Bu makalede, Osmanlıdan günümüze
dinin eğitim üzerindeki etkileri, tarihsel bir perspektif içinde incelenmekte,
konuya ilişkin çeşitli çıkarımlarda bulunulmaktadır. İktisadi, siyasal ve
bilimsel alanlarda gerçekleşen değişimlerin dinin eğitim üzerindeki etkilerini
süreç içerisinde ortadan kaldırmaya yöneldiği öne sürülmekte ve bu durum,
çeşitli etmenler nedeniyle doğal bir değişim olarak değerlendirilmektedir.
Osmanlıdan günümüze, dinin eğitim üzerindeki etkilerinin giderek azaldığı
belirtilmekle birlikte, günümüz "Türk" eğitim sisteminin geleneksel
omurgalı modern bir eğitim yapısı gösterdiği, dolayısıyla siyasal iktidarın
eğitimi meşrulaştırıcı bir aygıt olarak kullanmada gelenekten (din) kopamadığı
öne sürülmektedir.
Osmanlıdan günümüze dinin (müslümanlık) eğitim
üzerinde önemli etkileri olmuştur. Bu etki, siyasal yapılanması (devlet
örgütlenmesi ve çevredeki uç yöneticilerin oluşturduğu yönetsel ilişkiler ağı),
toplumsal hayatı ve geleneksel kültürü dine göre anlamlandırılan ve meşruiyet
kazanan, kurumsal örgütlenişte temel referans kaynağı olarak otantik (folk
İslâm) dinsel pratiklerden ziyade merkezi-resmi din adamlarının uhrevi ya da dünyevi
kararlarına dayanan Osmanlı İmparatorluğu'nun altı yüzyıllık "talim ve
terbiyeli sini şekillendirmiştir. Geleneğin üzefine kurulduğu temel
etken olarak dinsel düşünüş ve pratikler bütünü, karmaşık ya da ileri derecede
kurumsal bir örüntü göstermeyen "ilkel" eğitsel sosyalleş(tir)me
alışkanlıklarından "İlmiyye” tabakasının ("şeriat ve fıkıh işleriyle
uğraşan sarıklı sınıfı ve onların meslekleri" l ),
yetiştirilmesinde başvurulan ileri derecede gelişmiş bilgi ve becerilere kadar
geniş bir çerçevede etkili olmuştur. Bu çerçeve, kabaca geleneksel İslâmi
eğitimin yönünü önemli ölçüde etkilemiştir. O halde, Osmanlı İmparatorluğu'ndan
günümüze İslâmi değerlerin eğitim üzerindeki etkisini en geniş açıdan
geleneksel bir form içinde
Osmanlı İmparatorluğu ve
Türkiye'de eğitimin üzerindeki dinin etkisini anlayabilmek için güçlü bir
gelenek içinde kendini ifade eden İslâmi eğitim anlayışını irdelemek gerekir.
İslâmi eğitim anlayışının irdelenmesi, günümüzde hâlâ Türkiye'nin eğitim
sistemini etkilemeye devam eden geleneksel omurgalı modern eğitim anlayışını
(modem görünümlü ve fakat din ile beslenen muhafazakar bir milliyetçiliğe
dayalı eğitim) anlamak bakımından önemlidir. Ancak, eğitsel kurum, düşünce ve
uygulamaların Osmanlı toplumsal yapısı içinde ne tür bir işlevi yerine
getirdiği sorusu, Osmanlı düzeninin nasıl bir yapı arzettiği sorusunun
yanıtlanmasına bağlıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Derleme Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 1999 |
Published in Issue | Year 1999 Volume: 32 Issue: 1 |
The content of the Journal of Faculty of Educational Sciences adopts Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
AUJFES is licensed under CC BY-NC-ND 4.0