Bu araştırmanın amacı;
matematik dersinde uygulanan Basamaklı Öğretim Yönteminin (BÖY) öğrencilerin
bilişsel öğrenme düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmanın katılımcıları,
bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 107 altıncı sınıf öğrencisidir.
Araştırmada sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Alan ölçme
konusu 4 hafta süreyle deney grubunda BÖY’e dayalı olarak, kontrol-1 ve
kontrol-2 gruplarında ise düz anlatım ve soru-cevap yöntemleri kullanılarak
işlenmiştir. Tüm gruplara deneysel işlem sonrasında araştırmacı tarafından
geliştirilen Bilişsel Öğrenme Düzeyi Testi sontest olarak uygulanmıştır. Elde
edilen bulgulara göre, BÖY’ün anlama ve kavrama basamaklarını içeren1.bilişsel
seviyede ve analiz etme, değerlendirme ve yaratma basamaklarını içeren
3.bilişsel seviyede düz anlatım ve soru-cevap yöntemlerine göre daha etkili
olduğu belirlenmiştir. Deney, kontrol-1 ve kontrol-2 gruplarının uygulama
basamağının yer aldığı 2. bilişsel seviye puanlarında ise anlamlı farklılık
tespit edilmemiştir.
The purpose of this research is to examine the effect of the Layered
Curriculum Method on the students’ levels of cognitive learning. The
participants of the study were 107 students who studied in a state secondary
school. The quasi-experimental research design with post-test and paired
control group was used in the study. The subject of area measurement was taught
to the study group based on the Layered Curriculum Method but with the lecture
and question-answer methods in controls group for four weeks. At the end of the
application, levels of cognitive learning test was applied to experiment group
and to control groups as posttest. According the data, it is indicated that
Layered Curriculum Method is more effective on the students’ the first
cognition level based on the remembering and understanding stages and the third
cognition level based on the analyzing, evaluation and creation stages. But
there could not be found any significant difference among groups in terms of
the second cognitive level based on the applying stage.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | August 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |