Belirli bir iş (meslek ) için
bir bireyin seçimi gerçekte bir tahmin (kestirme) sorunudur. Bu seçme, söz
konusu iş için başvuruda bulunan adaylardan hangisi ya da hangilerinin bu işi
en iyi bir biçimde yerine getirebileceklerine ilişkin bir tahmini içerir. Bu
tahminin olabildiğince geçerli ve güvenilir verilere dayandırılması, hem iş
arayan bireyin hem de işveren işletmenin (örgütün) yararınadır. Başvuruda
bulunan adaylar arasından, personel gereksinimi duyulan iş için üretken olma
potansiyeli en yüksek olan bireylerin seçimini olanaklı kılacak yöntem ve
tekniklerin bulunması ve seçme kararlarının buna dayandırılması ;
a. Bireysel
özellikleri (ilgi, yetenek, kişilik v.b.) ve gereksinimleriyle bağdaşan bir işe
yerleştirilmesi açısından, başvuruda bulunan aday,
b. İşi ve
işindeki verim ile doyum bulma arzusunda olan iş sahibi,
c. Genel olarak
da, belirli amaçları gerçekleştirmek, üretimini belirli bir düzeyde tutmak veya
artırmak durumunda olan örgüt (işletme),
bakımından yararlar sağlar.
Bu tür karşılıklı yararlar çerçevesinde, örneğin, örgütün orta düzeyde olan
üretimi yükselmeye başlar. Ayrıca, yine bu karşılıklı yararlar uyarınca;
işgörenin, işverenin ve giderek örgütün kendini gerçekleştirmeleri olanağı da
doğar (Koç, 1986).
Bir örgütün insan
kaynaklarını etkili bir biçimde kullanabilmesi ve yönlendirebilmesi büyük
ölçüde o örgütte uygulanan personel seçme ve yerleştirme sürecinin başarısına
bağlıdır. Çünkü örgütün etkililiği örgüt personelinin niteliğine bağlıdır.
Bireylerin yaptıkları işte başarılı olmaları ve bunun sonucu olarak, yaptıkları
işten doyum sağlamaları da yaptıkları işin kendi yeteneklerini
ortaya koymalarına (sergilemelerine) fırsat verip vermemesine , yapılan iş ile
ilgili ilgi örüntülerinin ve kişilik özelliklerinin uyuşup uyuşmamasına
bağlıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2000 |
Published in Issue | Year 2000 Volume: 33 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0