The aim of this study is to investigate the effects of brand image, brand trust, brand effect and brand awareness as the components of brand equity on brand loyalty. In line with this aim, the study was carried out with the data collected in Eskisehir region via surveying using the convenience sampling method. The findings of the study indicate that brand awareness, brand image and brand trust have meaningful positive effects on brand loyalty, while brand effect has no statistically significant effect on brand loyalty. The brand equity components with the most significant effect on brand loyalty are arranged as brand trust (rpart=0.314), brand awareness (rpart=0.202) and brand image (rpart=0.199) from the strongest to weakest relative effect on brand loyalty (components with significant effect only). Furthermore, the partial correlation coefficients were utilized for the comparison of relative effect magnitudes
Bu çalışmanın amacı; marka değeri bileşenleri olan marka imajı, markaya güven, markadan etkilenme ve marka farkındalığının marka bağlılığı üzerindeki etkilerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma, kolayda örnekleme yöntemiyle anket aracılığıyla Eskişehir ilinde toplanan veriler kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırma neticesinde; marka farkındalığının, marka imajının ve markaya güvenin marka bağlılığı üzerinde pozitif yönde anlamlı etkileri olduğu fakat markadan etkilenmenin marka bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Marka bağlılığı üzerinde etkili olan marka değeri bileşenleri, marka bağlılığı üzerinde görece en güçlü etkiye sahip olandan görece en zayıf etkiye sahip olana doğru (anlamlı etkileri olanlar kapsamında); markaya güven (rpart=0.314), marka farkındalığı (rpart=0.202) ve marka imajı (rpart=0.199) şeklinde sıralanmaktadır. Ayrıca görece etki büyüklüklerinin karşılaştırılmasında yarı-kısmi korelasyon katsayılarından faydalanılmıştır
marka bağlılığı marka farkındalığı marka imajı markadan etkilenme markaya güven marka değeri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 9 Issue: 1 |