The purpose of this study is to determine the effect of the discussion of the refutation texts with focus group interviews on the epistemological beliefs of the pre-service mathematics teachers after the reading of the refutation texts. The focal point of the study is the epistemological beliefs of the pre-service mathematics teachers. Experimental design with pre-test post-test control group was used in the study. The sample of the study consisted of 10 last year pre-service mathematics teachers. Unlike the control group, in the experimental group, the refutation texts were individually read and then discussed as a group with semi-structured interview questions. Data collected with instructional scenarios were analyzed using the Mann Whitney U test. According to the study results, there was a significant difference between the post-test scores of the equalized groups of instructional scenarios in favor of the experimental group. The discussion of the refutation texts with focus group interviews caused a significant differentiation in the epistemological beliefs of the teacher candidates.
Mathematics teacher training epistemological beliefs refutation texts school experience pre-service mathematics teachers
Bu çalışmanın amacı çürütme metinlerinin
okunmasının ardından odak grup görüşmeleri ile tartışılmasının öğretmen
adaylarının epistomolojik inançları üzerine etkisini araştırmaktır. Bu anlamda
çalışmanın odak noktası matematik öğretmen adaylarının epistomolojik
inançlarıdır. Çalışmada ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen
uygulanmıştır. Çalışmanın örneklemini 10 kişilik matematik öğretmenliği son sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Kontrol grubunun aksine deney grubunda çürütme
metinleri bireysel olarak okunmuş ve ardından yarı yapılandırılmış görüşme
soruları kullanılan odak grup görüşmesi ile tartışılmıştır. Öğretim senaryolarının
ön test ve son test olarak uygulanması ile toplanan veriler Mann Whitney U
testi kullanılarak analiz edilmiştir. Ön-test sonuçlarına göre denkleştirilen
grupların öğretim senaryolarından aldıkları son-test puanları arasında deney
grubu lehine anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. Araştırma sonuçlarına göre,
çürütme metinlerinin odak grup görüşmeleri ile tartışılması öğretmen
adaylarının epistemolojik inançlarında anlamlı bir farklılaşmaya sebep
olmaktadır.
Matematik öğretmen eğitimi epistemolojik inançlar çürütme metinleri okul deneyimi matematik öğretmen adayları
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | April 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 11 Issue: 1 |