BibTex RIS Cite

Kültürel - Tarihsel Kuram Çerçevesinde Çocuk Gelişimi

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 163 - 186, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000197

Abstract

Bu makalenin amacı, Kültürel-Tarihsel kuramın temel kavramlarını
açıklamak ve kuramın çocuk gelişimine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır.
Çalışmada ilk olarak kuramın kültüre ve tarihe bakışı açıklanmıştır. Bunun
yanında kuramın genelde psikoloji disiplini ve özelde de çocuk gelişimi ile
ilgili kuramsal ve yöntembilimsel tartışmalarına yer verilmiştir. Kuramsal
yönü ile ilgili olarak kuramın genel olarak insan gelişimini nasıl
kavramsallaştırdığı üzerinde durulmuş; basit işlevler ve ileri psikolojik
işlevler, aracılı araçlar ve işaretler, toplumsal etkileşim ve yakınsak gelişim
alanı kavramları açıklanmıştır. Yöntembilimsel olarak ise, kuramda tartışılan
yöntembilimsel özellikler üzerinde durulmuştur. Son olarak kuramın temel
yapısı çerçevesinde tanımlanan öğretime dayalı farklı etkileşim biçimleri ve
bunların temel özellikleri tartışılmıştır.

Child Development Within The Framework Of Cultural-Historical Theory

Year 2008, Volume: 41 Issue: 1, 163 - 186, 01.05.2008
https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000197

Abstract

The purpose of this paper is to present different aspects of Cultural-Historical Theory and examine their relevance to child development. It is discussed some important conceptual features of theory such as elemantary functions and higher psychological functions, tools and mediation, social interactions, zone of proximal development. In addition Vygotsky’s a number of methodological points concerning the nature of psychological inquiry was examined. Finally to present theory’s explanations about the relation between development and learning were determined the concepts of guided participation and scaffolding being within social interactions

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA77NA44RZ
Journal Section Research Article
Authors

Nihal Ahioğlu This is me

Publication Date May 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Ahioğlu, N. (2008). Child Development Within The Framework Of Cultural-Historical Theory. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 41(1), 163-186. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000197

Creative Commons LicenseThe content of the Journal of Faculty of Educational Sciences is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License