This study aims to investigation of sixth-grade students’ mathematical connection self-efficacy levels in terms of perceived teacher affective support, gender, and mathematics achievement. A total of 259 students, 138 girls, and 121 boys participated in the study, which was adopted the relational survey model. Data collection tools of the study; mathematical connection self-efficacy and perceived teacher affective support scales. End of term mathematics course notes was used to determine the students' mathematics achievement. In addition to the descriptive statistical techniques, Spearman-Brown Rank Differences correlation coefficient, Mann Whitney U, and Kruskal Wallis tests were used for data analysis. According to the findings obtained from the study, it was determined that as the perceived teacher affective support for the students increased, mathematical connection self-efficacy belief difficulties of the students decreased but using mathematics, associating mathematics in itself, associating with daily life, and associating with different disciplines increased. On the other hand, while there was no significant difference between mathematical connection self-efficacy and gender variable, it was found that mathematics achievement was significantly differentiated. As the students’ mathematics achievement increases, their mathematical connection self-efficacy is increased. Finally, several suggestions were made regarding the findings obtained from the study.
Bu çalışmanın amacı altıncı sınıf öğrencilerinin
matematiksel ilişkilendirme öz yeterlikleri ile algılanan öğretmen duygusal
destek, cinsiyet ve matematik başarıları arasındaki ilişkileri belirlemektir.
İlişkisel tarama modelinin benimsendiği çalışmaya altıncı sınıf düzeyinde 138
kız, 121’i erkek olmak üzere toplamda 259 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın veri
toplama araçları; matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik ile algılanan
öğretmen duygusal destek ölçeklerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin matematik
başarılarını belirlemek için dönem sonu matematik ders notları kullanılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistiksel tekniklerin yanı sıra Spearman
Brown Sıra Farkları korelasyon katsayısı, Mann Whitney U ile Kruskal Wallis
testleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, öğrencilere
yönelik algılanan öğretmen duygusal desteği artıkça öğrencilerin matematiksel
ilişkilendirme öz yeterlik inanç zorluklarının azaldığı; matematiği kullanma,
matematiği kendi içerisinde ilişkilendirme, günlük yaşamla ilişkilendirme ve
farklı disiplinlerle ilişkilendirme inançlarının ise arttığı belirlenmiştir.
Diğer yandan matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik ile cinsiyet değişkeni
arasında anlamlı bir fark bulunmazken matematik başarısı ile anlamlı bir
şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin matematik başarısı
artıkça matematiksel ilişkilendirme öz yeterliklerinin de arttığı
belirlenmiştir. Son olarak, çalışmadan elde edilen bulgulara yönelik bir takım
önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 14 Issue: 1 |