In this study, it was aimed to relationships
between the preservice science teachers’ life skills and metacognitive
awareness. In the study, relational research method was used. In this research,
accessible sampling method was used. Data of the study were obtained from 243
preservice science teachers studying in the second, third and fourth grades at
the science education department. The "Life Skills Scale" and the
"Metacognitive Awareness Inventory" were used as data collection
tools in the study. The data were analyzed with simple correlation and liner regression.
According to data obtained from the study, it was determined relationship
between the preservice science teachers’ life skills and metacognitive
awareness. In addition, it was concluded that they were predictors their
metacognitive awareness of prospective science teachers' life skills. It is
thought that life skills will be effective in gaining metacognitive awareness.
In order to gain metacognitive awareness, life skills should be given more in education
and training programs and the process should be designed accordingly.
Bu araştırmada, fen
bilgisi öğretmen adaylarının yaşam becerileri ile bilişüstü farkındalıkları
arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ilişkisel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri fen bilgisi öğretmenliği
bölümünün ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim gören 243 fen bilgisi
öğretmen adayından elde edilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Yaşam
Becerileri Ölçeği” ile “Bilişüstü Farkındalık Envanteri” kullanılmıştır. Veriler
basit korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizleri ile analiz edilmiştir. Araştırmadan
elde edilen verilere göre fen bilgisi öğretmen adaylarının yaşam becerileri ile
bilişüstü farkındalıklarının ilişkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca fen bilgisi
öğretmen adaylarının yaşam becerilerinin bilişüstü farkındalıklarının bir
yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilişüstü farkındalık kazandırmada
yaşam becerilerinin etkili olabileceği düşünülmektedir. Bilişüstü
farkındalıklarının kazandırılması için eğitim ve öğretim programlarında yaşam
becerilerine daha fazla yer verilerek tasarlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | January 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |