In this study, the effects of the activity based on only concept cartoon and concept cartoon assisted
animations in the unit of “matter and heat” of science and technology course on 6th grade students’
inquiry learning skills perceptions was searched. In this manner, the treatment was conducted in 6th
grade students in a middle school in Demirci in Manisa. Pretest-‐‑post test control group quasi
experimental design was used in this study as taking one control (n=17) and two treatment group
(treatment 1 (n=17) and treatment 2 (n=17)). In treatment 1 group, the courses was teached with
concept cartoons assisted animations and in treatment 2 group was teached with only concept
cartoons and in control group was teached with science and technology curriculum. As a result of
study, when groups’ points of inquiry learning skills perception was examined, there is no
significance differences between groups, however, treatment group used concept cartoons assisted
animations post test points was significantly higher than their pre-‐‑test was found out.
Animations Concept Cartoons Inquiry Learning Skills Perceptions.
Çalışma kapsamında animasyon destekli kavram karikatürü ve sadece kavram karikatürü
uygulamalarının “Madde ve Isı” ünitesinde kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin sorgulayıcı
öğrenme becerileri algılarına etkisi araştırılmıştır. Bu kapsamda Manisa ilinin Demirci ilçesinde bir
ortaokulda öğrenim gören altıncı sınıf öğrencileri ile uygulamalar yürütülmüştür. Araştırmada iki
deney (deney 1 (n=17)-‐‑deney 2 (n=17)) bir kontrol grubu (n=17) alınarak ön test son test kontrol gruplu
yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney 1 grubunda dersler animasyon destekli kavram
karikatürleri ile fen ve teknoloji öğretim programıyla, deney 2 grubunda sadece kavram karikatürleri
ile ve kontrol grubunda ise fen ve teknoloji öğretim programı ile dersler işlenmiştir. Araştırma
sonucunda grupların sorgulayıcı öğrenme becerileri algı puanları incelendiğinde grupların
puanlarının birbirine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği ancak animasyon destekli kavram
karikatürlerinin kullanıldığı deney grubunun son test puanlarının ön test puanlarına göre anlamlı
düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.
Animasyon Kavram karikatürleri Sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 11 |