Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretmeye Hazır Olma hakkında İnanışları: Ölçek Uyarlama ve Geçerleme Çalışması

Year 2016, Volume: 10 Issue: 2, 469 - 510, 30.12.2016
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.280052

Abstract

Bu makalede ilköğretim
matematik öğretmeni adaylarının matematik öğretmeye hazır olma hakkındaki
inanışlarını ortaya koyan İngilizce ölçeğin Türkçe’ye uyarlanması ve geçerlik
ve güvenilirliğinin test edilmesi süreci tartışılmıştır. Uyarlamanın geçerlik
kanıtları olarak açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ve madde tepki
kuramına göre test, madde ve seçenek analizleri yapılmıştır. Güvenirlik
kanıtları olarak; hem sıralama hem aralık ölçekleri için ayrıca hem nokta hem
güven aralığı kestirimleri olarak Cronbach’ın alpha ve Mc Donald’ın omega
testleri kullanılmıştır. Analizlerin değerlendirmesi uzman bir grup ile ve
ardından araştırmacılar tarafından yapılmıştır ancak tek bir kusursuz sonuç aranmamıştır.
Bu tür çalışmalarda, analizlerin bir kısmı ve analiz sonucu alınan kararların
büyük bölümü sübjektif olduğu için olası tüm alternatifler için analizler
yapılmış ve bulgular 10 sürüm için sunularak kritik değerlendirme, karar alma
ve tercih etme işlemleri okuyucuya bırakılmıştır. Çalışmanın sonucunda ölçeğin,
tamamı kabul edilebilir düzeyin üzerinde fakat farklı geçerlik
(örn.
AFA için açıklanan toplam varyans ≥ % 53, uyum indeks değerleri DFA için RMSEA
≤ 1,00 ve IRT analizleri için RMSEA ≤ 0,05)
ve güvenirlik (α ve Ω ≥ 0.90) parametrelerine sahip 9 farklı tek
örtük değişkenli (faktörlü) Türkçe sürümü yazına ve araştırmacılara
kazandırılmıştır.




References

  • Acar, N.V. (1986). Üniversite öğrencilerinin problemlerinin akademik başarıya etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 65-76.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Aydın, S. (2016). More Sustainable Orientation Profiles in Beliefs about The Nature of Mathematics. 14th International JTEFS/BBCC Conference Sustainable Development, Culture, Education Innovations and Challenges of Teacher Education for Sustainable Development. May, 12 – 14, 2016 Konya, TURKEY.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical assessment, research & evaluation, 18(6), 1-13.
  • Beswick, K., Ashman, D., Callingham, R., & McBain, D. (2011). Teachers' and pre-service teachers' confidence to teach primary school mathematics. In Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2011 Conference) (pp. 1-10).
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. Routledge, New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Yedinci Baskı). PEGEM A Yayıncılık, Ankara.
  • Comrey, A. L. and Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Routledge, New York.
  • Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412.
  • Eurydice (2006). Quality assurance in teacher education in Europe (Eurydice European Unit, 2006). Available online at: http://www.eurydice.org.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2010), 220-232.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological measurement, 66(3), 393-416.
  • Ingvarson, L., Beavis, A., & Kleinhenz, E. (2007). Factors affecting the impact of teacher education programmes on teacher preparedness: implications for accreditation policy. European Journal of Teacher Education, 30(4), 351-381.
  • Ledesma, R. D., & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical assessment, research & evaluation, 12(2), 1-11.
  • Maio, G., & Haddock, G. (2009). The psychology of attitudes and attitude change. London: SAGE Publications Ltd.
  • OECD (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers (Paris, OECD).
  • Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.
  • R Development Core Team. (2014) . R: A language and environment for Statistical Computing. Vienna, Austria. Retrieved from http://www.r-project.org/
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research, in Nezu, Arthur M. and Nezu, Christine Maguth (Eds), Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions, (pp. 379-401). New York, NY, US: Oxford University Press, xxv, 486 pp.
  • Santor, D. A., Haggerty, J. L., Lévesque, J. F., Burge, F., Beaulieu, M. D., Gass, D., & Pineault, R. (2011). An overview of confirmatory factor analysis and item response analysis applied to instruments to evaluate primary healthcare. Healthcare Policy, 7(Spec Issue), 79-91.
  • Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tabachnick B. G. and Fidel, L. S. (2012). Using multivariate statistics (sixth edition). Essex: Pearson Education Limited.
  • Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. and Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.

Preservice Elementary Mathematics Teachers’ Beliefs about Preparedness to Teach Mathematics: Scale Adaptation and Validation Study

Year 2016, Volume: 10 Issue: 2, 469 - 510, 30.12.2016
https://doi.org/10.17522/balikesirnef.280052

Abstract

In this paper, adaptation and validation of a scale measuring how
prepared preservice elementary mathematics teachers perceive themselves to
teach mathematics were explained. Exploratory and confirmatory factor analyses
and test, item and option analyses according to Item Response Theory were
conducted as proofs of validity. Cronbach’s alpha and Mc Donald’s omega were
calculated both for ordinal and interval scales and for point estimates and
confidence intervals. The findings were evaluated by an expert group and the
researchers but no single perfect result was sought. Due to the subjective
nature of some of the analyses and the following decisions in this type of
studies, the analyses were made for all possible alternatives, the findings
were presented for all ten versions and the decisions were left to the reader. Finally,
nine versions of the scale all having a single latent trait (factor) with
different validity (e.g. total variance explained ≥ % 53 and goodness-of-fit
statistics RMSEA ≤ 1,00 in CFA and RMSEA ≤ 0,05 in IRT analyses) and
reliability (α and Ω ≥ 0.90) parameters all of which exceeding the acceptable limits
were delivered to the literature and researchers.




References

  • Acar, N.V. (1986). Üniversite öğrencilerinin problemlerinin akademik başarıya etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 65-76.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması. Yayınlanmamış doktora tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Aydın, S. (2016). More Sustainable Orientation Profiles in Beliefs about The Nature of Mathematics. 14th International JTEFS/BBCC Conference Sustainable Development, Culture, Education Innovations and Challenges of Teacher Education for Sustainable Development. May, 12 – 14, 2016 Konya, TURKEY.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical assessment, research & evaluation, 18(6), 1-13.
  • Beswick, K., Ashman, D., Callingham, R., & McBain, D. (2011). Teachers' and pre-service teachers' confidence to teach primary school mathematics. In Australian Association for Research in Education Conference (AARE 2011 Conference) (pp. 1-10).
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. Routledge, New York.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. (Yedinci Baskı). PEGEM A Yayıncılık, Ankara.
  • Comrey, A. L. and Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Routledge, New York.
  • Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dunn, T. J., Baguley, T., & Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412.
  • Eurydice (2006). Quality assurance in teacher education in Europe (Eurydice European Unit, 2006). Available online at: http://www.eurydice.org.
  • Günüç, S., & Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(2010), 220-232.
  • Henson, R. K., & Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological measurement, 66(3), 393-416.
  • Ingvarson, L., Beavis, A., & Kleinhenz, E. (2007). Factors affecting the impact of teacher education programmes on teacher preparedness: implications for accreditation policy. European Journal of Teacher Education, 30(4), 351-381.
  • Ledesma, R. D., & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical assessment, research & evaluation, 12(2), 1-11.
  • Maio, G., & Haddock, G. (2009). The psychology of attitudes and attitude change. London: SAGE Publications Ltd.
  • OECD (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers (Paris, OECD).
  • Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.
  • R Development Core Team. (2014) . R: A language and environment for Statistical Computing. Vienna, Austria. Retrieved from http://www.r-project.org/
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research, in Nezu, Arthur M. and Nezu, Christine Maguth (Eds), Evidence-based outcome research: A practical guide to conducting randomized controlled trials for psychosocial interventions, (pp. 379-401). New York, NY, US: Oxford University Press, xxv, 486 pp.
  • Santor, D. A., Haggerty, J. L., Lévesque, J. F., Burge, F., Beaulieu, M. D., Gass, D., & Pineault, R. (2011). An overview of confirmatory factor analysis and item response analysis applied to instruments to evaluate primary healthcare. Healthcare Policy, 7(Spec Issue), 79-91.
  • Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Tabachnick B. G. and Fidel, L. S. (2012). Using multivariate statistics (sixth edition). Essex: Pearson Education Limited.
  • Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. and Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
There are 26 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Serhat Aydın

Derya Çelik This is me

Publication Date December 30, 2016
Submission Date December 22, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Aydın, S., & Çelik, D. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretmeye Hazır Olma hakkında İnanışları: Ölçek Uyarlama ve Geçerleme Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(2), 469-510. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.280052