The purpose of this study was to investigate the
potential of GeoGebra software for providing mathematical communication in the
light of pre-service teachers' views. The research was designed as single-case
holistic design and conducted with 16 pre-service mathematics teachers. An
open-ended questionnaire was used as a data collection tool. The obtained
qualitative data were analyzed by using content analysis. As a result of
analysis, it was determined that GeoGebra software directly contributed to
provide mathematical communication both by helping the use of the language of
mathematics correctly and by contributing to provide dynamic connections
between multiple representations of concepts. It was also found that GeoGebra
software contributed to provide mathematical communication not only by helping
the use of the language of mathematics in self-confidence but also the
development of mathematical connections skills. In addition, It was detected
that GeoGebra software contributed to provide mathematical communication by
supplying discussion and cooperation learning environment. It was determined
that the GeoGebra software had a significant potential to provide mathematical
communication in the light of pre-service teachers' views.
Bu çalışmanın
amacı matematiksel iletişim sağlayabilmede GeoGebra yazılımının potansiyelini
öğretmen adaylarının görüşleri ışığında incelemektir. Araştırmada yöntem olarak
tekli durum holistik tasarımı kullanılmış ve araştırmanın çalışma grubunu 16
matematik öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu
görüş formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemiyle
analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, GeoGebra yazılımı matematiksel dili doğru
kullanmaya, kavramların farklı temsilleri arasında dinamik bir ilişki sağlamaya
yardımcı olarak matematiksel iletişimin sağlanmasına doğrudan katkı sağladığı
belirlenmiştir. Ayrıca GeoGebra yazılımı matematiksel dili özgüvenli bir
şekilde kullanmaya, kavramları tartışma ve yardımlaşma ortamında çalışmaya,
ilişkilendirme becerisinin gelişmesine yardımcı olarak matematiksel iletişimin
sağlanabilmesine katkı sağladığı ortaya çıkmıştır. Matematik öğretmeni
adaylarının görüşleri ışığında GeoGebra yazılımının matematiksel iletişimin
sağlanmasında önemli bir potansiyeli olduğu belirlenmiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | November 16, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 |