Bu çalışmada, ilköğretim ikinci kademe öğrencileri
arasındaki zorbalığı yordamada umut, yaş ve cinsiyetin rolünü
incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 751
ilköğretim ikinci kademe öğrencisi oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak; Revize Edilmiş Olweus Zorba/Mağdur
Anketi, Çocuklarda Umut Ölçeği ve katılımcıların cinsiyet, yaş
ve sınıf düzeylerine ilişkin kişisel bilgi formu kullanılmıştır.
Umudun, yaşın ve cinsiyetin zorbalığı yordamadaki rolünü
incelemek için çoklu kategorik lojistik regresyon analizi
kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; umut arttıkça
öğrencilerin mağdur ve zorba/mağdur olma ihtimalleri
düşmektedir. Ayrıca, yaştaki artış kişinin zorba olma ihtimalini
artırırken, cinsiyetin kız olması kişinin zorba olma ihtimalini
düşürmektedir. Elde edilen bulgular, literatür doğrultusunda
tartışılmış ve sonraki çalışmalar için bazı önerilerde
bulunulmuştur.
The aim of this study was to investigate the role of hope, age, and gender in predicting bullying (victim, bully, bully/victim, and not involved). The sample consisted of 751 participants recruited from middle school students. The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire, Children’s Hope Scale, and a brief demographic information form including participants’ gender, age, and grade level were used for data collection. The data were analyzed using multinomial logistic regression analysis. The results revealed that higher hope scores decrease the likelihood that the subject is a victim or bully/victim. While being older increases the likelihood that the subject is a bully, being girl decreases the likelihood that the subject is a bully. The findings are discussed in the light of the literature with some suggestions for further studies
Other ID | JA98ST67GV |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 42 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0