Bu çalışmanın temel amacı
geometrik cisimlere yönelik hazırlanan etkileşimli videoların öğrencilerin
uzamsal becerilerinin geliştirilmesi için kullanılabilirliğinin incelenmesidir.
Bu amaç doğrultusunda (1) İnternet ortamında yayınlanan ve güncel web
tarayıcıları tarafından görüntülenebilen etkileşimli videoların nasıl
geliştirilebileceğinin aktarılması, (2) Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim
matematik öğretim programındaki geometrik cisimler alt öğrenme alanındaki
kazanımlarına uygun olarak geliştirilen etkileşimli ortamın Nielsen’in
sezgiselleriyle alan uzmanları tarafından incelenmesi ve (3) bu tür videoların
geometri öğretimde kullanılabilirliğine yönelik görüşlerin sunulması
hedeflenmiştir. Keşfedici araştırma yönteminde yürütülen çalışmada geliştirmeye
yönelik süreç sonu uzman temelli değerlendirme gerçekleştirilmiştir. Buna göre,
matematik eğitimi alan uzmanları tarafından videonun kullanılabilirliğinin
belirlenmesi adına Nielsen sezgisellerinden yararlanılarak sezgisel
değerlendirme yapılmıştır. Öğretim elemanlarıyla inceleme sonunda yapılan
görüşmeler ile elde edilen veriler nitel olarak çözümlenerek Nielsen
sezgiselleri ile eşleştirilmiştir. Etkileşimli videonun öğretim sürecine ve
öğrenciye sağlayacağı katkılar açısından elde edilen kodlar, tema ve
kategorilerde toparlanarak sunulmuştur. Değerlendirme sonunda öğretim
elemanları geometri öğretiminde öğrencilerin uzamsal becerilerinin gelişimine
yönelik tasarlanan etkileşimli videoyu kullanılabilir bulmuşlar ve bu tür
videoların geliştirilmesine yönelik olumlu tutum sergilemişlerdir. Gelecekte
geometrik cisimlere yönelik geliştirilecek etkileşimli videolarda
kullanıcıların tanıdık oldukları ortam ve arayüzlerin kullanılması, videolarda
soru tabanlı etkileşimlere yer verilmesi ve vidoların günlük hayat ile
ilişkilendirilmesi önerilmektedir.
Etkileşimli video, insan-bilgisayar etkileşimi, kullanılabilirlik, sezgisel değerlendirme, uzamsal beceriler
The purpose of this study is to investigate the usability of interactive
videos for developing spatial skills of students in geometric solids. For this
purpose, it is aimed (1) to specify crucial steps for developing such videos
viewed by web browsers, (2) to examine the interactive environment, which were
developed in accordance with the learning outcomes of geometric solids in
Ministry of National Education elementary school mathematics curriculum, by
experts based on Nielsen's heuristics and (3) to point out the opinions for
usability of such videos in teaching of geometry. Experts evaluated the
developmental process in which the exploratory research method was used.
Accordingly, heuristic evaluation was made by mathematics education experts
based on Nielsen heuristics to identify the usability of the video. The data
obtained from the interviews were qualitatively analyzed and matched with
Nielsen heuristics. The codes obtained in terms of the contribution of the
interactive video to the teaching process and the student are presented in the
themes and categories. At the end of the evaluation, the experts agreed on the
usability of interactive videos in teaching of geometry for developing spatial
skills and showed positive attitude towards the development of such videos. For
further developments, it is suggested to provide such videos in students’
familiar media and interfaces, place interactive question-answer environment
and associate the content of videos with daily life.
Interactive video, human-computer interaction, usability, heuristic evaluation, spatial skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors |
|
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | December 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |