  • Ekerim, G. M. (2019). Lisans öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeyleri ve web sayfalarında öncelikle görsele ya da görselle birlikte metne yönelim tercihleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Farid, H. (2018). Digital image forensics. Scientific American, 308(6), 66-71.
  • Felten, P. (2008). Visual literacy in higher education. Change: The Magazine of Higher Learning, 40(6), 60-64.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGraw-hill.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and table 2 17.0 update. 10th Edition.Pearson.
  • Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2017). Research methods in applied settings: An integrated approach to design and analysis. Routledge.
  • Göçer, A., & Tabak, G. (2013). Öğretmen adaylarinin ‘görsel okuryazarlik’ i̇le i̇lgi̇li̇ algilari [Perceptions of teacher candidates about the concept of visual literacy]. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 517-541. https://doi.org/10.14520/adyusbd
  • Hancı, H. (2022). Investigation of high school students’ visual literacy levels. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 8(3), 611–625. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1346824.pdf
  • Hattwig, D., Burgess, J., Bussert, K., & Medaille, A. (2011). Visual literacy competency standards for higher education. Association of College & Research Libraries.
  • Hattwig, D., Bussert, K., Medaille, A., & Burgess, J. (2013). Visual literacy standards in higher education: New opportunities for libraries and student learning. Portal: Libraries and the Academy, 13(1), 61-89.
  • Hobbs, R. (2010). Digital and media literacy: Connecting culture and classroom. Corwin Press.
  • Hortin, J. (1983). Visual literacy and visual thinking. In L. Burbank & D. Pett (Eds.), Contributions to the Study of Visual Literacy (pp. 92-106), IVLA.
  • Howell, D. C. (2012). Statistical methods for psychology (8th ed.). Wadsworth.
  • İpek, İ. (2003). Bilgisayarlar, görsel tasarım ve görsel öğrenme stratejileri. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2(3), 68-76.
  • Kamalı Arslantaş, T., & Gül, A. (2022). Digital literacy skills of university students with visual impairment: A mixed-methods analysis. Education and Information Technologies, (27), 5605–5625. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10860-1
  • Karaçam, E. (2020). Ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilerin görsel okuryazarlık düzeyi ile eleştirel düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Şanlıurfa ili Siverek ilçesi örneklemi) [Determining the relationship between visual literacy level and critical thinking levels of students in secondary education institutions (A sample from Siverek, Şanlıurfa)] (Thesis No: 639990) [Mastert thesis, Afyon Kocatepe University]. Council of Higher Education Thesis Center. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi [Scientific research method]. Nobel Yayınevi.
  • Kiper, A., Arslan, S., Kıyıcı, M., & Akgün, Ö. E. (2012). Visual literacy scale: the study of validity and reliability. The Online Journal of New Horizons in Education, 2(2), 73-83.
  • Kocaarslan, M., & Çeliktürk, Z. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Görsel Okuryazarlık Yeterliklerinin Belirlenmesi [Determination of Visual Literacy Competencies of the Students of Education Faculty]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(2), 344-362.
  • Leech. N. L., Barrett. K. C., & Morgan. G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
  • MEB. (2024a). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programsos4567Onayli.pdf
  • MEB. (2024b). Okuryazarlık becerileri. https://tymm.meb.gov.tr/beceriler/okuryazarlik-becerileri
  • Murphy, M., (2024). “Unframing” as a pedagogical philosophy. In M. Murphy, S. Beene, K. Greer, S. Schumacher, & D. S. Thompson (Eds.), Unframing the visual: Visual literacy pedagogy in academic libraries and ınformation spaces. Association of College and ResearchLibraries. eEditions PDF e-book.
  • Özdemi̇r, A. Ş., & Göktepe Yıldız, S. (2015). Yedi̇nci̇ sınıf öğrenci̇leri̇ni̇n görsel okuryazarlik düzeyleri̇ni̇n i̇ncelenmesi̇ [The examination of the seventh grade students’ visual literacy levels]. The Journal of Academic Social Science Studies, (41), 529-541.
  • Sağlamgöncü, A. (2023). Sosyal Bilgiler Eğitiminde Okuryazarlık: Lisansüstü Eğitimde Gerçekleştirilen Okuryazarlık Araştırmaları [Literacy in social studies education: literacy studies in graduate education]. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 253-276. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1160115
  • Şahin, Ç., Kurudayıoğlu, M., & Çelik, G. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının görsel okuryazarlıkları üzerine bir araştırma [A Study on the Visual Literacy of Pre-Service Turkish Teachers]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 129-144.
  • Şakiroğlu, Y. (2021). Görsel okuma/görsel sunu ve görsel okuryazarlık becerileriyle ilgili yapılan lisansüstü çalışmaların analizi [Analysis of postgraduate studies on visual reading/visual presentation and visual literacy skills]. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 103-119. https://doi.org/10.48066/kusob.935691
  • Şenel, M. (2021). İngiliz dili eğitimi anabilim dalı öğrencilerinin görsel okuryazarlık düzeylerinin analizi [Determination of the Visual Literacy Levels of Students at the Department of English Language Teaching]. OPUS International Journal of Society Researches, 18, 4126-4150.
  • Tüzel, M. S. (2010). Görsel okuryazarlik. Türklük Bilimi Araştırmaları, (27), 691-05.
  • YÖK. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
  • Zeren Nalinci, G. Z., & Yapıcı, M. (2015). A discussion of the practicality of the visual literacy competency standards for higher education. Anadolu Journal of Educational Sciences International, Art Education, Special Issue, 225-241.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Social Studies Education
Journal Section Research Article
Authors

Filiz Arzu Yalın 0000-0002-4860-0246

Cemil Cahit Yeşibursa 0000-0001-8568-6061

Submission Date April 8, 2025
Acceptance Date November 8, 2025
Publication Date December 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 58 Issue: 3

Cite

APA Yalın, F. A., & Yeşibursa, C. C. (2025). Exploring The Visual Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 58(3), 1149-1195. https://doi.org/10.30964/auebfd.1671897

Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under CC BY-NC-ND 4.0